Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?  (gelezen 2713 keer)

Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Gepost op: 2020/07/20, 13:58:28 »
Hallo,


ik ben Ubuntu 19.10. Daarnet kreeg ik een melding dat er geen updates meer worden verstrekt. Om veilig te blijven, zou ik moeten opwaarderen naar Ubuntu 20.04 LTS.

Vroeger deed ik altijd een volledig nieuwe installatie, nooit een upgrade. Ooit werd tegen mij gezegd dat het beter was om geen upgrade te doen maar een nieuwe installatie als ik een nieuwere versie wilde.

Is dat nu nog zo? Kan ik nu best die upgrade doen? Of beter een volledig nieuwe installatie van Ubuntu 20.04?

Ik dank jullie alvast heel vriendelijk voor een antwoord.

Groetjes,
Els

Offline atomos

  • Lid
Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/07/20, 14:24:42 »
Mijn systeem heeft een upgrade gehad en heeft nu vreemde kuren.  :O Krusader moet ik nu veel meer met de muis bedienen, Het verwijderen van bestanden gaan soms heel vreemd: de ene keer direct verwijderen en de andere keer in de wachtrij..? zelfde toets aanslagen.Verplaatsen van bestanden van de ene schijf naar de andere gaat geregeld ook vreemd.   onduidelijk en zeer irr.
Aan komende donderdag word een data backup dag met opnieuw installeren van de OS.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/07/20, 14:27:53 »
Ik heb een upgrade gedaan van 19.10 naar 20.04. Geen enkel probleem ondervonden. Wel altijd veiligheidshalve een backup maken.

Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/07/20, 15:26:24 »
Bij de 1 gaat het probleemloos, bij de andere niet. Ik heb er wisselende ervaringen mee. Gewoon een goede backup maken, en daarna een upgrade doen. Mislukt dat dan kun je altijd voor een fresh install gaan.
Kubuntu 20.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/07/20, 15:34:17 »
Verse installatie is het best, maar ik ben lui geworden. Ik kreeg de vraag en toen klikte ik "ja". Ging probleemloos.

Er blijft wel altijd van alles achter bij upgrades. Zo bleef python2 geïnstalleerd, terwijl dat met een nieuwe installatie niet meer geïnstalleerd wordt.

Het "schoonste" systeem heb je altijd met een verse installatie.

Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/07/21, 13:48:24 »
Verse installatie is het best, maar ik ben lui geworden. Ik kreeg de vraag en toen klikte ik "ja". Ging probleemloos.

Er blijft wel altijd van alles achter bij upgrades. Zo bleef python2 geïnstalleerd, terwijl dat met een nieuwe installatie niet meer geïnstalleerd wordt.

Het "schoonste" systeem heb je altijd met een verse installatie.

Ik heb de vraag om te upgraden (Ubuntu 18.04.4) (nog) niet gekregen. (?)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/07/21, 14:15:32 »
Volgens mij krijg je dat pas na de eerste pointrelease op 6 augustus 2020.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/07/21, 14:48:13 »
Ik heb de vraag om te upgraden (Ubuntu 18.04.4) (nog) niet gekregen. (?)
Van mij was het 19.10. De vraag kwam een tweetal weken na releasedatum, vroeger dan verwacht. Mijn plan was zowat eind juni een verse installatie te doen van 20.04, maar het is een upgrade geworden  =D

Een LTS heeft als doel zeer stabiel te zijn: ze bieden de update dan ook pas aan bij de eerste puntrelease, die op dezelfde kernel werkt als de orginele editie, maar alle updates en patches tot dat moment bevat. De kans dat er dan nog kinderziekten in zitten, is zeer klein.

Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/07/22, 12:56:55 »
Upgrade is mij nog nooit goed verlopen. Nieuwe volledige installaties zijn hier nagenoeg altijd prima verlopen, op een enkel later op te lossen driver issue na (wat je met upgrade hoogstwaarschijnlijk ook zult hebben).
Ik doe dus altijd een verse installatie.

Ook omdat het dan een schone lege frisse pc is en er niets van de vorige versie achter blijft, want er bleef bij mij altijd rommel achter van oude versie programma's en zo wat dan ging conflicteren en daardoor voor problemen ging zorgen.
Voor mij gewoon een schone frisse start, als je dan toch al een backup gemaakt hebt en zo. Amper meer werk (linux install is zo klaar zelfs of juist met goede backup), en dan vrijwel altijd gewoon meteen goed.

