Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: g4l  (gelezen 2060 keer)

Offline patrick

  • Lid
g4l
« Gepost op: 2007/11/07, 14:41:18 »
Is er iemand die weet hoe ik de iso van ghost for linux kan aanpassen voor een keyboard layout te krijgen BE
nu staat dit in QWERTY en ik zou graag AZERTY willen.
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit

Offline patrick

  • Lid
g4l
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/08, 10:54:04 »
iemand een idee?
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit

jozef

  • Gast
g4l
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/03, 17:08:51 »
Ik ben er in geslaagd om de iso van g4l te bewerken, zodat het toetsenbord azerty is. Het is niet eenvoudig, maar ook niet onoverkomelijk. Ik zal de werkwijze zo duidelijk mogelijk trachten te beschrijven. Als ik er mee klaar ben, zal ik ze hier posten. Nog even geduld dus.

jozef

  • Gast
g4l
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/03, 21:06:06 »
g4l met azerty-toetsenbord



Om de omvorming te kunnen uitvoeren heb je twee programma's nodig:

1) Een programma waarmee je bestanden per byte kunt bewerken, een 'binaire editor' of 'hex(adecimale) editor' dus.

2) Een programma waarmee je iso-bestanden (imagebestanden) kunt bewerken, een 'iso maker' dus.

Ik weet niet welke Linux-programma's hiervoor best geschikt zijn (misschien kan iemand anders raad geven in dit verband?). Ik moet bekennen dat ik daarvoor de Windows-programma's "Hex Workshop" en "Magic ISO Maker" gebruikt heb...



Werkwijze:



Een "binaire keymap" maken met de BE-azerty toetsenbordindeling, met het commando "dumpkmap".

Dit commando "dumpkmap" moet uitgevoerd worden in de normale Nederlandstalige Linux-versie waarmee je werkt. Als die het commando "dumpkmap" niet bevat, geen nood! Die staat in g4l:

g4l opstarten (daarna de cd verwijderen), "File Mode", "Select Partition", en kies bijvoorbeeld de "/home"-partitie, die dan door g4l steeds gemount wordt onder /mnt/local.

Ga terug naar de prompt (2 x Cancel).

Voer volgende commando's uit (hou voorlopig nog rekening met uw qwerty-toetsenbord!):

cp /bin/dumpkmap /mnt/local/user   (waarbij "user" uw eigen login is)

reboot   (waardoor Linux terug opstart)

Het commando "dumpkmap" staat nu in uw home-directory. Open een Terminalvenster en voer volgende commando's uit:

sudo mv dumpkmap /bin

sudo dumpkmap > keymap

Nu staat in uw home-directory het bestand "keymap" van 2.823 bytes, met de gewenste binaire BE-azerty toetsenbordindeling.



Open nu het imagebestand "g4l-v0.23.iso" van g4l met de 'iso maker'.

Het enige dat ons interesseert is het bestand "ramdisk.gz"; extract dit bestand ergens op de schijf.

Het bestand "ramdisk.gz" bevat zelf het gecomprimeerde bestand "ramdisk"; extract dus dit bestand.

Dit bestand "ramdisk" is 67.108.864 bytes groot.



Open het bestand "ramdisk" met de 'hex editor' en zoek naar de eerste tekst "bkeymap" (ook het bestand "keymap" begint met de tekst "bkeymap").

Normaal is dit op positie 0157E800 hexadecimaal.

Van positie 0157E800 tot en met 0157F306 (2.823 bytes of B07 hexadecimaal) staat de binaire qwertz toetsenbordindeling (Duits toetsenbord).

Met de 'hex editor' deze 2.823 bytes vervangen door die in het bestand "keymap".

Hierdoor staat de binaire BE-azerty toetsenbordindeling op zijn plaats.

Daarna met de 'hex editor' zoeken naar de eerste tekst "/sbin/loadkmap < /var/lib/kbd/keymap.map".

Normaal is dit op positie 02C84569 hexadecimaal.

Vlak daarvoor staat het teken # (23 hexadecimaal); vervang dit door hexadecimaal 0A ('new line').

Hierdoor zal het commando bij het opstarten van g4l uitgevoerd worden, en het qwerty-toetsenbord vervangen worden door azerty.



Als kers op de taart (niet noodzakelijk, maar het oogt wat beter) kan ook nog het volgende met de 'hex editor' uitgevoerd worden:

Enkele posities terug (op 02C844FB) staat de tekst "Not loading any keymap -> US Layout".

Deze tekst verschijnt op het scherm tijdens het starten van g4l.

Vervang deze tekst door "Loading azerty keymap belgian style" of gelijk welke andere tekst, als hij maar 35 bytes bevat!



Dit gewijzigde bestand "ramdisk" moet nu opnieuw "ingepakt" worden in een "archief" (Create Archive) met de naam "ramdisk.gz".



Open opnieuw het imagebestand "g4l-v0.23.iso" van g4l met de 'iso maker'.

Verwijder het oorspronkelijk bestand "ramdisk.gz" en steek het nieuwe in de plaats.

Sla alles op als een nieuw imagebestand, vb "g4l-v0.23-azerty.iso".



Brand een nieuwe cd met dit imagebestand, en g4l zal opstarten met een azerty toestenbordindeling.





Tussen haakjes, de tekst "/sbin/loadkmap < /var/lib/kbd/keymap.map" komt ook nog voor op de posities 02C84D69 en 02C8554A, doch bij mij was het niet nodig om de bovenstaande wijzigingen ook daar uit te voeren. Misschien bij iemand anders wel?

cdw

  • Gast
Re: g4l
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/27, 18:47:43 »
Beste Leden,

Ik heb eenzelfde probleem.
Het programma PING (Partimage is not Ghost) is een gratis programma dat veel gelijkenis vertoont met Norton Ghost. Het werkt on een linux omgeving. Helaas is de toetsenbord combinatie QWERTY.
Ik ben al een tijdje aan het speuren om dit om te zetten naar AZERTY.
Wat ik in de bovenstaande reaktie heb gelezen doet mij veronderstellen dat dit niet onmogelijk is.
De Ping CD bevat volgende onderdelen:
initrd.gz
kernel
isolinux.cfg
isolinux.bin
logo.16
boot.msg
cygwin1.dll

Met "mkisofs.exe" wordt een iso-file aangemaakt waarmee de boot-cd wordt gemaakt.
Het bestand "ramdisk.gz" heb ik niet gevonden.
Mijn vraag is dient de file "initrd.gz" aangepast te worden?
Kan mij iemand vertellen hoe dit dient te gebeuren?
PING is te downloaden op de site: http://ping.windowsdream.com/cgi-bin/download.pl?ID=0

Vol spanning kijk ik uit naar jullie antwoord.
Bedankt en groetjes
Chis