Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen  (gelezen 1541 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Gepost op: 2020/01/23, 15:45:30 »
Hoi,

Ik ben van plan om op de PC van mijn ouders Xubuntu 18.04 te installeren als alternatief voor het verlopen Windows 7. Nu zou het handig zijn als ik af en toe van afstand kan assisteren en mee kan kijken. Ik zoek dus het open-source alternatief voor Teamviewer. Wie heeft hier ervaring mee en kan hierin adviseren?

Dank voor een reactie
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline PKing

  • Lid
Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/23, 17:38:23 »
Teamviewer is er gewoon voor Linux zover ik weet....Zit bij mijn Xubuntu gewoon in Software.
« Laatst bewerkt op: 2020/01/23, 17:40:49 door PKing »
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/23, 18:27:54 »
Teamviewer is er gewoon voor Linux zover ik weet....Zit bij mijn Xubuntu gewoon in Software.

Ja maar geen open-source  :'(
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/23, 18:41:22 »
FreeRDP zit in de repo's zowel de cliënt als de server.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/01/23, 21:10:30 »
@Ron, dank je voor je suggestie. Heb je ook ervaring met freerdp?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/01/23, 23:19:08 »
Nee, helaas .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/01/24, 00:14:53 »
Tja, de vraag goed lezen is en blijft moeilijk.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #7 Gepost op: 2020/01/24, 09:37:56 »
Hoi,

Je zou ook naar Remmina kunnen kijken. Is open-source en staat gewoon in de repo's van Ubuntu.

groet,

Steven

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #8 Gepost op: 2020/01/24, 09:44:28 »
@steef: dank je voor je suggestie. Heb jij ervaring met Remmina?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline PKing

  • Lid
Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #9 Gepost op: 2020/01/24, 10:21:28 »
Tja, de vraag goed lezen is en blijft moeilijk.

Ach gut was dat nu een post waard?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #10 Gepost op: 2020/01/24, 11:35:20 »
Het googlen en droppen van een antwoord is niet zo moeilijk, daarom vraag ik specifiek of iemand ervaring heeft met een bepaalde oplossing. Ik geloof niet dat ik Ron er onder moet scharen, maar er lopen - op ieder forum - altijd van die mensen rond die het vooral belangrijk vinden hun naam in ieder lijntje terug te zien en even snel wat droppen, zonder de vraag werkelijk goed te lezen.

Misschien was mijn reactie wat sarcastisch, kort door de bocht en te veel op de man. Maar achter de intentie sta ik wel. Hopelijk met bovenstaande uitleg heb ik een en ander goedgemaakt.

Het begint wel af te drijven van het onderwerp.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #11 Gepost op: 2020/01/24, 12:41:14 »
@steef: dank je voor je suggestie. Heb jij ervaring met Remmina?

Een beetje. Ik heb veel gewerkt met Extern bureaublad.
Toen ik over was op Ubuntu heb ik Remmina ook geprobeerd, en het verbaasde me dat ik het vanuit mijn ervaring met Extern bureaublad meteen werkend had. Maar ik heb niet langdurig veelvuldig met Remmina gewerkt.
Het is naar mijn ervaring dus simpelweg vergelijkbaar met Extern bureaublad.  ^-^

