Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Downloaden update blokkeert overige internetverkeer  (gelezen 632 keer)

Downloaden update blokkeert overige internetverkeer
« Gepost op: 2009/10/03, 13:36:13 »
Als er, zoals gisteren, weer eens een update-pakket van flinke omvang gedownload moet worden, kan ik enkele minuten niet internetten/mailen omdat alle bandbreedte blijkbaar wordt opgeslorpt. OK, niet onoverkomelijk, maar kun je prioriteiten aangeven zoals: downloaden bestanden mag hoogstens 50% van de bandbreedte gebruiken o.i.d.?

Re: Downloaden update blokkeert overige internetverkeer
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/03, 14:08:04 »
Ik heb dat geregeld in mijn router van Linksys, WRT54GL, met openfirmware Tomato.
Daar is het in te stellen via Quality of service (Qos)

Had voorheen dezelfde problemen, maar sind ik dit heb ingesteld, krijgen bepaalde dingen voorrang op andere zaken.
Je moet in het begin even een beetje fijn tunen, maar daarna hoef je er eigenlijk nooit meer iets aan te doen.

Weet niet of je dat ook binnen Ubuntu zelf zou kunnen opzetten...wacht even....

Hier staat iets over een programma 'wondershaper'.
Ben hier niet bekend mee.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Downloaden update blokkeert overige internetverkeer
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/03, 14:44:21 »
Dank je. Ik heb een iets andere router (WAG200G) dus Tomato zal wrschlijk niet werken. Heb even naar Wondershaper gekeken, maar dat is wat hoog gegrepen voor mij. Ik laat het voorlopig maar zo.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Downloaden update blokkeert overige internetverkeer
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/03, 16:56:10 »
Er zit wel een functie ingebouwd in apt, je moet alleen even zoeken om hem aan te zetten ;)

Voer dit commando uit:
gksudo gedit /etc/apt/apt.conf.d/76download

Dit is een nieuw bestand, dus nog helemaal leeg als het goed is.

Plak dit er in:
Acquire
{
        Queue-mode "access";
        http
        {
                Dl-Limit "65";
        };
};

Nu zullen de updates met maar 65 KB/s binnenkomen. Verander de 65 in een ander getal om de snelheid te regelen.

Als je heel graag een grafische manier wil om dit te regelen kan je er hier voor stemmen: http://brainstorm.ubuntu.com/idea/553