Want wat al gezegd is: altijd eerst een goede backup maken!
« Laatst bewerkt op: 2020/07/22, 13:00:01 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/07/25, 12:06:51 »
Heel vriendelijk bedankt allemaal voor de antwoorden en goede raad.

Ik heb net de installatie volledig nieuw gedaan van Ubuntu 20.04. Zo ben ik het altijd gewoon geweest en leek mij het veiligste.

Zijn er nu nog dingen die ik zeker moet doen met deze installatie? Vroeger volgde ik een hele lijst punten om na te kijken, dat ik denk iemand van het forum maakte, een website van 10 dingen, of .... (aantal) dingen om direct te doen na installatie. Maar nu vind ik zoiets precies niet.
Of is uitleg van een vorige versie ook goed voor deze versie? Er was altijd iets met hardwareversnelling, en ook iets met het swappen en zo nog een en ander.

Groetjes,
Els

Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/07/25, 13:28:33 »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/07/25, 13:50:34 »
Zeer veel ingrepen zijn niet meer nodig. De excellente website van forumlid Pjotr is helaas nu vooral gericht op Mint. Er is geen "Direct na installatie" pagina meer voor Ubuntu. "Tien" is een mooi getal, maar er zijn zeker geen 10 dingen meer die je echt wel moet doen. De ingrepen die ik onvoorwaardelijk aanraad, zijn aangeduid met ===> (het zijn er drie).

Ik citeer even de hoofdingen uit https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/eerst-mint-cinnamon.html

1.1. Installeer alle beschikbare actualiseringen en stel Timeshift in

===> Updates binnenhalen is inderdaad actie nummer 1.

Timeshift is iets van de makers van Mint, en is niet geïnstalleerd op Ubuntu. Dit dient om een backup te maken van je systeem, en "herstelpunten" te maken. Dit vind ik absoluut niet nodig. Als gewone gebruiker kan je je systeem praktisch niet kapot maken. Het besturingssysteem, daarentegen, installeer je in een half uur opnieuw mocht je het inderdaad danig verknoeid hebben.

Ik investeer liever die tijd en moeite in een backup van mijn eigen bestanden: die zijn immers onvervangbaar.

1.2. Verbeter de instellingen van Bijwerkbeheer

Hier zou ik zonder meer de Ubuntu ontwikkelaars vertrouwen, en standaard géén actie nemen. Behalve bij specifieke problemen met je hardware is er geen noodzaak kernels en andere updates vast te zetten.

Ubuntu heeft eens standaard updater, die je nu en dan zal vragen bij te werken. Die updater werkt met een veiligheidsmechanisme. Nieuwe updates worden pas geleidelijk aan uitgerold naar de gebruikers. Mocht er dan toch een fout opduiken, dan wordt een verdere uitrol stopgezet. Die extra bescherming heb je niet als je via de terminal opwaardeert (hoewel ook dan de kans klein is dat er een grote fout via een update doorrolt naar je computer).

1.3. Stuurprogramma's (drivers) en volledige ondersteuning voor multimedia

1.3.1. Installeer ontbrekende stuurprogramma's (drivers)

Enkel doen als je ziet dat iets niet werkt. Ubuntu heeft tegenwoordig standaard ondersteuning aan boord. Enkel bij problemen is het interessant even te kijken of het installeren van een gesloten bron driver via het programma "Stuurprogrammabeheer" het probleem verhelpt.

1.3.2. Installeer volledige ondersteuning voor multimedia

Heb je wellicht al gedaan tijdens de installatie. Anders installeer je ubuntu-restricted-extras ("sudo apt get install ubuntu-restricted-extras"). Heb je een dvd speler, dan wil je mogelijk ook DVD decryptie erbij installeren: https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/PlayingDVDs

1.4. Optimaliseer uw Solid State Drive (SSD)

===> Als je een SSD hebt, is het interessant de "noatime" optie in fstab op te nemen. Dat reduceert schrijfacties wat, en een SSD verslijt sneller naarmate er meer op geschreven wordt. Zie punt 7 " Na de installatie: noatime" op https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ssd.html;  vervang "xed" door "gedit" in het commando om /etc/fstab te openen.

