Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [AFGEHANDELD]ontrasteren/descreen door Epson scanner  (gelezen 1789 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
[AFGEHANDELD]ontrasteren/descreen door Epson scanner
« Gepost op: 2016/06/28, 23:01:56 »
Beste mensen,

Als ik mijn Epson BX320WF scanner onder windows gebruik is er een optie om de scan te ontrasteren (desreening). Dit is handig als je krantenfoto's bijvoorbeeld probeert te scannen anders krijg je van die rare effecten. Maar als ik het vergelijkbare ImageScan/IScan onder Xubuntu 14.04 gebruik is die optie er niet. Zit dat in aanvullende modules en zo ja welke?
Bij XSane heb ik de mogelijkheid ook nog niet gevonden.

Wel zijn er wat sites die zeggen dat het met GIMP mogelijk zou moeten zijn, maar de omschrijvingen die ik heb gevonden zijn nogal bewerkelijk. Dan ben je een kwartier per scan bezig met een belabberd resultaat.

Wie kent er een goede mogelijkheid om het ontrasteren simpel voor elkaar te krijgen?

Alvast bedankt voor een reactie.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/30, 23:41:32 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ontrasteren/descreen door Epson scanner
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/28, 23:09:20 »
De foto wat schuin leggen bij het scannen helpt ook het moiré effect te verminderen. Als je kan inscannen op zeer hoge resolutie, dan kan je een moiré effect bij het verkleinen vermijden door vóór het verkleinen de afbeelding wat te vervagen ("blur"), net genoeg om de individuele puntje in elkaar te laten overvloeien.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: ontrasteren/descreen door Epson scanner
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/28, 23:48:57 »
Foto geprobeerd op 2400px te scannen, na 10 minuten maar onderbroken. Dat ging wel erg lang duren. :)
Daarna op 1200px. Dan heb je ook behoorlijk geduld nodig. Foto vervolgens fors verkleind en het rastereffect is inderdaad weg.  :)
Maar het kost nog wel een hoop tijd. En dan is het nog niet eens een A5-je.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ontrasteren/descreen door Epson scanner
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/29, 09:03:21 »
Eens geprobeerd de foto schuin te leggen? Dat verkleint het moiré effect, maar mogelijk krijgt je het niet helemaal weg.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: ontrasteren/descreen door Epson scanner
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/29, 09:36:13 »
Je mag zelf oordelen. De recht gescande is iets beter omdat ik daar beeld verscherpen heb uitgezet denk ik. Beiden gescand op 150px. Zie bijlagen.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: ontrasteren/descreen door Epson scanner
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/29, 09:37:03 »
en dit is het effect bij een verkleining vanaf een scan van 1200px
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: ontrasteren/descreen door Epson scanner
« Reactie #6 Gepost op: 2016/06/29, 09:58:15 »
en dit is het resultaat als je met iscan onder windows scant met de ontrastering en verscherping aangevinkt
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: ontrasteren/descreen door Epson scanner
« Reactie #7 Gepost op: 2016/06/30, 09:20:54 »
Heeft iemand nog een idee? Of is de oplossing: scannen met windows en dan naar mezelf mailen? :)
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline sidonia

  • Lid
Re: ontrasteren/descreen door Epson scanner
« Reactie #8 Gepost op: 2016/06/30, 09:58:48 »
Scannen met Windows en in de map Dropbox zetten. (Dropbox installeren in zowel Windows als Ubuntu).

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: ontrasteren/descreen door Epson scanner
« Reactie #9 Gepost op: 2016/06/30, 10:53:41 »
Ja, of op google drive, of op mijn eigen ftp server.   :)

Maar liever maak ik een goede scan met mijn Xubuntu computer. Ik wil van Windows af. Jammer dat er kennelijk onder linus geen goede ontrasteringstools bestaan.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: ontrasteren/descreen door Epson scanner
« Reactie #10 Gepost op: 2016/06/30, 17:42:51 »
Hoi Poj,

GIMP moet dat kunnen, het raster wegwerken en er zijn nog meer methoden ook.

Kijk eens of je hier mee uit de voeten kan? Het is Engelstalig, dat wel.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: ontrasteren/descreen door Epson scanner
« Reactie #11 Gepost op: 2016/06/30, 21:56:59 »
Hoi Just,

Dank je voor de tip.

Via GIMP blijft het omslachtig. Zolang ik windows heb zal even overzetten van de bestanden niet opwegen tegen het min of meer ambachtelijke "geklooi" met twijfelachtig resultaat. Zowel de tijd die het kost als wel de kwaliteit die het oplevert.

Voor de liefhebbers:
Het beste resultaat dat ik heb verkregen is met behulp van deze pagina: http://www.zoyinc.com/?p=1529
Let op dat ook het script descreen.scm hier wat wordt gewijzigd.

