Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?  (gelezen 31315 keer)

Offline Tico

  • Lid
[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #25 Gepost op: 2008/10/30, 08:30:06 »
Nadeel van een herinstallatie is toch zeker dat je alle programma's die je na je vorige installatie hebt geinstalleerd opnieuw moet installeren. Of heb ik dat verkeerd?

[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #26 Gepost op: 2008/10/30, 09:16:03 »
Citaat van: tico
Nadeel van een herinstallatie is toch zeker dat je alle programma's die je na je vorige installatie hebt geinstalleerd opnieuw moet installeren. Of heb ik dat verkeerd?
Nee dat is correct, maar als ge een aparte home partitie hebt, zijn alle instellingen nog hetzelfde. Dus alleen even uw programma's opnieuw installeren, maar de aanpassingen die ge daarvoor hebt gedaan, zullen behouden worden. Alsook uw achtergrond, paneelinstellingen, etc.


Misschien een kleine tip dan: zet gewoon al uw bij-geinstalleerde programma's in een tekstbestand, en bij een nieuwe installatie opent ge de terminal en typt:
sudo apt-get instal reeks-van-programmas
en hij zal alles ineens installeren.

Of ge zet het in een script en dan moet ge gewoon het script starten (en daar kunt ge natuurlijk nog veel meer in kwijt wat ineens moet gebeuren).

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #27 Gepost op: 2008/10/30, 10:25:03 »
Ik kreeg gisteren een mailtje van GetDeb waarin stond dat je, voordat je een upgrade doet, je eerst alle pakketten die via die site geïnstalleerd zijn moet verwijderen.
Je kan die pakketten vinden door in Synaptic te zoeken op getdeb in het "versie"veld.
De uitleg staat hier: http://www.getdeb.net/docs/uninstall.pdf

Hierna moet je ervoor zorgen dat je het ubuntu-desktop pakket weer geïnstelleerd hebt. Daarna pas kan je op de upgrade knop drukken in de update-manager.

Offline Tom

  • Lid
[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #28 Gepost op: 2008/10/30, 10:36:55 »
Citaat van: Johanvd
Ik kreeg gisteren een mailtje van GetDeb waarin stond dat je, voordat je een upgrade doet, je eerst alle pakketten die via die site geïnstalleerd zijn moet verwijderen.
Je kan die pakketten vinden door in Synaptic te zoeken op getdeb in het "versie"veld.
De uitleg staat hier: http://www.getdeb.net/docs/uninstall.pdf

Hierna moet je ervoor zorgen dat je het ubuntu-desktop pakket weer geïnstelleerd hebt. Daarna pas kan je op de upgrade knop drukken in de update-manager.
Hier idem.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #29 Gepost op: 2008/10/30, 10:42:50 »
Citaat van: Johanvd
Ik kreeg gisteren een mailtje van GetDeb .....
Op die manier is een herinstall eigenlijk veel simpeler te doen dan een upgrade.....

Is dat nieuw beleid om te voorkomen dat oude en nieuwe pakketten elkaar in de weg zitten?
Uit bovenstaande blijkt dat nogal wat mensen in het verleden succesvol konden upgraden zonder eerst dat extra werk te doen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #30 Gepost op: 2008/10/30, 10:49:19 »
Dat sommigen nog geen problemen melden betekent niet dat alles goed gegaan is. Ze kunnen blijven zitten met oude, mogelijk onveilige pakketten die niet meer geüpdate worden.
Bij anderen kan het upgrade proces stoppen omdat er geen repository is voor die getdeb pakketten, of omdat die pakketten conflicteren met andere Ubuntu pakketten. Het zijn in ieder geval pakketten die niet door Ubuntu (Canonical) ondersteund worden.
Hetzelfde geldt trouwens voor de medibuntu pakketten. Hiermee kunnen ook problemen ontstaan, als je de repository niet aanpast.

[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #31 Gepost op: 2008/10/30, 11:04:57 »
Duidelijk Johan,
Maar betekent dat nu impliciet dat ik beter NIET kan upgraden op de door Prosper (#2) aangeven wijze: in softwarebronnen bij de release upgrades aangeven: reguliere versies.
Ik was dat van plan, maar ga dat anders alsnog wijzigen in een verse install van Intrepid Ibex.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

jol

  • Gast
[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #32 Gepost op: 2008/10/30, 11:38:03 »
Ik veronderstel dat iedereen nu gelijk zotten aan het downloaden zijn, maar is dat eigenlijk wel verstandig om te veranderen ? Dit is toch maar een soort tussenversie/ontwikkelverise mlet alle risicos ? enfin er moeten altijd proefkonijnen zijn ... :)

[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #33 Gepost op: 2008/10/30, 14:38:13 »
Heb Intrepid inmiddels binnen. Ik ga hem eerst maar eens als live Cd uitproberen.
Ik hoop nog wel op een antwoord op mijn vraag hierboven (#34) over wel of niet upgraden...
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Soul-Sing

