Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: toetsenbordindeling op 'klassiek'  (gelezen 3428 keer)

Offline erLin

  • Lid
toetsenbordindeling op 'klassiek'
« Gepost op: 2007/07/15, 13:48:28 »
Hallo,
Ik heb bij de installatie van Ubuntu gekozen voor een toetsenbordindeling US alt-intl. Dit is de bekende indeling waarbij een apostrof of aanhalingsteken gezien wordt als een accent. Dit ben ik niet gewend (werkte onder windows altijd met ascii-codes en  vervangingstabel onder OOo.  

Welke indeling moet ik kiezen om dit weer terug te hebben?

bij voorbaat dank!
groet, Erwin

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
toetsenbordindeling op 'klassiek'
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/15, 17:52:47 »
Gaat het hier over een azerty of een qwerty toetsenbord? Voor de Belgen is het een azerty bord en gaat het over de indeling "Latin Be 1" als ik me niet vergis.

Over hoe het bij de Nederlanders gaat weet ik niet :)

Grtz,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
toetsenbordindeling op 'klassiek'
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/15, 17:59:19 »
Je moet US-international hebben.
Zorg dat je NIET kiest voor dode toetsen (dead keys)

Offline erLin

  • Lid
toetsenbordindeling op 'klassiek'
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/16, 09:41:53 »
Ik heb gewoon een qwerty toetsenbord. De indeling staat op us_alt-intl (voormalig us internationaal).
Ga ik in een terminal, dan heb ik dezelfde (naar mijn smaak onhandige) indeling. Wat is het commando om vanuit de terminal de indeling te wijzigen?
groeten, Erwin

Offline mcgyver

  • Lid
toetsenbordindeling op 'klassiek'
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/16, 12:08:02 »
Je hoeft toch niet naar de terminal?

Doe  > systeem > voorkeuren > toetsenbord > indelingen

Offline erLin

  • Lid
toetsenbordindeling op 'klassiek'
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/16, 19:43:07 »
ja, dat weet ik, maar als ik dan us-alt-intl doe, zoals boven beschreven, heeft dit geen effect. Ik dacht als ik nou de indeling van de console al verander dan gaat dit misschien automatisch ook goed. Maar ik weet dus niet hoe ik dit doe.
groet, Erwin

Offline mcgyver

  • Lid
toetsenbordindeling op 'klassiek'
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/16, 19:46:14 »
Ook niet na uitloggen en opnieuw aanmelden? (control+alt+backspace)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
toetsenbordindeling op 'klassiek'
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/16, 21:26:55 »
Als ik het goed begrijp, wil je juist af van de International variant, omdat je de dode toetsen lastig vindt. Tja, ik vind het zelf juist praktisch, want ik vind dat gedoe met ASCII codes gewoonweg vreselijk.... Maar goed, over smaak valt niet te twisten, en als je zelf programmeert, dan kan ik het me nog wel voorstellen ook.

"Terug naar af" is gemakkelijk.
Systeem - Voorkeuren - Toetsenbord
Indelingen - Toevoegen
Amerikaans-Engels (de hoofdvariant; klik dus niet op het driehoekje ervoor)

Verwijder vervolgens de Internationale variant en doe een herstart.

Groet, Pjotr.

Offline erLin

  • Lid
toetsenbordindeling op 'klassiek'
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/16, 21:38:16 »
Kijk dat bedoel ik! bedankt Pjotr!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
toetsenbordindeling op 'klassiek'
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/16, 21:38:44 »
Mooi zo! Graag gedaan  :-)

toetsenbordindeling op 'klassiek'
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/08, 23:53:31 »
Na even zoeken vond ik 1001 topics over "toetsenbord + indeling", dus ik hoop maar dat deze een beetje in de buurt zit van mijn probleem.

Als ik mijn toetsenbord instel op Am-Engels Internationaal met dode toetsen krijg ik: ' + e = é, maar ook ' + s = ś. Met andere woorden, als ik " 's ochtends " wil typen, moet ik na de ' eerst een spatie geven. Ik ben gewend dat er meteen een ' komt te staan. Ook ben ik gewend dat ik voor é in moet toetsen: CTRL samen met ' en dan e.

