Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe instaleer ik ubuntu op mijn oude pc?  (gelezen 2072 keer)

Offline cuperus

  • Lid
hoe instaleer ik ubuntu op mijn oude pc?
« Gepost op: 2010/11/18, 07:32:02 »
ik heb een computer met dit erin/erop:
intel pentium 3 500MHZ
64MB RAM
16MB VIDEOCARD

Offline joop905

  • Lid
Re: hoe instaleer ik ubuntu op mijn oude pc?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/18, 08:22:03 »
Redelijk functioneren
Processor: Pentium III, 1 Ghz
RAM-geheugen: 512 MB
Videokaart: 64 MB eigen geheugen
Harde-schijfruimte: 8 GB

Soepel draaien
Processor: Pentium 4, 1,3 Ghz
RAM-geheugen: 1 GB
Videokaart: 128 MB eigen geheugen
Harde-schijfruimte: 10 GB

Ubuntu Server (niet-grafisch)

    * 300 MHz x86 processor
    * 128 MB intern geheugen (RAM)
    * 1 GB diskruimte
    * Grafische kaart en monitor met een resolutie van 640x480
    * CD speler

Bron: http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze
« Laatst bewerkt op: 2010/11/18, 08:24:36 door joop905 »

Re: hoe instaleer ik ubuntu op mijn oude pc?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/18, 15:22:46 »
Ubuntu is gebaseerd op Debian.
Zelfs debian vereist minimaal 64MB RAM, maar beveelt 256MB aan voor een niet-grafische desktop en 512MB voor een grafische.
Bron: http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch03s04.html.en

Met 64MB RAM zul je niet veel kunnen doen.

Re: hoe instaleer ik ubuntu op mijn oude pc?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/18, 16:54:06 »
Mijn meest trage machine is een Compaq ( ik denk een deskpro van 1992) weet zo niet eens welke CPU dat ding heeft staat met 128 MB Firewall voor een wifi netwerk te spelen naar de buren ik heb deze machine kaal met Ubuntu 10.10 server geinstalleerd daar heb ik voor beheer Webmin opgezet.
Oke het is niet al te snel maar werkt voor wat die moet doen (voor een paar buren die  toegang hebben tot XBMC) werkt het prima.
Dus afhankelijk wat je wilt doen zal jouw machine werken je weet nu al dat je geen wonderen moet verwachten.

Maar met 64 MB is moet ik erbij zeggen wel heel erg krap.

Mijn tweede oude machine is een van mijn schuren Adaptec kaartje erin staat Walrus node te spelen dat is met 1x 7 en 1 x 5 HDD's en maar 384 MB wel weer erg krap maar ook dat werkt.

Immers weet je dat je doosje oud is.
Het meest lastige is dat de installatie en configuratie redelijk veel tijd kost.

Aan de andere kant, ja het is te begrijpen dat als ik achter mijn laptop heb gezeten waar Desktop op staat en 4 GB met Dual pentium dan is de overgang naar een pc van 18 jaar oud even slikken maar zelfs als ik er even mee werk wen je zelf dan weer aan de snelheid.

Mijn advies je hebt het doosje installeer Ubuntu zet Webmin erop zodat je vanaf een andere machine die meer power heeft kunt beheren en kijk hoe ver je komt.

Iedereen (ik zelf daarbij) kan wel iets roepen maar jij kunt dat alleen zelf ervaren.

Wat voor de een echt te langzaam is zal de ander als het gaat nog net ervaren.

Veel succes

Re: hoe instaleer ik ubuntu op mijn oude pc?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/18, 17:42:47 »
Kleine aanvulling.

Als je de mogelijkheid heb om even geheugen uit een andere machine te halen prik je dat er tijdelijk in, na installatie en configuratie is snelheid vaak minder merkbaar voor somige taken, je prikt het geheugen weer terug in je andere machine en je geinstalleerde machine krijgt dan maar (beetje krap) zijn eigen 64 MB terug.
Dan hoef je in elk geval geen uren te wachten bij installatie, configuratie en updates/grades.

Offline Nardon

  • Lid
Re: hoe instaleer ik ubuntu op mijn oude pc?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/19, 23:12:13 »
Toch denk ik dat met die specs Ubuntu niet lekker zal draaien, vooral voor grafisch werken heb je toch wel wat meer VRAM nodig...

