Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 6.10 met hangende window manager na inloggen  (gelezen 720 keer)

jeanpagne

  • Gast
ubuntu 6.10 met hangende window manager na inloggen
« Gepost op: 2007/04/06, 13:25:21 »
Ik draai nu een maandje mijn Ubuntu 6.10 installatie op een DELL Latitude D600 en tot nu toe geen enkel probleem gehad.

Na een herstart van het weekend heb ik ineens het probleem dat na het inloggen ik een scherm krijg (standaard background) met een icoontje van de Window Manager die geladen wordt. Op dat moment lijkt de zaak te bevriezen maar kan ik nog wel mijn muis gebruiken.

Na wat ge-google kwam ik hieruit en het was een grote gok maar ach:
https://launchpad.net/ubuntu/+source/esound/+bug/21915
Maar dit had voor mij geen oplossing, met CTRL+ALT+1 naar de terminal en een kill op alle esd processen en zelfs het aanpassen van /etc/esound/esd.conf naar auto_spawn=0 hielp niets.

Dus maar eens verder gekeken of ik iets kon achterhalen bij X11.
Mijn xorg.conf file was intact en nog "origneel" van de installatie leek wel, maar toch met sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg de file opnieuw gegenereerd. In eerste instantie met ATI (er zit een ATI-chip in) maar verder dan lompe blokken kom je dan helemaal niet meer en met de keuze (VESA) leek het weer te werken.
Dus xorg.conf opnieuw gegenereerd en een reboot maar helaas.

Ubuntu blijft na het inloggen hangen op "Window Manager".

Iemand nog een goede suggestie ?

Offline Enrique

  • Lid
ubuntu 6.10 met hangende window manager na inloggen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/06, 13:55:51 »
Zie ook mijn post: "Xserver error na update vandaag". Is bij jou ook het probleem ontstaan na het uitvoeren van updates?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ubuntu 6.10 met hangende window manager na inloggen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/06, 14:09:28 »
Je kan in het inlogscherm kiezen voor verschillende sessies.
Probeer eens de standaard gnome sessie of de "veilige modus" sessie te kiezen.
Gaat hij dan wel verder?

jeanpagne

  • Gast
ubuntu 6.10 met hangende window manager na inloggen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/06, 14:42:40 »
@sargo: Ik heb inderdaad een aantal updates gedraaid laatst en dit was de 1e herstart sindsdien.

@johanvd: het probleem is ook dat bij het selecteren van een andere sessie ik het beeld zie verspringen maar hij daarna terugvalt in het logon-scherm. Ik kan dus niets anders selecteren dan de default (wat dus Gnome is).