1.5. Verlaag de swapneiging (belangrijk)

Niet zo belangrijk als je meer dan 8 GB geheugen hebt. Als je 8 GB of meer hebt, zou ik het enkel nog doen als je swapgeheugen op een SSD schijf staat:  dan doe je dat weer alleen maar om schrijven naar SSD te beperken. Met 8GB moet je al heel wat doen om die swap, ook bij de standaard swapiness, effectief te gebruiken. En dat gebeurt dan in zo een beperkte mate dat je het niet merkt. Het geswapte geheugen is dan vrij voor andere processen die het op dat moment beter kunnen gebruiken.

Als je weinig RAM hebt, heeft het verlagen wél zin omdat je perceptueel een vinniger systeem blijft behouden, zolang je niet veel toepassingen open houdt. Het fundamentele probleem van weinig RAM los je er echter niet mee op. Hou je teveel programma's open, dan loop je, lage swappiness of niet, toch vast.

1.6. Stel alles goed in op Nederlands

===> Na een standaardinstallatie komen eigenaardig genoeg niet altijd alle taalinstellingen er meteen door. Eens bekijken.

1.7. Kijk eens naar de oplossingen voor sommige bekende fouten (bugs)

Ik zou zeggen: kijk hier alleen als je problemen hebt. De pagina is voor Mint, en niet alles is van toepassing hier. Je wil bijvoorbeeld bestandsbeheer (Nautilus) niet verwijderen in Ubuntu (13. Bestandbeheerder Nautilus wordt soms ongewenst meegeïnstalleerd). Nautilus is de bestandsbeheerder van standaard Ubuntu. Als je nautilus probeert te verwijderen, haal je gans je desktop onderuit.

1.8. Zet de firewall aan

Doe ik nooit. Een standaard Ubuntu installatie staat met alle poorten dicht. Poorten die dicht zijn moet  je niet extra een leeuw voor zetten.

1.9. Vermijd 10 fatale vergissingen

Even bekijken natuurlijk. Het is toeval dat er net 10 van die vergissingen bestaan.

1.10. Installeer wat onmisbaar gereedschap en een extra mediaspeler

Subjectief en zeker niet te beschouwen als "beslist noodzakelijk". De ingebouwde videospeler is zeer goed. vlc is niet "noodzakelijk", maar kan je natuurlijk installeren als je die speler fijn vindt. "pavucontrol" installeer ik altijd: geeft je meer gedetailleerde controle over je geluidsinstellingen. Tegenwoordig volstaan mogelijk  de standaard instellingen ("Geluid").
« Laatst bewerkt op: 2020/07/25, 13:59:06 door vanadium »

Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #12 Gepost op: 2020/07/25, 14:19:00 »
Inderdaad, die website bedoelde ik, van de linuxtips, dat is heel goeie uitleg.

Heel vriendelijk bedankt voor uw overzicht vanadium, dat ga ik eens rustig bekijken en doen.

De nieuwe versie ziet er goed uit, al zet ik wel altijd het uiterlijk terug naar de klassieke versie van jaren geleden, met dat van de laatste jaren kan ik niet overweg. Maar eens dat omgezet was en enkele dingen ingesteld zijn en terug geïnstalleerd ziet het er weer goed uit.

Ben ik nu 5 jaar gerust met deze versie, van updates enzo?

De installatie ging wel heel vlug, precies veel sneller dan anders.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #13 Gepost op: 2020/07/25, 14:57:40 »
20.04 is een hele goede versie, de voorbije tussenversies waren dat ook, trouwens. Voor vijf jaar gerust nu, inderdaad.

Ik pas ook heel sterk aan, maar richting standaard Gnome Shell, maar met de balk onderin. "Super", om het overzicht te activeren, schakel ik uit: wordt veel te gemakkelijk per ongeluk geactiveerd als je vaak Super-toetsencombinaties gebruikt.

Sommigen zouden het minimaal en saai kunnen vinden  =D


Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #14 Gepost op: 2020/07/25, 18:15:00 »
Bij mij is het Gnome Metacity dat ik aangeduid heb (classic shell geïnstalleerd). Dan zit het er zo uit (zie bijlage, weet niet hoe ik dat hier in moet zetten).

Mooie achtergrond, ook een zeeliefhebber? Dat zou evengoed hier getrokken kunnen zijn (Middelkerke).