Vervolgens de volgende werkwijze gehanteerd
  • Het plaatje op 300 px ingescand
  • Verwerkt in GIMP met de tool filters > versterken > desreen
  • In tegenstelling tot bovengenoemde site de instellingen 30 - 16 - 3 gebruikt en despeckle aangevinkt
  • Vervolgens het plaatje een flinke slag verkleind (50% of zo iets)
Bijgevoegd zie je het resultaat.

Hoewel het even testen was met de instellingen geeft dit een acceptabel resultaat binnen een acceptabele tijd.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: ontrasteren/descreen door Epson scanner
« Reactie #12 Gepost op: 2016/06/30, 23:20:08 »
Hoi Poj,

Ik vind dit laatste resultaat echt goed. Als ik vergelijk met wat je onder Windows recht uit de scanner kreeg is jouw kleine afbeelding via de door jouw gevonden methode in mijn ogen een heel stuk beter.

Daar mag je best trots op zijn, hoor!

Kijk, die Epson scanner heeft zo'n programma direct onder de motorkap. Maar dat zal niet met dezelfde precisie en zorg kunnen werken als de methode via GIMP op basis van de ongecorrigeerde scan in Ubuntu.

Dat is nou uitgesproken Linux. De scanner software is goed, maar simpel. GIMP is een kanjer, maar geen van zijn ontwikkelaars gaat heel veel tijd en moeite stoppen in een extra & volledig uitgewerkte uitbreiding waar niet veel vraag naar is. Die mannen en vrouwen moeten dan toch eerst aan de afwas :D.  Daar moeten wij gebruikers dan zelf de handen laten wapperen en de kennis delen.

Ja, ambachtelijk. Omslachtig en "geklooi".  Ik begrijp je wel. Een prof wil binnenwandelen, de klus doen en met resultaat & geld naar huis. Die koopt professionele spullen en software. Hier bouwen sommigen een blokkendoos computersysteem. Dat zijn echte hobbyisten en wat ze voor elkaar krijgen is vaak ronduit fabuleus. Dat is echt genieten!

Ik ga me bij gelegenheid eens werpen op een foto uit de krant of iets soortgelijks om deze techniek eens zelf te ervaren. Normaal heb ik GIMP nodig voor mijn eigen foto's. Dan is dit allemaal niet nodig.

Leuk!

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: ontrasteren/descreen door Epson scanner
« Reactie #13 Gepost op: 2016/06/30, 23:40:51 »
Ik vind dit laatste resultaat echt goed. Als ik vergelijk met wat je onder Windows recht uit de scanner kreeg is jouw kleine afbeelding via de door jouw gevonden methode in mijn ogen een heel stuk beter.
Helaas kon ik niet de hele scan uploaden ivm afmetingen. Maar waar bij windows de tekst perfect is, is na de bewerking de goede tekst ook "gedescreend" met als gevolg dat deze waziger is.

Kijk, die Epson scanner heeft zo'n programma direct onder de motorkap. Maar dat zal niet met dezelfde precisie en zorg kunnen werken als de methode via GIMP op basis van de ongecorrigeerde scan in Ubuntu.
Als het in de epsonscanner zelf zou zitten dan zou linux het er simpel uit moeten krijgen.  Het zit in de windowsdrivers, maar ik heb ergens gelezen dat de broncode door Epson beschikbaar is gesteld aan de ontwikkelaars van Linux om ook onder Linux een goed resultaat te kunnen leveren ...

Dat is nou uitgesproken Linux. De scanner software is goed, maar simpel. GIMP is een kanjer, maar geen van zijn ontwikkelaars gaat heel veel tijd en moeite stoppen in een extra & volledig uitgewerkte uitbreiding waar niet veel vraag naar is. Die mannen en vrouwen moeten dan toch eerst aan de afwas :D.  Daar moeten wij gebruikers dan zelf de handen laten wapperen en de kennis delen.
Maar ik moet ook afwassen :)

Ja, ambachtelijk. Omslachtig en "geklooi".  Ik begrijp je wel. Een prof wil binnenwandelen, de klus doen en met resultaat & geld naar huis. Die koopt professionele spullen en software. Hier bouwen sommigen een blokkendoos computersysteem. Dat zijn echte hobbyisten en wat ze voor elkaar krijgen is vaak ronduit fabuleus. Dat is echt genieten!
Jawel, maar mijn computer is slechts een hulpmiddel om mijn hobbie te kunnen beoefenen. Als ik weet dat ik straks misschien wel 300 scans zou moeten bewerken dan wordt het een hele klus. En ik ga er niets mee verdienen.
Ik ga me bij gelegenheid eens werpen op een foto uit de krant of iets soortgelijks om deze techniek eens zelf te ervaren. Normaal heb ik GIMP nodig voor mijn eigen foto's. Dan is dit allemaal niet nodig.
Inderdaad. Al probeer ik een foto meestal zo te maken dat zelfs bewerken niet nodig is ;) Maar succes met een krant!

Wat mij betreft kan dit draadje gesloten worden, al is het eigenlijk niet opgelost ;) .
« Laatst bewerkt op: 2016/06/30, 23:43:06 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.