  • Lid
[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #34 Gepost op: 2008/10/30, 14:45:07 »
Citaat van: Johanvd
Dat sommigen nog geen problemen melden betekent niet dat alles goed gegaan is. Ze kunnen blijven zitten met oude, mogelijk onveilige pakketten die niet meer geüpdate worden.
Bij anderen kan het upgrade proces stoppen omdat er geen repository is voor die getdeb pakketten, of omdat die pakketten conflicteren met andere Ubuntu pakketten. Het zijn in ieder geval pakketten die niet door Ubuntu (Canonical) ondersteund worden.
Hetzelfde geldt trouwens voor de medibuntu pakketten. Hiermee kunnen ook problemen ontstaan, als je de repository niet aanpast.
juist. de exoten eerst verwijderen, dan zou het upgraden feitelijk prima kunnen.

[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #35 Gepost op: 2008/10/30, 14:50:43 »
Wel, Peter, als je tijd van proberen hebt, dan doe jet zo:

ALTIJD eerst backuppen... !
Dan proberen te upgraden "met de knop"
Kies wel eerst een server "dicht bij huis", bvb die van de TUDelft.

Draait het in de soep kun je altijd nog een verse installatie doen. :)

Let wel: ook als alles goed gaat, duurt upgraden met de knop dikwijls veel langer dan een verse installatie, want ten eerste moet hij alle pakketten downloaden (en vandaag zijn de servers sowieso sterk belast) en ten tweede moet hij heel de tijd die afhankelijkheden berekenen...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #36 Gepost op: 2008/10/30, 14:57:01 »
Citaat van: Prosper
Draait het in de soep kun je altijd nog een verse installatie doen
Bedankt dat is natuurlijk ook zo.
Vanwege die overbelaste servers ga ik eerst de live versie uitproberen. Kan ik later kijken of upgraden hier goed werkt.
Edit:
En vanuit de NIEUWE INTREPID IBEX meld ik me nu hier weer terug.
Alles (zover ik nu kan bekijken) werkt zoals het hoort: draadloos, geluid, schermresolutie etc etc........... Mooi hoor.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

friki

  • Gast
[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #37 Gepost op: 2008/10/30, 16:20:07 »
ik krijg bij de upgrade de melding niet voldoende schrijfruimte op "/".
hoe kan ik ervoor zorgen dat ik meer schijfruimte krijg in mijn root?

Offline Dave

  • Lid
[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #38 Gepost op: 2008/10/30, 16:24:56 »
kunt ook upgraden vanaf cd.
stop de cd er in en je krijgt de vraag of je wilt upgraden.

Offline Dave

  • Lid
[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #39 Gepost op: 2008/10/30, 16:26:14 »
Citaat van: friki
ik krijg bij de upgrade de melding niet voldoende schrijfruimte op "/".
hoe kan ik ervoor zorgen dat ik meer schijfruimte krijg in mijn root?
partitie vergroten?
naastliggende partitie de data van backuppen en die eerst verkleinen.

Offline Barend

  • Lid
[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #40 Gepost op: 2008/10/30, 16:30:18 »
Citaat van: Johanvd
Citaat van: Ramoonus
het kan ook via;
sudo update-manager -d
Daarmee moet je wel oppassen. Zodra Intrepid definitief uit is ga je met dat commando in één keer door naar Jaunty, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Bovendien is sudo gebruiken niet nodig. De update manager vraagt zelf om je wachtwoord zodra het nodig is.
Met sudo update-manager -d  heb ik begin oktober de beta versie van 8.10 op de laptop gezet maar het is nu niet mijn bedoeling om nu proefkonijn van versie 9.04 te worden. Hoe kan ik dit weer uitzetten?

Offline Rulus

  • Lid
[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #41 Gepost op: 2008/10/30, 16:31:58 »
Je moet dat niet uitzetten, dat commando is een eenmalige actie om te updaten naar een development versie. Als je binnenkort toch naar 9.04 alpha wil moet je het expliciet nog eens uitvoeren.

Offline Rulus

  • Lid
[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #42 Gepost op: 2008/10/30, 16:33:25 »
Citaat van: friki
ik krijg bij de upgrade de melding niet voldoende schrijfruimte op "/".
hoe kan ik ervoor zorgen dat ik meer schijfruimte krijg in mijn root?
In dat geval zou ik aanraden om de Alternate cd-rom te downloaden, daar kan je ook mee upgraden. Of een nieuwe installatie doen met de Desktop (live) of de Alternate cd, dat kan ook natuurlijk.

Offline mp

  • Lid
[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #43 Gepost op: 2008/10/30, 17:21:05 »
Ik heb de iso gedownload en ben van plan om een clean install te doen. Iemand die weet hoe ik makkelijk de paketten die ik nu geïnstalleerd heb dan terug installeer? En instellingen behouden? Op pjotr's website staat er dat alle . -mapjes in de home verwijderd moeten worden, kan ik ergens compiz e.d. instellingen in een bestand opslaan en weer inladen eenmaal geïnstalleerd?

