Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubuntu toepassing software  (gelezen 2358 keer)

Offline coos

  • Lid
xubuntu toepassing software
« Gepost op: 2016/12/16, 20:10:18 »
Xubuntu 16.04

De toepassing Software, om extra software te installeren werkt niet. De ¨zandloper¨ draait een tijdje en dan komt de muisaanwijzer weer terug.
Via de terminal heb ik Software al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Moet ik nu 16.04 geheel opnieuw installeren of is er een andere mogelijkheid.

Groetjes Coos

Frederik

  • Gast
Re: xubuntu toepassing software
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/16, 21:28:07 »
Software in Xubuntu 16 is inderdaad behoorlijk problematisch. Dan weer wel en dan weer niet :(
Als je weet wat je hebben wilt kun je ook installeren via Synaptic of via de Terminal.
Andere mogelijkheden ken ik niet.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: xubuntu toepassing software
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/16, 22:06:40 »
Één van de eerste dingen die doe in Xubuntu is synaptic installeren, het software centrum heb ik zelfs nog nooit gebruikt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: xubuntu toepassing software
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/17, 10:14:36 »
Één van de eerste dingen die doe in Xubuntu is synaptic installeren, het software centrum heb ik zelfs nog nooit gebruikt.

Sterker nog ,na het installeren van synaptic verwijder ik dat software centrum ,want dat is knudde  :rolleyes:
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline ajjp

  • Lid
Re: xubuntu toepassing software
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/17, 10:43:51 »
Helaas kan ik de topic starter niet helpen, maar reacties als "verwijder het Softwarecentrum maar" vind ik weinig bemoedigend en erg kort door de bocht. Dat zou een standaard antwoord kunnen zijn op de meeste vragen over software die op dit forum gesteld worden.
Natuurlijk werkt Synaptic prima als je precies weet wat je wilt installeren. Maar via het Softwarecentrum kun je via trefwoorden gemakkelijk een overzicht oproepen van beschikbare programma's die op hetzelfde vlak iets doen, en ook de beoordelingen van anderen bekijken.

Re: xubuntu toepassing software
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/17, 10:48:25 »
Wil je per se een goed werkend softwarecentrum, dan kun je altijd nog Mint XFCE gebruiken.

(Niet iedereen zal alle applicaties bij naam kennen, zeker niet als je nog wat korter met Linux werkt.)
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline coos

  • Lid
Re: xubuntu toepassing software
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/17, 11:14:05 »
Dit betreft een laptop van mijn schoonzus, die al eerder gewerkt heeft met Xubuntu 12.04.
Daarbij werkte het Ubuntu software centrum wel goed en op die manier lukte het haar om naar andere mogelijkheden te kijken en proberen.
Nu moet ze dus eerst weten wat ze wil installeren. Dit vind ik jammer.
Hopelijk is er wel een oplossing.
Groetjes Coos

Re: xubuntu toepassing software
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/17, 11:30:37 »
Je zou als alternatief hier een bladwijzer van kunnen maken:
https://apps.ubuntu.com/cat/
Tot er een goede oplossing voor is.

Als tweede alternatief:
http://www.appgrid.org/
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: xubuntu toepassing software
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/17, 19:42:43 »
Ik gebruik het Softwarecentrum om iets uit te kiezen, en daarna Synaptic om het te installeren  ;)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline coos

  • Lid
Re: xubuntu toepassing software
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/28, 10:54:42 »
Ik heb voor de tweede keer Xubuntu 16.04 geïnstalleerd, in de hoop dat het dan wel wil lukken, maar helaas het heeft niet gewerkt.
In het te doen lijstje voor Xubuntu wordt toch ook gevraagd om via Software bijv. VLC te installeren. Dit lukte wel bij VLC, maar met Wine heb ik het idee dat het fout gaat.
Daar had ik tot nu toe, andere pc, geen last mee. Bij het gebruik van Wine wordt medegedeeld dat Wine niet kan schrijven op C en een directory niet kan aanmaken.
Of zit er een verschil in dat ik nu gebruik maak van een 64 bit versie i.p.v 32.
Groetjes Coos

Re: xubuntu toepassing software
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/28, 12:08:59 »
Natuurlijk werkt Synaptic prima als je precies weet wat je wilt installeren. Maar via het Softwarecentrum kun je via trefwoorden gemakkelijk een overzicht oproepen van beschikbare programma's die op hetzelfde vlak iets doen, en ook de beoordelingen van anderen bekijken.

Hallo, Synaptic heeft z'n categorieën, die staan links in het hoofdvenster. Grafisch, email, programmeertalen, multimedia, enzovoort. Maar geen gebruikerssterretjes...

Offline ajjp

  • Lid
Re: xubuntu toepassing software
« Reactie #11 Gepost op: 2016/12/28, 15:14:42 »
Citaat
Hallo, Synaptic heeft z'n categorieën, die staan links in het hoofdvenster.

Dank je Paul; was me nooit eerder opgevallen.
Maar ik kan daarin bv. geen gps programma's vinden. In het softwarecentrum wel, door gps in het zoekvak in te geven

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: xubuntu toepassing software
« Reactie #12 Gepost op: 2016/12/28, 15:57:38 »
Maar ik kan daarin bv. geen gps programma's vinden. In het softwarecentrum wel, door gps in het zoekvak in te geven
Klik op het vergrootglas en zoek dan nog eens met Synaptic.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ajjp

  • Lid
Re: xubuntu toepassing software
« Reactie #13 Gepost op: 2016/12/28, 16:29:21 »
Citaat
Klik op het vergrootglas en zoek dan nog eens met Synaptic.
Dank je Ron, weer wat geleerd.
Maar om eerlijk te zijn, geeft Gynaptic zo veel resultaten, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen zelfstandige programma's en ondersteunende programmatuur bij die programma's. Ik blijf daarom een voorkeur houden voor het Softwarecentrum om me te oriënteren.
Maar Synaptic is wel het eerste dat ik installeer na een nieuwe totaal-installatie.

Offline coos

  • Lid
Re: xubuntu toepassing software
« Reactie #14 Gepost op: 2016/12/29, 10:47:54 »
Maar het Softwarecentrum werkt bij mij wel bij een 32 bits systeem en niet bij een 64 bits systeem. Is het normaal dat het niet werkt bij een 64 bits systeem?
Groetjes Coos

Offline jolo

  • Lid
Re: xubuntu toepassing software
« Reactie #15 Gepost op: 2016/12/29, 14:29:10 »
Ik zie hier geen reden waarom gnome-software in een Xubuntu amd64 versie minder goed zou werken, dan in Xubuntu i386. Er van uitgaande dat de pc minimaal 2 GB werkgeheugen heeft.

Je zou kunnen checken of er iets bruikbaars staat, in de twee onderstaande hyperlinks
http://askubuntu.com/questions/761745/gnome-software-on-ubuntu-16-04-doesnt-work
http://askubuntu.com/questions/783398/ubuntu-software-software-center-crash-ubuntu-16-04
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM