Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Updaten van Linux Desktops op afstand.  (gelezen 363 keer)

Updaten van Linux Desktops op afstand.
« Gepost op: 2016/05/09, 10:59:59 »
Goeiedag,

Zelf heb ik paar desktops (10) draaien op een kantoor op een andere locatie. Voor veiligheid update ik deze desktops een keer peer maand. Maar dan moet ik altijd op locatie zijn.

Mijn vraag: Is er een mogelijkheid om op afstand deze desktops te uppdaten? Ik heb gelezen over Landscape maar dit past niet in onze Budget. Is er eventueel een goedkopere alternatief ( graag gratis).


Re: Updaten van Linux Desktops op afstand.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/09, 11:23:51 »
Misschien is Teamviewer een alternatief voor Landscape.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline vanadium

  • Lid
Re: Updaten van Linux Desktops op afstand.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/09, 11:24:05 »
Het volstaat in te loggen vanop afstand met ssh. Geeft je een terminalprompt. Het commando "sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade" zal dan de update doorvoeren van bestaande pakketten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Updaten van Linux Desktops op afstand.
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/09, 12:00:18 »
Is het niet verstandiger, om uitsluitend de categorie "veiligheidsupdates" op de automatische piloot te zetten? Op die manier vermijd je mogelijke stabiliteitsproblemen door gewone updates.

Re: Updaten van Linux Desktops op afstand.
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/10, 08:59:08 »
Je kunt eens naar Webmin kijken.
Daar zit ook een optie voor clusterbeheer in.

http://www.webmin.com/

Offline Anco

  • Lid
Re: Updaten van Linux Desktops op afstand.
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/10, 11:31:24 »
Je kunt eens naar Webmin kijken.
Daar zit ook een optie voor clusterbeheer in.

http://www.webmin.com/

Webmin is dan wel vrijwel gericht op servers, lijkt me niet echt nodig/handig voor dit.
Als puur om inderdaad sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade gaat zou ik zeggen, doe via ssh. Anders is inderdaad  teamviewer of gewoon remote desktop instellingen hiervoor. (let wel dat je in router/modem dan waarschijnlijk paar werwijzingen met verschillende poorten moet gebruiken om naar de verschillende desktops te komen)
Linux user #485563

Re: Updaten van Linux Desktops op afstand.
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/12, 10:19:55 »
Webmin is dan wel vrijwel gericht op servers, lijkt me niet echt nodig/handig voor dit.
Als puur om inderdaad sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade gaat zou ik zeggen, doe via ssh. Anders is inderdaad  teamviewer of gewoon remote desktop instellingen hiervoor. (let wel dat je in router/modem dan waarschijnlijk paar werwijzingen met verschillende poorten moet gebruiken om naar de verschillende desktops te komen)

Let er wel op dat apt-get upgrade geen kernel updates installeerd. Als je ssh -X gebruikt kun je (vanaf een ander linux pc) ook de grafische update manager draaien. Let wel op dat je dit dan met sudo doet.
ssh -X computernaam
sudo update-manager