Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bios start volgorde wijzigen  (gelezen 3071 keer)

Offline xabier

  • Lid
Bios start volgorde wijzigen
« Gepost op: 2012/11/13, 16:56:35 »
Dag allemal!Ik probeert Ubuntu op mijn nieuwe pc te zeten.Door aan de "esc"toets te druken waneer de pc gaat starten ik kan wel aan de bios gedelte komen maar ik weet niet hoe moet ik dat wijzigen zo dat de pc van de dvdlezer start.Kan iemand mij uitlegen hoe te doen?Ik ben bang dat ik ga iets verkeers doen!!

Bedankt!!

Re: Bios start volgorde wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/13, 18:07:02 »
Nieuwe PC ? Dan kan je vast de bootvolgorde gewoon wijzigen door op F9 (tijdens laden Bios) te drukken en selecteren wat je nodig hebt om op te starten. Kijk eens goed of je Bios-scherm zo'n optie aanbiedt, indien ja is het heel simpel om van de CD (of USB / .... ) op te starten.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Bios start volgorde wijzigen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/13, 23:29:17 »
Afhankelijk van het merk en type PC cq moederbord kan de opstart toets van F8 tot F12 zijn.
F2 en/of Del/Delete toets zijn meestal voorbehouden aan BIOS instellingen.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/14, 23:53:09 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Bios start volgorde wijzigen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/13, 23:45:09 »
Afhankelijk van het merk en type PC cq moederbord kan de opstart toets van F8 tot F12 zijn.
F2 en/of Del/Delete toets zijn meestal voorbehouden voor BIOS instellingen.

Het kan ook Esc zijn. Op een hoop HP'tjes (van 2005-2012) is het Esc.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Bios start volgorde wijzigen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/14, 22:37:11 »
Als je BIOS opstart, zie je vanzelf met welke Esc of functietoets je erin komt. Enkele seconden in beeld  ;)

Je bent er nu al in, dus dat is gelukt. De software is erg simpel, het gaat met pijltjestoetsen en Enter en dergelijke. Elk BIOS is anders, want wordt geleverd door de hardware leverancier. Elke wijziging moet je uiteindelijk bevestigen met een F-toets.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Suns

  • Lid
Re: Bios start volgorde wijzigen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/16, 10:18:05 »
Ik las in een ander draadje http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/asus-notebook-en-ubuntu/ dat je een Asus had? , ik heb zelf ook een Asus en als ik op Esc druk krijg ik het boot menu daarin kan je zelf aangeven waar vanaf je wilt opstarten dus van de cdrom of usb stick en verder hoef je niks in het Bios te doen zo makkelijk is het tegenwoordig een kind doet de was.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Re: Bios start volgorde wijzigen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/16, 11:18:18 »
Dat kan ook nog inderdaad. Asus, HP en Lenovo hebben die mogelijkheid (HP was zelfs de eerste daarmee iirc).