Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op een 2 harde schijf in m'n computer  (gelezen 1408 keer)

philip37

  • Gast
Ubuntu installeren op een 2 harde schijf in m'n computer
« Gepost op: 2008/01/05, 13:40:03 »
Ik heb 2 harde schijven in m'n computer. Beiden zijn gepartitioneerd! Op de 1ste hd heb ik Windows XP Proff. op de C:\partitie.
De 2e harde schijf gebruik ik op dit moment als extra opslagruimte voor foto's e.d. Dat kan ik er dus gemakkelijk afhalen. Die schijf is gepartitioneerd als N,M,O en P. Hoe kan ik nu het beste Ubuntu op de N:\schijf zetten? Het is dus wel een dual-boot, maar met 2 afzonderlijke hardeschijven. Bij voorbaat dank voor de hulp

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Ubuntu installeren op een 2 harde schijf in m'n computer
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/05, 14:30:51 »
ik heb een deel van mijn tweede HD voor ubuntu ingericht (dualboot), in totaal 20G, werkt als een trein! Bij de installatie van de live cd aangeven dat je de partitie van windows wilt verkleinen, zie tutorial:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
De harde schijven van windows (mijn documenetn etc) zijn met ubuntu 7.10 gewoon te bereiken.

Ik ben een echte newbie en werkte bij mij in één keer, lukt met windows niet :)

succes!!
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu installeren op een 2 harde schijf in m'n computer
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/05, 15:36:00 »
voor je gaat installeren in het bios die 2e schijf als 1e zetten.
dat heeft het voordeel dat je bootloader/mbr van windows intakt blijft omdat grub dan op je linux schijf komt.

Ubuntu installeren op een 2 harde schijf in m'n computer
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/05, 16:08:24 »
Ik weet niet hoe oud je bios is maar ik zou bij de installatie een bootopstart partitie maken van 75 tot 100 mb.
Daarna de home partitie en daarna de swap (2x je geheugen).
Ik heb heb namelijke ook twee aparte harde schijven met een oudere bios.
Hierbij kreeg ik elke keer een foutmelding error 17.
Bleek dat ik een bootpartitie moest maken aan het begin van de schijf.

philip37

  • Gast
Ubuntu installeren op een 2 harde schijf in m'n computer
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/05, 17:04:31 »
Ik heb (dacht ik ) de zaak geinstalleerd, maar zie bij opstarten geen keuzemenu. Ook zie ik op de 1e partitie van de 2e hd waarop ik Ubuntu geinstalleerd heb, geen besturingssysteem. (Ubuntu) Ik heb die gebruiksaanwijzing gevolgd. Moet ik die partitie verkleinen en blijft dat dan nfts? Of wordt dat ext3?

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu installeren op een 2 harde schijf in m'n computer
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/05, 19:29:30 »
had je die (start)volgorde veranderd van de schijven?

philip37

  • Gast
Ubuntu installeren op een 2 harde schijf in m'n computer
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/05, 23:00:40 »
Nee, dat heb ik niet gedaan. Dus.......in de bios de opstartvolgorde van de schijven veranderen! Daarna installeren op de 2e harddisk(die als eerste zich meldt). Die partitie waarop ik hem installeer is 48 GB groot. Moet dan de hele partitie als ext3 worden geformatteerd? En is het noodzakelijk om ruimte te reserveren voor virtueel geheugen? Ik heb dat even niet door, want betekent dat dat Ubuntu niet op een  NTFS geformatteerde hd kan worden geinstalleerd? Ik dacht dat je Ubuntu eigenlijk zo zou kunnen installeren op de harddisk? Graag je reactie, waarvoor bij voorbaat dank! :-)