Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stop de cursor knippering in Libre Office, KDE  (gelezen 1721 keer)

Stop de cursor knippering in Libre Office, KDE
« Gepost op: 2016/01/29, 16:05:33 »
Beste Forummers,

Onlangs heb ik een e-reader gekocht om die als klein monitortje te gaan gebruiken. Dit kan onder Linux en ik wilde het graag eens proberen, omdat de e-ink beter is voor mijn ogen om langere tijd naar te kijken.

Voor de details:  ik heb een Pocketbook Pro 912 en met het programma remoteink kun je daar een monitortje van maken. Dat is me allemaal al goed gelukt.

Nu schreef de maker van remoteink, dat het beter is om je cursor niet te laten knipperen, zodat het scherm minder snel slijt.
Goed, ik dat proberen. Ik gebruik vooral Libre Office.
- Onder Gnome krijg ik het voor elkaar om de cursor te laten stoppen met knipperen.
- Wat ik ook al aan de praat heb, is onder KDE het programma qtconfig-qt4 en daarmee stopt de cursor met knipperen in diverse toepassingen.
Maar niet in LO 4.4.3.2, oh nee.

Want ik werk graag met Linux Mint KDE. En daar wil het niet, dat stoppen van die knippering.
Wie heeft de gouden tip?
Eventueel een tip van een andere goede tekstverker waarin het wel kan, is net zo welkom!
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Stop de cursor knippering in Libre Office, KDE
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/29, 22:29:45 »
Nu schreef de maker van remoteink, dat het beter is om je cursor niet te laten knipperen, zodat het scherm minder snel slijt.
Hello Kirstie, volgens mij dateren dergelijke raadzaamheden uit de jaren '80 van de vorige eeuw. Toen werd er gezegd: laat je scherm niet een uur, of vier, aanstaan, want dan brandt het beeld zich als een soort eeuwigdurende echo in je monitor. Vandaar de opkomst van schermbeschermers of screensavers. Allemaal knotsgekke nonsens, als je het mij vraagt. Een knipperende cursor verslijt je scherm NIET MEER dan een niet-knipperende cursor. Behalve misschien als je dat over een periode van 80 of 250 jaar gaat meten. :-)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Stop de cursor knippering in Libre Office, KDE
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/30, 10:35:11 »
Voor een ereader kan dat wel anders zijn. Bij een e-reader wordt het beeld aangemaakt, en blijft dan staan zonder verder stroomverbruik. Als er een knipperende cursor komt bij kijken, moet het scherm op de ereader voortdurend aangepast worden. Of dat nu echt het ding doet "slijten", weet ik niet, maar het is niet ondenkbaar dat zo een "pixel" op die reader slechts een eindig aantal keer kan veranderd worden.

Dat gezegd zijnde: ik weet dus ook niet hoe je het knipperen van een cursor afzet, zelfs niet onder gnome.

Re: Stop de cursor knippering in Libre Office, KDE
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/30, 11:35:52 »
Hai Paul en Vanadium,

Bedankt voor de reacties.

Hmm de e-reader is wel een beetje een slag apart in de beeldschermenwereld en ik lijk wat slijtage te zien. Dan blijven er wat strepen vaag in beeld staan. Het is idd zoals Vanadium zegt, dat het constante verversen van de e-ink op den duur maakt dat het scherm minder contrast vertoont.
En natuurlijk, een e-ink beeldschermpje is nooit gebouwd voor tekstverwerken, maar het is wel héél leuk om mee te spelen en te kijken of het kán..
Ik weet dat er in China voor 1000 dollars 13 inch eink monitoren gemaakt worden, maar dat is me nu wat te gortig.


Ik wacht geduldig af of iemand weet hoe de cursor onder Libre Office in KDE uit zou kunnen. Of in een andere tekstverwerker misschien?
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stop de cursor knippering in Libre Office, KDE
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/30, 12:15:38 »
Hoi Kirstie,

Kijk eens op deze site, die ik zojuist vond?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stop de cursor knippering in Libre Office, KDE
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/30, 17:42:13 »
Daar staat dat je voor gtk2 in KDE (libreoffice is GTK volgens mij) in het bestand ~/.gtkrc-2.2-kde4 (bij mij bestond dit bestandje niet trouwens alleen .gtkrc-2.0-kde4) de volgende regel moet toevoegen:
gtk-cursor-blink=0
Dit heeft bij mij wel effect in gtk2-applicaties zoals Leafpad en Firefox maar helaas niet in LibreOffice (Writer).

Update: Het is mij wel gelukt nu via qtconfig-qt4... nou ja indirect dan. In de GUI kon ik de cursorFlashTime niet op 0 krijgen (sprong automatisch terug naar een hoger getal). Maar na het opslaan van de instellingen wordt er een bestand aangemaakt ~/.config/Trolltech.conf Daar heb ik de regel van cursorFlashTime aangepast en nu is het:
cursorFlashTime=0
Nu geen knipperende cursor meer in Writer (maar ook niet meer in veel andere progjes). Ik gebruik wel Kubuntu 14.04 en geen Mint dus wellicht dat daar nog verschil in zit.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/30, 19:40:46 door erik1984 »

Re: Stop de cursor knippering in Libre Office, KDE
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/31, 13:19:17 »
Hai Just en Erik1984,

Bedankt voor jullie moeite allebei! Het is zo'n klein dingetje zo'n cursor..

