Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSD (Solid State Disk)  (gelezen 5188 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
SSD (Solid State Disk)
« Gepost op: 2010/03/10, 09:22:36 »
Er is een artikel gestart over het gebruik van een SSD (Solid State Disk):
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/SSD
Klik links bovenin op Documentatie

Re: SSD (Solid State Disk)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/10, 10:34:42 »
Ik heb op de laatste regel "het" toegevoegd bij:

Citaat
Na installeren van het pakket sysstat toont de terminalvenster opdracht iostat -m /dev/sdb de gelezen en geschreven data (in MB).

Ik hoop dat dit toegelaten is, zo is de zinsbouw volgens mij beter. Voor de rest heb ik geen fouten in de tekst meer gevonden.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: SSD (Solid State Disk)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/10, 10:50:22 »
Ik heb op de laatste regel "het" toegevoegd bij:

Citaat
Na installeren van het pakket sysstat toont de terminalvenster opdracht iostat -m /dev/sdb de gelezen en geschreven data (in MB).

Ik hoop dat dit toegelaten is, zo is de zinsbouw volgens mij beter. Voor de rest heb ik geen fouten in de tekst meer gevonden.  :D

Het is wel het terminalvenster. ;)

Re: SSD (Solid State Disk)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/10, 10:52:14 »
Oeps, overgekeken, het is nog vroeg hé.  :-[
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: SSD (Solid State Disk)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/10, 10:55:26 »
Oeps, overgekeken, het is nog vroeg hé.  :-[ 

 ;)

Re: SSD (Solid State Disk)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/10, 11:05:40 »
Heb dat ook even aangepast, ik hoop dat het zo qua zinsbouw goed is.

Citaat
Na installeren van het pakket sysstat toont het terminalvenster via de opdracht iostat -m /dev/sdb de gelezen en geschreven data (in MB).


Tik mij anders maar op de vingers.  :)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: SSD (Solid State Disk)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/10, 13:50:51 »
Tik mij anders maar op de vingers.  :)

Nou, omdat je zo aandringt........... =D Er zijn nog wel wat dingetjes die kunnen worden aangepast.
Bijvoorbeeld:
Onder SSD (Solid State Disk) staat
Een SSD schijf (Engels: Solid State Disk) is........

Een SSD disk kan.........

Een SSD schijf is veel sneller dan een normale,draaiende harde schijf. Dit artikel geeft mogelijkheden Ubuntu nog meer af te stemmen op het gebruik van een SSD schijf.

Tussen SSD en schijf (of disk) zou ik een koppelteken zetten.
Om het uniform te houden zou ik óf schijf (heeft mijn voorkeur) óf disk gebruiken, maar niet de ene keer dit en de andere keer dat.
Dat ontbrekende koppelteken en de ene keer schijf en de andere keer disk komt regelmatig terug op de rest van de pagina.
Na het pictogram van een gloeilampje begint de zin de ene keer met een hoofd- en de andere keer met een kleine letter. Ook hier, in het kader van uniformiteit (zou ik dan) kiezen voor een hoofdletter. 

Een SSD schijf is veel sneller dan een normale,draaiende harde schijf
Tussen normale, en draaiende ontbreekt een spatie.


Onder partities staat
(!) tip afkomstig van een blog van Theodore Ts'o, linux kernelprogrammeur.
Linux hoort met een hoofdletter geschreven te worden.

Door fdisk in te stellen voor een schijf met 224 leeskoppen ofwel 56 sectoren per track beginnen de partities op de grens van 128K.
Ik zou na leeskoppen en na track een komma zetten.

De blog van Theodore Ts'o geeft hiervoor een praktische tip om de 1e partitie als /boot partitie te gebruiken.
En een koppelteken tussen /boot en partitie.

(!) Als een andere swap-partitie gebruikt wordt kan het aanmaken van de 1G wisselgeheugen partitie worden overgeslagen.
En tussen wisselgeheugen en partitie.

