Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestand types linken aan toepassingen: 2 vraagjes  (gelezen 729 keer)

Offline wvtienen

  • Lid
bestand types linken aan toepassingen: 2 vraagjes
« Gepost op: 2010/02/15, 15:03:55 »
Ik heb twee problemen met het linken van bestandtypes en toepassingen om hen te openen. 
=> onder de rechter muisknop 'eigenschappen' kan je bestandtypes aan toepassingen linken.
   - Je kan ofwel kiezen uit een lijst gekende toepassingen (waar worden de gekende toepassingen bijgehouden), of je kan een command line ingeven.
 1. eens je een command line ingeeft kan ik die echter niet meer wijzigen via de UI.  Hoe krijg ik die nadien gewijzigd
(je kan de 'toepassing' wel verwijderen en terug toevoegen, maar in dit geval is het een toepassing die binnen wine draait en ik wil eerst controleren hoe de command line nu gedefinieerd is). 
2. hoe link een bestandstype voor alle gebruikers ineens naar een bepaalde toepassing?

('t zijn dus drie vraagjes geworden). 

Walter




Offline HarzG

  • Lid
Re: bestand types linken aan toepassingen: 2 vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/15, 17:02:34 »
Welke desktop gebruik je? Xfce reageert bijv. anders dan Gnome.

1. De voorkeur wordt definitief aangepast als je (in Xfce) het vinkje aan laat staan "gebruik als standaard ...".
Als je dat onbedoeld aan liet staan, dan kan je de volgende keer weer via "openen met" een andere applicatie kiezen en die wel/niet als standaard vastleggen.

2. Dat is volgens mij per gebruiker vastgelegd (ook omdat in Linux elke gebruiker kan kiezen voor een andere desktop).
(Ik heb een tijd met KDE gewerkt, Gnome geprobeerd en uiteindelijk voor Xfce gekozen. In deze testfase bleven de andere users op KDE.)

Hoe dat met wine werkt, kan ik niet 1-2-3 zeggen. Je kan bijv. ook een script schrijven in in dat script de correcte opdracht schrijven met de wine-prefix.

Ik gebruik wine bijna niet meer en probeer de opdracht van een paar jaar terug een beetje uit mijn hoofd te reproduceren.
Voorbeeld: naam startie.sh
wine /home/walter/.wine/drive_c/programs/Internet\ Explorer/iexplore.exeDat bestand startie.sh maak je aan als een tekstbestand, je schrijft je eigen opdracht erin en later pas je de eigenschappen aan en maakt het "uitvoerbaar".
(Dat kan met de rechter muisknop in Nautilus, Konqueror, Dolphin, krusader, Thunar o.i.d.) Hierdoor wordt het een programma en je kan bij "openen met" hierna verwijzen.
Let op de spaties en  \ tekens als je bij Windows-programma's spaties in de mapnamen tegenkomt zoals in het bovenstaande voorbeeld met de Internet Explorer. Let ook op het gebruik van hoofdletters en kleine letters, anders werkt het gewoon niet.

Dat script (identiek aan de terminal-opdracht) kan je ook kopiƫren naar de /home van de andere user - je moet alleen de naam van de gebruiker aanpassen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline wvtienen

  • Lid
Re: bestand types linken aan toepassingen: 2 vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/20, 00:54:16 »
gnome.. gebruik ik.

Offline wvtienen

  • Lid
Re: bestand types linken aan toepassingen: 2 vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/20, 00:57:10 »

1. De voorkeur wordt definitief aangepast als je (in Xfce) het vinkje aan laat staan "gebruik als standaard ...".
Als je dat onbedoeld aan liet staan, dan kan je de volgende keer weer via "openen met" een andere applicatie kiezen en die wel/niet als standaard vastleggen.


weet je waar dit echt bewaard wordt: je kan immers nadien niet meer zien wat er juist achter een optie zit.(gnome dus).

Walter