Veel vragen, ik weet het, maar ik zie het niet zitten om weer twee uur bezig te zijn met multimedia compleet maken, programma's installeren, instellingen en voorkeuren aanpassen...
Ik wou eerst niet overstappen op 08.10, maar als ik draadloos op internet wil, moet ik dat echt wel doen. ;)

Offline Boize

  • Lid
[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #44 Gepost op: 2008/10/30, 17:37:29 »
van mij bleef de ubuntu upgrade hangen bij het zoeken naar overbodige software (of iets dergelijke). In mijn boot menu staat er nog atlijd 8.04.1. Ik ben nu niet zeker of dat 8.10 geïnstalleerd is of niet. Ook heb ik enkele problemen en dergelijke(zoals mijn grafische drivers die ik niet kan installeren via Systeem > Beheer > Hardware drivers.
Waarschijnlijk is het door mijn fout (wrs een of ander programma dat nog draaide), maar kga nog wat proberen en mss een clean install doen.

EDIT: als nu updates/upgrades wil doen, zegt ie niet alle updates kunnen geïnstalleerd worden, en ik moet dan gedeeltelijk upgraden. Ik klik daar dan op, zegt ie dat een upgrade van ibex naar hardy niet mogelijk is met deze tool. (wat wel logisch klinkt, want dat zou dan een downgrade betekenen). Hmm, volgens mij zit ik nu ergens tussen hardy en ibex in. Ik krijg dan een melding dat ik de gebroken pakketten moet repareren, maar hoe doe ik dat?

Offline Rulus

  • Lid
[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #45 Gepost op: 2008/10/30, 17:59:30 »
Citaat van: mp
Ik heb de iso gedownload en ben van plan om een clean install te doen. Iemand die weet hoe ik makkelijk de paketten die ik nu geïnstalleerd heb dan terug installeer? En instellingen behouden? Op pjotr's website staat er dat alle . -mapjes in de home verwijderd moeten worden, kan ik ergens compiz e.d. instellingen in een bestand opslaan en weer inladen eenmaal geïnstalleerd?

Veel vragen, ik weet het, maar ik zie het niet zitten om weer twee uur bezig te zijn met multimedia compleet maken, programma's installeren, instellingen en voorkeuren aanpassen...
Ik wou eerst niet overstappen op 08.10, maar als ik draadloos op internet wil, moet ik dat echt wel doen. ;)
Je kan gewoon alle verborgen (.) mappen laten staan, die bevatten al je instellingen van alle programma's. De programma's zelf moet je wel opnieuw installeren. Er is in Synaptic wel een mogelijkheid om een lijstje te genereren van de geïnstalleerde pakketten en dat na de installatie terug in te lezen, maar ik weet niet hoe goed dat werkt tussen verschillende versies.

Offline Rulus

  • Lid
[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #46 Gepost op: 2008/10/30, 18:00:52 »
Citaat van: Boize
van mij bleef de ubuntu upgrade hangen bij het zoeken naar overbodige software (of iets dergelijke). In mijn boot menu staat er nog atlijd 8.04.1. Ik ben nu niet zeker of dat 8.10 geïnstalleerd is of niet. Ook heb ik enkele problemen en dergelijke(zoals mijn grafische drivers die ik niet kan installeren via Systeem > Beheer > Hardware drivers.
Waarschijnlijk is het door mijn fout (wrs een of ander programma dat nog draaide), maar kga nog wat proberen en mss een clean install doen.

EDIT: als nu updates/upgrades wil doen, zegt ie niet alle updates kunnen geïnstalleerd worden, en ik moet dan gedeeltelijk upgraden. Ik klik daar dan op, zegt ie dat een upgrade van ibex naar hardy niet mogelijk is met deze tool. (wat wel logisch klinkt, want dat zou dan een downgrade betekenen). Hmm, volgens mij zit ik nu ergens tussen hardy en ibex in. Ik krijg dan een melding dat ik de gebroken pakketten moet repareren, maar hoe doe ik dat?
Het lijkt me in dit geval toch het beste om een verse installatie te doen. Dat is eenvoudiger en je hebt minder kans op problemen later.

mickvdv

  • Gast
[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #47 Gepost op: 2008/10/30, 18:49:19 »
/me doet morgen de upgrade:D

[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #48 Gepost op: 2008/10/30, 19:03:09 »
Ik ben nu bezig Kubuntu te upgraden naar 8.10, Ubuntu doe ik óf zaterdag óf in de loop van volgende week.

Eider

  • Gast
[8.04 -> 8.10] Upgrade of herinstallatie?
« Reactie #49 Gepost op: 2008/10/30, 19:07:58 »
Ik ga het denk ik volgende week vrijdag doen na de schoolexamens :)