# Koppel en formatteer de partities als respectievelijk /boot, wisselgeheugen en root,/ partitie.
root,/ partitie zou je beter kunnen schrijven als / (root-)partitie Of vergis ik me daarin?


Onder noatime staat
Door de noatime optie zal niet altijd worden bijgehouden wanneer een bestand voor de laatste keer is gelezen. Deze functionaliteit zal zelden worden gebruikt maar veroorzaakt veel schijf acties.

Het advies voor een SSD is de noatime optie op te nemen in /etc/fstab.


#is de optie relatime aanwezig, vervang deze dan door de noatime optie.

Ik zou een koppelteken zetten tussen noatime en optie (drie keer, dus) en tussen schijf en acties.


Onder I/O scheduler staat
Mogelijk kan de I/O scheduler (de "regelaar" van de lees en schrijf acties) beter worden ingesteld.
Na lees hoort een - als vervanging voor acties en schrijf acties is één woord.

<!> Gebruik GEEN anticipatory voor een SSD schijf!
Koppelteken tussen SSD en schijf.

Door het gebruik van deadline zullen lees acties voorrang krijgen op schijf acties omdat lees acties vaak een vertragend effect hebben.
Koppelteken tussen lees en acties (2 keer) en schijf en acties
Moet het trouwens niet een deadline zijn en schrijfacties?

Met de instelling noop wordt de regelaar uitgeschakeld. In uitzonderlijke gevallen kan dit de gewenste instelling zijn bijvoorbeeld als de (RAID) hardware deze functie heeft of als het doel is minimale stroomafname voor een klein netbookje.
Nog een komma achter instelling zijn en even verder achter heeft. En ik zou het woordje isstroomafname zetten, of als laatste woord van de zin.


Onder wisselgeheugen staat
Voor het wisselgeheugen kan een partitie op een draaiende hardeschijf worden gebruikt om slijtage aan de SSD disk maximaal te beperken.
hardeschijf moet zijn harde schijf en tussen SSD en disk ontbreekt een koppelteken.


Onder ext2/ext3/ext4 ontbreken (naar mijn mening ;) ) de nodige koppeltekens.

journaled bestandsysteem bij ext3/ext4 is zo beperkt dat..........
bestandssysteem is met dubbel s.


Zijn zomaar wat dingetjes die me opvielen. :rolleyes: Maar voel je niet geroepen om daarom alles te gaan veranderen, hoor. =D =D =D

Offline ruujan

  • Lid
Re: SSD (Solid State Disk)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/10, 21:10:40 »
Ik heb sinds gisteren ook zo'n ding in mijn laptop. Wat ik even mis in het verhaal is het ATA trim commando. Hiermee worden sectoren die niet meer in gebruik zijn door het OS ook door de firmware van de schijf als leeg gemarkeerd. Het voordeel is dat voor het beschrijven van de disk er nooit meer eerst gewist hoeft te worden door de firmware, want dat wissen werkt zeer vertragend. Daardoor worden die schijven vaak na verloop van tijd steeds trager.
Ext4 ondersteunt ATA trim terwijl de oudere formaten dat niet doen.

In de C'T (en niet de C!T) van januari stond een aardig uitgebreid artikel. En eerlijk is eerlijk, de opstarttijd van m'n laptop is verbluffend. Dat gaat sneller dan het POST-scherm.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: SSD (Solid State Disk)
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/10, 21:33:00 »
De TRIM functie is beschikbaar (afaik) via wiper.sh in hdparm-9.25. Ubuntu 9.10 heeft nog hdparm-9.15.
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?60882-wiper.sh-discussion-thread-%28Linux-TRIM-tool%29

Ook zijn er TRIM functies gepland vanaf kernel versie 2.6.33. Ubuntu 9.10 heeft 2.6.31.
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?54379-Linux-Tips-tweaks-and-alignment

Mogelijk afhankelijk van de firmware versie van de SSD.

Als je meer informatie hebt, graag.
Klik links bovenin op Documentatie