Ja, de link 'No blinking  ;) |JURTA' heb ik meerdere malen doorgespit. Tot nog toe zonder succes.

Ik ga het nog eens proberen via het specifieke bestandje .gtkrc-2.2-kde4.
De  qtconfig-qt4 schakelt de cursor wel uit in veel programma's, maar niet in Libre Office.
Als het me lukt, meld ik het hier.

Maar Writer, wat is dat voor programma? Misschien is dat een andere oplossing.



PS ik lees dit verhaal terug en het is wel een geheimtaal zeg. Bravo als het lukt!
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stop de cursor knippering in Libre Office, KDE
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/31, 13:27:40 »
Hoi Kirstie,

Writer is LibreOffice Writer!

Geheimtaal? Tja, je vraagt wel iets bijzonders hoor. Wie wil er nou het knipperen van de cursor uitzetten? Maar het is ook een erg leuke uitdaging.

groet,


Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stop de cursor knippering in Libre Office, KDE
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/31, 13:58:11 »
Oooooooh  Writer is Libre Office Writer!  =D
Dom van mij hahaha. :rolleyes:
Ja, maf dat zo'n cursor een niet zo eenvoudig aan te passen is.

Ik zit ondertussen al op websites zoals
http://gottcode.org/focuswriter/
te kijken door dit alles.

Binnenkort mijn inhoudelijke reactie nog hoor..
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Stop de cursor knippering in Libre Office, KDE
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/31, 14:10:10 »
Maar het is dus nog niet gelukt? de gtk-configuratie aanpassen werkte bij mij dus ook niet he, maar je kunt het proberen. Wat bij mij wél werkte was het bestand aanpassen dat qtconfig-qt4 aanmaakt (Trolltech.conf in de map .config), zie mijn vorige bericht. Voor de goede orde, dat configuratiebestand staat in je persoonlijke map dus bijvoorbeeld: /home/kirstie/.config/Trolltech.conf

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stop de cursor knippering in Libre Office, KDE
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/31, 14:13:44 »
Focuswriter is een fijn ding!

Ik heb het een hele tijd gebruikt. Tegenwoordig gebruik ik voor schrijfwerk Google Docs. Dan kan ik op elke denkbare PC doorwerken aan een stukje.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Stop de cursor knippering in Libre Office, KDE
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/31, 15:15:17 »
In de file ~/.gtkrc-2.0
aan het eind toevoegen:
gtk-cursor-blink = 0
~/ staat voor je /home/[user] map
Bestanden met een . (punt) ervoor zichtbaar maken met (voor KDE dolphin bestandenbeheerder) Alt+. (punt)
Voor andere bestandenbeheerders Ctrl+H
.gtkrc-2.0 kan ook anders heten, .gtk***** afhankelijk van de geïnstalleerde linuxversie/iso.

Als het bestand niet bestaat deze aanmaken.

Nu mijn cursor weer knipperklaar maken ;)
« Laatst bewerkt op: 2016/01/31, 15:16:59 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Stop de cursor knippering in Libre Office, KDE
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/31, 16:35:16 »
JA! Dat is het.

Dat laatste werkt en mijn Libre Office knippert niet meer onder KDE.

Het was de .gtkrc-2.0   
zonder kde erachter.

Dat andere bestand ~/.config/Trolltech.conf was bij mij in orde, maar dat vond Writer beneden zijn stand.
Soms lijkt Linux instellen erg veel op detectivewerk.


Bedankt De Baas, Just,  Erik1984 en Paul voor alle hulp.
Nu kan ik  met een e-ink monitortje gaan typen zonder dat mijn ogen & slaap daar last van hebben.
We zullen zien of dit mijn avondleven wat gaat veranderen.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stop de cursor knippering in Libre Office, KDE
« Reactie #13 Gepost op: 2016/01/31, 17:56:38 »
Goed nieuws, Kirstie!

Mijn aandeel was maar klein, maar het is leuk dit allemaal mee te maken.

Zet je het onderwerp met het knopje linksonder nog op Opgelost? Ik ben gek op al die groene vinkjes!

groet,


Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stop de cursor knippering in Libre Office, KDE
« Reactie #14 Gepost op: 2016/01/31, 20:53:50 »
In de file ~/.gtkrc-2.0
aan het eind toevoegen:
gtk-cursor-blink = 0
~/ staat voor je /home/[user] map
Bestanden met een . (punt) ervoor zichtbaar maken met (voor KDE dolphin bestandenbeheerder) Alt+. (punt)
Voor andere bestandenbeheerders Ctrl+H
.gtkrc-2.0 kan ook anders heten, .gtk***** afhankelijk van de geïnstalleerde linuxversie/iso.

Als het bestand niet bestaat deze aanmaken.

Nu mijn cursor weer knipperklaar maken ;)

Klopt, bij mij is ~/.gtkrc-2.0-kde4 een symbolische link naar ~/.gtkrc-2.0

'grappig' dat bij mij de gtk-instellingen geen verschil maakte voor LibreOffice en Qt4 wel en bij Kirstie precies andersom. Nou ja... zou wel met versieverschillen van applicatie tussen distro's of configuratieverschillen tussen installaties te maken hebben. En eens met Just Vecht, dit topic moet op opgelost  ;)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Stop de cursor knippering in Libre Office, KDE
« Reactie #15 Gepost op: 2016/02/01, 01:01:34 »
@erik1984

Mogelijk syntax verschillen ?
spaties om het = teken ?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL