Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Vraag over Gparted  (gelezen 705 keer)

[OPGELOST]Vraag over Gparted
« Gepost op: 2012/04/27, 16:10:28 »
Ik wil een clean install doen via "uit proberen"
Ik heb Gparted geopend om parties te  vernietigen.
Op scherm krijg ik 3 parties te zien

-------------------------------       Size      Used   Unused   Flags
/dev/sda1 EXT 4               73 Gib  24 Gib   48 Gib    boot
/dev/ sda2 Extended      3,15 Gib
/dev/sda5 linus swap     3,15 Gib

Ik neem aan dat ik ze alle 3 moet vernietigen.
De eerste en de laatste zal me nog wel lukken om te verwijderen.
Maar die tweede geeft problemen omdat hij aan geeft dat deze mounted is.
Wat nu te doen?
« Laatst bewerkt op: 2012/04/28, 09:22:09 door HeinXIX »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vraag over Gparted
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/27, 16:14:47 »
Unmounten, dan kun je hem verwijderen.
In extended partities zit normaal ook logische partitie(s), dus de logische verwijderen, dan de extended verwijderen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vraag over Gparted
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/27, 16:16:13 »
Het is niet nodig ze te vernietigen. Die partitionering is geschikt voor een harde schijf van slechts 80 GB: op zo een schijf is het beperkend om er een aparte home op na te houden.
Je kan in het Ubuntu installatieprogramma aangeven: /dev/sd1: aankoppelen aan /, herformatteren; dev/sda5: gebruik asl swap (dat zal hij al automatisch voorstellen).

Daarna voer je de installatie uit:  alle bestaande data worden gewist, en je hebt een clean install.

Wil je wel herpartitioneren, dan kan  je inderdaad de bestaande partitie eerst verwijderen. Als een partitie aangekoppeld is (gemount), dan moet je die eerst ontkoppelen (unmounten) voor je ze kan verwijderen.

Je verwijdert eerst sda1 en sda5;  daarna kan je ook de logische partitie sda2 verwijderen.

Re: Vraag over Gparted
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/27, 16:16:59 »
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: Vraag over Gparted
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/27, 16:59:03 »
Dank allen voor uw hulp.
@stieviegonzales Had al veel pagina's gelezen. Deze had ik gemist.

Nu ik dus niet perse de parties hoef te vernietigen om een clean install te hebben, wil ik kijken of dat wat vanadium voorstelt mogelijk is.
Rest mij alleen de vraag waar en wanneer moet ik die regel die vanadium opgeeft invoeren?

Ik voel me nu echt een beginneling, Nee ik ben een beginneling.

Re: Vraag over Gparted
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/27, 17:04:27 »
Die site van Pjotr is heel handig en biedt voor de meeste zaken (zoniet voor alles) wel een kant-en-klare en ook duidelijke oplossing ;)
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vraag over Gparted
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/27, 18:23:08 »
Rest mij alleen de vraag waar en wanneer moet ik die regel die vanadium opgeeft invoeren?

Ik voel me nu echt een beginneling, Nee ik ben een beginneling.
Het installatieprogramma is geschikt voor beginners, dus dat kan geen probleem zijn.  :)

Maar in jou geval is het nog veel eenvoudiger: laat eenvoudig het installatieprogramma zelf volautomatisch partitioneren en formatteren.

Op een bepaald ogenblik in het installatieprogramma (nogal in het begin) krijg je de keuze wat je wil doen. Eén van de keuzes is: gebruik de ganse schijf. Dan gebeurt de rest volautomatisch.

Wil je zelf bepalen hoe het moet (als beginneling hoef je dat dus niet), dan is er de keuze: "iets anders". Hier kan je dan bestaande partities zelf toewijzen. :)
- Ubuntu installeren naast Windows

Het installatieprogramma kan je starten vanaf de desktop van de live sessie (als je hebt opgestart met de Ubuntu-CD, en dan "Uitproberen" hebt gekozen). Je kan ook kiezen rechtstreeks de installatie te starten, zonder eerst naar een "probeersessie" te gaan.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/27, 18:25:35 door vanadium »

Re: Vraag over Gparted
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/28, 09:15:34 »
Iedereen bedankt voor de hulp.
Alles draait weer zo als het hoort. Het was heeeel makkelijk om te doen. Waarschijnlijk speelde mijn vermoeidheid mee dat ik het moeilijker voor mijzelf maakte dan dat het eigenlijk was.
Moet zeggen dat het er mooi uitziet maar moet nog wel even wennen.
Bij deze gesloten.

FrSu

  • Gast
Re: [GESLOTEN]Vraag over Gparted
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/28, 09:19:51 »
Ik zou van "gesloten" even "opgelost" maken. ;)

De mods kunnen een topic sluiten, de topic starter kan aangeven dat zijn/haar probleem opgelost is, maar anderen kunnen nog wel reageren op jouw topic als hun probleem bij het topic aansluit.

Groet,
Frits

Re: [OPGELOST]Vraag over Gparted
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/28, 09:23:14 »
Haha. Het was ook de bedoeling dat er opgelost kwam te staan. Even niet opgelet. :D