Wel heb ik met Extern bureaublad de ervaring (dus niet direct met Remmina) dat niet altijd alle drivers goed verwerkt worden. Zo had ik het bijvoorbeeld wel eens dat als ik een andere PC benaderde met geluid, dat na uitloggen op die andere PC de geluidsdrivers niet meer vanzelf inladen en daarvoor een herstart van die PC nodig was. Zo ook nog wel eens met wat afwijkende beeldschermdrivers en beeldscherminstellingen en dergelijke.
Maar dat is alweer een wat oudere ervaring dus daar kan alweer voortschrijdende verbetering in gekomen zijn.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #12 Gepost op: 2020/01/27, 10:04:05 »
@partyrabbit: dank je voor je suggestie. Werkte jij van ubuntu naar ubuntu met extern bureaublad of van ubuntu naar windows?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #13 Gepost op: 2020/01/27, 19:54:13 »
Vooral van win naar win, en van ubuntu naar ubuntu.
Volgens mij heb ik het ook nog een keer van ubuntu naar win geprobeerd, maar dat weet ik niet zeker meer.
De instellingen zijn in elk geval hetzelfde dus het zou me niet eens verbazen als het gemengd ook nog werkt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #14 Gepost op: 2020/01/28, 10:38:04 »
@PartyRabbit: dank je voor je reactie, ik ga er mee aan de slag.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #15 Gepost op: 2020/01/28, 11:42:27 »
Ai, het lukt niet, vraagje:

Ik heb nu Remmina op beide computers (Xubuntu18.04) geïnstalleerd, maar hoe nu verder? Moet er nog meer worden geïnstalleerd? Ik zie dat Remmina een client is, moet er dan niet op de andere computer iets van een server worden geïnstalleerd? Is er ergens een goede handleiding hoe dit werkend te maken?

« Laatst bewerkt op: 2020/01/28, 12:13:31 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #16 Gepost op: 2020/01/28, 13:20:04 »
Er moet ook wel meer ingesteld worden dan alleen Reminia.
Ook de modem en/of router moeten ertoe ingesteld worden voor toegang van buitenaf. En eventueel de linux firewalls zo dat ze de toegang niet meer blocken. Net als dat bij win ook moet.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #17 Gepost op: 2020/01/28, 13:47:41 »
Ok, snap ik, firewall om te testen uit gezet, het is nog even lokaal, maar het lukt niet verbinding te krijgen.

Nog meer tips?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline ajjp

  • Lid
Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #18 Gepost op: 2020/01/28, 14:48:32 »
Heb je deze handleiding gezien? https://linuxwiki.tue.nl/wiki/Remote_Desktop_(using_RDP)
Bijna onderaan staat iets over de server.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #19 Gepost op: 2020/01/28, 15:09:38 »
@ajjp: Dank je voor de tip, ik vermoedde al dat er iets van een server nog was. Helaas is de beschrijving hier wel erg beknopt, alleen dat er iets nodig is ;-) Hopelijk weet iemand anders iets preciezer te melden hoe en wat.

Ik vind wel van alles om een (web) server op afstand via een grafische interface te bedienen, maar dat is inclusief het installeren van een complete grafische interface en deze starten bij het maken van een verbinding.  In mijn geval wil ik het geopende bureaublad kunnen overnemen, net als bij Teamviewer.

Maar misschien snapt iemand wat ik bedoel en weet die wat ik moet installeren en configureren.

aanvulling:
Hier heb ik wel wat gevonden voor Ubuntu. Maar bij Xubuntu lijkt dit niet te zijn geïnstalleerd. Ik heb tenminste geen "Sharing" bij mijn instellingen staan.
« Laatst bewerkt op: 2020/01/28, 15:33:02 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #20 Gepost op: 2020/01/28, 16:37:06 »
Bij server vul je het (netwerk) ip in van de andere pc.
Als ik het goed herinner met // ervoor. Of was het nou smb://? Misschien kan iemand anders daar ook nog op inhaken?

En dan vul je de gebruikersnaam en het wachtwoord in van de gebruiker op de andere computer welke je op jouw scherm wilt zien.

Volgens mij moet het dan al werken binnen een netwerk.
Heb je ook Samba geinstalleerd op beide computers? Dat is netwerk software.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: bureaublad andere Xubuntu PC overnemen
« Reactie #21 Gepost op: 2020/01/28, 18:52:23 »
Ja, samba is ook geïnstalleerd. Maar ik moet iets met vnc en/of xrdp maar ik weet niet precies wat. Ik lees vino, x11vnc,  xrpd, tightvnc. Maar hoe en wat is me niet duidelijk.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.