Je kunt het altijd proberen natuurlijk, maar ik denk dat hij in praktijk veel te traag zal zijn voor allerdaagse taken.

Re: hoe instaleer ik ubuntu op mijn oude pc?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/21, 16:38:55 »
Nalon,

Ben het deels met je eens maar helaas is er niet bij opgegeven wat de machine moet gaan doen.
Zware toepassingen of een beetje tekstverwerken en mail lezen ?
Dat maakt namelijk nogal verschil.

Het is makkelijk zeggen dat iemand geheugen bij moet zetten,(ik las dat net ergens op het forum) maar dat kan voor de een net iets makkelijker dan de ander
Als ik geheugen problemen heb haal ik bij maar ik heb geen schoolgaande kinderen of zware hypotheek of alimitatie en en en) dus ik kan dat relatief makkelijk doen.
Niet idereen is in zo een positie.
Ik zeg daar niet mee dat jij het wel zegt maar ik wil er mee zeggen als je een machine hebt dan heb je een machine dan kun je sneller of meer wensen.
Maar wellicht moet je een maandje wachten voor je het kunt.
Als deze machine die een beetje krap is (vooral in geheugen) zal die niet flitsen
maar als je zo een machine voor bijvoorbeeld een van de kinderen in wilt richten dan kan zo een machine wellicht nog 1 of 2 jaar een taak doen.
En ja andere kunnen denken het is traag maar snelheid is relatief vooral gerelateerd aan wat je gewend bent.

Je wilt niet weten hoevaak ik al gedacht heb dat je met zo een trage machine kunt werken maar dan zit er iemand naast me die dan zegt mijn machine is lekker snel he.
Het enige wat ik dan kan doen is stil blijven want ik weet dat snelheid voor de een een andere begrip is als voor de ander.

Dat is denk ik het heerlijke van Ubuntu daar waar Windows helemaal niet meer gebruikt kan worden heb je als je Ubuntu erop zet toch nog een redelijk werkbare machine

Dus ja ik heb het met je eens nee ik ben het niet met je eens als je begrijpt wat ik bedoel

Groetjes Sjors

Re: hoe instaleer ik ubuntu op mijn oude pc?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/21, 20:14:21 »
Ik zou met die configuratie lekker een blokkendoos installatie doen. Haal een minimale ISO cd binnen van 10.04 of 10.10 en start daarmee. Dan heb je een kernel draaien en de meest essentiƫle spullen.

Informatie om te starten: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieMiniCD
Hier kan je de minimale iso halen: https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD

Dan moeten we iets gaan verzinnen voor je grafische desktop, aangezien je waarschijnlijk niet een CLI systeem wilt hebben. IceWM + E17 zou op het systeem moeten kunnen draaien.
sudo apt-get install xorg gdm enlightenment epplets pcmanfm icewm icemc icewm-common icewm-gnome-support xlockmore rox-filer mc menu links synaptic gvfs thunar mousepad conky file-roller gdebi gnome-cups-manager cups-pdf language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base ubuntu-artwork
Info met wat hulp voor je grafische interface en pakketten die je nodig kunt hebben: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuBlokkendoos/Modules#preview

Office programma's die je kan gebruiken zijn Abiword en Gnummeric.
sudo apt-get install myspell-nl abiword gnumeric
Webbrowser, email en pdf:
sudo apt-get install firefox mozilla-firefox-locale-nl-nl thunderbird thunderbird-locale-nl evince gqview

Meer zou ik er niet op zetten. Firefox kan het zwaar krijgen, maar zou het moeten doen. Eventueel kan het worden vervangen door een lichtere browser die minder geheugen nodig heeft.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: hoe instaleer ik ubuntu op mijn oude pc?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/21, 20:19:40 »
64 MB RAM, dan pak je beter Damn Small Linux. Die heeft een kleine 2.4-kernel, en zal dus alleen daardoor al beter uitpakken dan de 2.6-kernel van Ubuntu.
http://sites.google.com/site/computertip/minidistributies#TOC-Damn-Small-Linux-DSL-

Bovendien is-ie kant-en-klaar.  :)