Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gespiegelde schermen uitschakelen  (gelezen 2969 keer)

Offline petervE

  • Lid
Gespiegelde schermen uitschakelen
« Gepost op: 2009/12/12, 11:10:37 »
Hallo allemaal,

Ik heb een HP w2207h beeldscherm aangesloten op een HP Compaq nc6220 (Intel Graphics Media Accelerator 900), maar als ik bij Systeem | Voorkeuren | Scherm de optie "gespiegelde schermen" uitschakel, dan bevriest Ubuntu 9.10. Het maakt niet uit welke resolutie ik instel. Alleen een harde reset werkt dan nog. Moet ik eerst nog wat installeren om "gespiegelde schermen" uit te kunnen schakelen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Peter

Offline petervE

  • Lid
Re: Gespiegelde schermen uitschakelen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/20, 22:54:50 »
Ik ben er nog niet uit, maar volgens mij zit deze grafische kaart in de laptop. Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML card

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Gespiegelde schermen uitschakelen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/20, 23:28:50 »
intel+ubuntu 9.10+scherm instellingen wijzigingen == x freezes

Re: Gespiegelde schermen uitschakelen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/21, 11:30:49 »
intel+ubuntu 9.10+scherm instellingen wijzigingen == x freezes
Oh ja? Absoluut geen last van hier.

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Gespiegelde schermen uitschakelen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/21, 13:19:44 »
Dat zal dan wel weer per videokaart verschillend zijn denk ik.

Offline petervE

  • Lid
Re: Gespiegelde schermen uitschakelen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/11, 11:31:49 »
Het gaat alleen om de optie 'gespiegelde schermen' die problemen geeft. Als ik die uitschakel, dan bevriest het systeem. Die zou op zich wel moeten werken?

Offline petervE

  • Lid
Re: Gespiegelde schermen uitschakelen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/11, 12:21:31 »
Ik heb nog een paar dingen geprobeerd:
1. Op een andere laptop (dit keer een breedbeeldformaat) met een live-CD ubuntu gestart.  Dat werkt prima, ook als gespiegelde schermen uitgeschakeld is. Het is dan natuurlijk een andere video-kaart en het scherm van de laptop heeft dezelfde beeldverhouding als het externe scherm.
2. Op de hp laptop waar het om gaat heb ik ook met de live-CD ubuntu gestart met de hp w2207h als externe monitor. Gespiegelde schermen uitschakelen werkt daar niet.
3. Op de hp laptop heb ik een oude monitor aangesloten. Dat werkt ook niet in combinatie met de uitgeschakelde gespiegelde schermen.

Het lijkt dus inderdaad aan de video-kaart van de hp nc6220 te liggen in combinatie met de optie 'gespiegelde schermen uitschakelen'. Ik denk dat daar helaas niets aan te doen, behalve als ik tegen een andere driver voor de video kaart aanloop misschien. De reden dat ik graag die gespiegelde schermen zou willen uitschakelen is omdat de beeldverhouding van het scherm van de laptop niet gelijk is aan het externe scherm en de voor de externe monitor ideale (enige juiste) resolutie kun je alleen kiezen als die gespiegelde schermen niet zijn ingeschakeld.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/11, 12:23:28 door petervE »

Re: Gespiegelde schermen uitschakelen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/11, 12:28:08 »
kan wel kloppen:
Citaat van: Intel
card: Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Chipset.
Supports multiple screens: Yes, video mirroring only.
dus gespiegelde schermen moet aan staan, want anders wil hij het bureaublad uitbrijden, en dat ondersteund die kaart niet.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline petervE

  • Lid
Re: Gespiegelde schermen uitschakelen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/12, 22:22:00 »
Kan die kaart het echt niet aan, of kan het ook een driverprobleem voor Ubuntu zijn?

Dit zag ik op de site van Intel:
http://www.intel.com/support/graphics/intel915gm/sb/CS-020155.htm
To activate Extended Desktop, click on the 'Extended Desktop' icon on the Devices tab of the 'Mobile IntelĀ® 915GM/GMS, 910GML Express Chipset Family Properties' window. Choose which device will be the Primary Device and which one will be the Secondary Device and click Apply.
Dit is natuurlijk gebaseerd op Windows, maar geeft wel de mogelijkheden van de kaart weer.

Waar heb jij bij Intel gelezen dat de hardware het niet ondersteunt?