Als ik mijn indeling zet op Am-Engels Standaard toetsenbord (zoals je zei Pjotr) kan ik " 's ochtends " typen zoals ik het gewend ben, maar CTRL samen met ' en dan e resulteert in een gewone e.

Snappen jullie wat ik bedoel? Welke indeling heb ik nodig om normaliter een ' te krijgen, maar als ik CTRL samen met ' doe, dat de pc dan even afwacht wat het volgende karakter is (en dus bij een klinker é í á ó geeft)? :S

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
toetsenbordindeling op 'klassiek'
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/09, 00:00:18 »
Citaat van: janwillembol
Na even zoeken vond ik 1001 topics over "toetsenbord + indeling", dus ik hoop maar dat deze een beetje in de buurt zit van mijn probleem.

Als ik mijn toetsenbord instel op Am-Engels Internationaal met dode toetsen krijg ik: ' + e = é, maar ook ' + s = ś. Met andere woorden, als ik " 's ochtends " wil typen, moet ik na de ' eerst een spatie geven. Ik ben gewend dat er meteen een ' komt te staan. Ook ben ik gewend dat ik voor é in moet toetsen: CTRL samen met ' en dan e.

Als ik mijn indeling zet op Am-Engels Standaard toetsenbord (zoals je zei Pjotr) kan ik " 's ochtends " typen zoals ik het gewend ben, maar CTRL samen met ' en dan e resulteert in een gewone e.

Snappen jullie wat ik bedoel? Welke indeling heb ik nodig om normaliter een ' te krijgen, maar als ik CTRL samen met ' doe, dat de pc dan even afwacht wat het volgende karakter is (en dus bij een klinker é í á ó geeft)? :S
De ś is een verdere internationalisering van het VS toetsenbord: er zijn immers talen waar zo'n letter voorkomt.

's is dus dezelfde handeling als 'e, namelijk ' + spatie + letter.
ë daarentegen is " + e
Die CTRL heb je helemaal niet nodig. Handig, toch?

Wil je bijvoorbeeld het teken " los krijgen, dan druk je een keer op de " toets en daarna op de spatiebalk.

Een goed doordachte internationalisering van het VS toetsenbord, vind ik. Logischer dan het in Windows is, hoewel het verschil maar klein is. Maar dat is voor de gewenning belangrijk, natuurlijk.

Overigens is in Windows ' + spatie + s eveneens 's, al heb je het in W. ook al met het onlogische ' + s.

Ik mis trouwens het goede oude Nederlandse toetsenbord wel: lekker handig, een aparte trematoets. Maar ja, dat vind je bijna nergens meer. We zitten opgescheept met het Verenigde Staten-toetsenbordje.... Wie heeft dat eigenlijk zo verzonnen, om ons daarmee op te zadelen?

toetsenbordindeling op 'klassiek'
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/09, 08:37:17 »
Ha Pjotr,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben net begonnen met Ubuntu, dus ik bevind mezelf nog aardig bovenaan het hellende vlak van "steeds meer Ubuntu en minder Windows". Of tewel, ik zit nog vaak in Windows om even snel dingetjes te regelen die ik in Ubuntu nog niet snap. Vandaar dat ik het handig zou vinden om in beide besturingssystemen dezelfde toetsenbordindeling te hanteren.

Ik vind het persoonlijk toch handiger om eerst op CTRL te moeten drukken voor ik é krijg, en eerst op SHIFT voor ik ë krijg. Dat is er nou eenmaal een beetje ingesleten. :) Ik wil dus niet telkens op spatie hoeven drukken als ik 's wil typen.
Haha, volgens mij ligt onze persoonlijke voorkeur precies tegenovergesteld. Jij drukt liever een keer extra Spatie in, ik CTRL ;)

Weet je toevallig welke toetsenbordindeling ik nodig heb?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
toetsenbordindeling op 'klassiek'
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/09, 10:15:39 »
Waarschijnlijk heb je een Verenigde Staten toetsenbord, en wil je de variant "Internationaal (met dode toetsen)". Dat heeft in Nederland bijna iedereen (de Belgen hebben AZERTY i.p.v. QWERTY).

1. Systeem - Voorkeuren - Toetsenbord
2. Indelingen - Toevoegen
3. Indeling: Amerikaans-Engels en Variant: Internationaal (met dode toetsen)
4. oude definitie wissen
5. computer herstarten.