Ik vind het plezant dat het zo simpel is, met het gewone uiterlijk krijg ik amper iets gevonden dat ik nodig heb.

Nog een vraagje als het kan: in mijn afbeelding van mijn bureaublad zie je logo 's staan. Hoe kan ik die wegkrijgen, maar zonder dat die bestanden uit de map Bureaublad verdwijnen?
Het zeetje is deels bedekt en dat mag niet.

Bedankt alvast voor de hulp.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #15 Gepost op: 2020/07/25, 18:55:46 »
Dat is echt een "trip down memory lane"! Hoe je in Classic Gnome de desktopiconen afzet, zou ik niet weten. Als je echter geen bestanden op de desktop wil zien staan, zie ik ook geen reden om de map "Desktop" te gebruiken: dan kan je evengoed een andere map gebruiken. Wellicht is er wel ergens een instelling, maar dan is het alles of niets: ook de prullenbak en home folder zullen dan weg zijn.

Offline EvC

  • Lid
Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #16 Gepost op: 2020/07/25, 20:03:37 »
Bij mij is het Gnome Metacity dat ik aangeduid heb (classic shell geïnstalleerd). Dan zit het er zo uit (zie bijlage, weet niet hoe ik dat hier in moet zetten).

Ik vind het plezant dat het zo simpel is, met het gewone uiterlijk krijg ik amper iets gevonden dat ik nodig heb.

Is dat de gnome-session-flashback methode (te vinden in Synaptic)?

Gnome Flashback
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #17 Gepost op: 2020/07/25, 21:02:21 »
Ik volg deze uitleg voor dat uiterlijk: http://www.debugpoint.com/2016/04/install-classic-gnome-flashback-in-ubuntu-16-04-replacing-unity/

Volgens de titel is dat Classic Gnome flashback. Ik vind dat veel overzichtelijker dan het moderne en gebruik dit al jaren.

Bij mijn vorige versie kon ik die bureaubladlogo 's wegdoen, alleen weet ik niet meer hoe. Toen had ik die pagina gevolgd met alle dingen om te doen na de installatie en denk dat daar ook zoiets bij stond van hoe dat moet.

Offline EvC

  • Lid
Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #18 Gepost op: 2020/07/25, 21:25:25 »
Grappig, elk jaar is er een aangepast bericht.

How to Install Classic GNOME Flashback in Ubuntu 20.04 LTS

En helaas geen oplossing voor je vraag.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #19 Gepost op: 2020/08/06, 08:25:50 »
Misschien dan eerder op Ubuntu - Mate overstappen ipv Gnome ? Ook Budgie zou je wel eens kunnen aanspreken ivm vinden van dingen die je nodig hebt, met een vertrouwde redelijk klassiek opzet.

Die dingen zijn echt wel Ubuntu maar eigenzinnig met een community die zweert bij andere desktops (veelal lichter in gewicht op je RAM) .

Ubuntu Mate downloadpage en info

Ubuntu Budgie downloadpage en info

Louter als suggestie toegevoegd. Let wel op met Budgie : daar zitten nog een paar kleine dings en dongs in ....... maar ik klaag niet na toch 3 maanden full continue gebruik.
Budgie laat ook toe om de desktop *naast* Gnome te draaien; ze hebben zéér veel gemeenschappelijk met elkaar. (Dit is dus mijn actuele situatie t/m de eerste puntuitgave: dan moet ik gaan beslissen wat ik nu als desktop ga gebruiken permanent)

Hier vindt u de manier om Budgie naast Gnome te installeren middels de TAKSEL methode
Je kan de desktop naar wens kiezen met het tandwieltje bij het inlogscherm.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/06, 08:30:10 door Joshua Orbit »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgrade doen of volledig nieuwe installatie?
« Reactie #20 Gepost op: 2020/08/15, 17:04:12 »
Nog een vraagje als het kan: in mijn afbeelding van mijn bureaublad zie je logo 's staan. Hoe kan ik die wegkrijgen, maar zonder dat die bestanden uit de map Bureaublad verdwijnen?
Het zeetje is deels bedekt en dat mag niet.
Ik zie hier iets. Met dconf-editor kan je verborgen instellingen aanpassen. Anders met een terminal commando:
gsettings set org.gnome.gnome-flashback.desktop show-icons false
om geen iconen meer op het bureaublad te hebben.