Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren van router?  (gelezen 5031 keer)

pieter27

  • Gast
installeren van router?
« Gepost op: 2007/07/02, 16:59:57 »
hallo,

ik heb me zojuist een router aangeschaft (tweedehands). Tis al wat ouder, maar tzou nog perfect moeten werken. Het gaat om een SMC ADSL Barricade (SMC7204BRA). Een Adsl router met ingebouwde adsl modem dus.

Nu heb ik er echter geen flauw idee van hoe ik dat aan de praat moet krijgen (ik ben geen groot licht wat betreft pc's). Bovendien weet ik ook niet of ik -gesteld dat ik het ding aan de praat krijg- met een firewall of zo van dat gedoe moet rekening houden.

Kan iemand me helpen?
alvast een welgemeende merci!

(misschien nuttig om derbij te vertellen: ik gebruikte hiervoor een speedtouch usb modem op dapper)(en hoop als ik die router aan de praat krijg te upgraden naar feisty of zo).

pieter27

  • Gast
installeren van router?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/02, 17:31:55 »
excuus, ik was wat te snel met mijn vraag te stellen. In plaats van eerst de wiki der es bij te nemen. Dat heb ik dan ook gedaan. Helaas, nog steeds geen succes:

Ik moest sudo pppoeconf ingeven in de terminal en dan opent ie een menuutje waarin hij vraagt of hij alles gevonden heeft. Waneer ik JA klik geeft hij na een tijdje zoeken een foutmelding, nl de deze:

Sorry, I scanned 3 interfaces, but the Access
Concentrator of your provider did not respond. Please    │
check your network and modem cables. Another reason      │
for the scan failure may also be another running pppoe   │
process which controls the modem.

Ik veronderstel dat dat misschien komt omdat ik met die USB modem zat, maar uiteraard kan ik er ook kompleet naast zitten.

Weet iemand raad?

Pensacola

  • Gast
installeren van router?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/02, 18:20:45 »
als je in je browser http://192.168.1.1 ingeeft vraagt ie normaal om een login en wachtwoord.
Login: smc
Pass: admin (dit liefst wijzigen)
Daar kun je alle instellingen van je router aanpassen.
Ik had net dezelfde maar die heeft het vorige maand begeven :)

pieter27

  • Gast
installeren van router?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/02, 18:32:47 »
http://192.168.1.1 ingeven, zal ik dadelijk nog eens proberen (momenteel kan ik enkel opt net via de USB modem en ik veronderstel dat die router dan al aangesloten dient te zijn?). Als ik dat nu doe, geeft ie: De server op 192.168.1.1 doet er te lang over om te antwoorden.

overigens wilde ik overschakelen op edgy eft. Simpelweg door de CD er in te steken en alles te wissen.

"kan je bij je provider niet de instellingen voor je modem / router opvragen?
zodra je die hebt via de webinterface je router instellen"

provider is toch gewoon Belgacom eh?

(excuus hoor, maar ik ben complete beginner)

installeren van router?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/02, 19:06:11 »
moet je voor een router iets doen ? ik heb die gewoon tussen men kabel en drie pc s gezet en dat was het dan ... alles werkte op het net ubuntu   kubuntu  xp   vista mandriva heb daar niets van gemerkt    zelfs de xbox 360 werkte zonder slag of stoot.    mischien is hij gewoon stuk ? wie weet dan kan je lang zoeken

pieter27

  • Gast
installeren van router?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/02, 19:47:54 »
Ik heb de handleiding afgehaald en daarnet eens geprobeerd: 192.168.1.1 (zo staat in de handleiding) ingegeven in firefox. Dan vraagt ie idd login in pasw. In de handleiding staat:
An [Enter Network Password] page will be displayed.
Enter the default User Name and Password.
The default login Username of the administrator is: admin.
The default login Password is: smcadmin.
The default login Username for the non-administrator is: user.
The default login Password is: password.

Ik heb dus admin en smcadmin ingegeven, maar zonder resultaat. Hij wil niet inloggen.

Wat zou ik dan moeten doen?

Of is het een andere login en pasw? Ik heb ook login: smc en pasw: admin geprobeerd zoals Pensacola opperde, maar ook noppes.

pieter27

  • Gast
installeren van router?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/02, 19:56:03 »
Citaat van: vinny3Ddamag
moet je voor een router iets doen ? ik heb die gewoon tussen men kabel en drie pc s gezet en dat was het dan ... alles werkte op het net ubuntu   kubuntu  xp   vista mandriva heb daar niets van gemerkt    zelfs de xbox 360 werkte zonder slag of stoot.    mischien is hij gewoon stuk ? wie weet dan kan je lang zoeken
moet je dan zelfs geen login en paswoord van je provider meer geven?

installeren van router?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/02, 21:46:41 »
Citaat van: pieter27
Citaat van: vinny3Ddamag
moet je voor een router iets doen ? ik heb die gewoon tussen men kabel en drie pc s gezet en dat was het dan ... alles werkte op het net ubuntu   kubuntu  xp   vista mandriva heb daar niets van gemerkt    zelfs de xbox 360 werkte zonder slag of stoot.    mischien is hij gewoon stuk ? wie weet dan kan je lang zoeken
moet je dan zelfs geen login en paswoord van je provider meer geven?
nee ik heb een d-link 604 voor 39 euro gekocht nieuw voorzien van 4 uit poorten en dacht (dat zal weer wat worden ) maar alles wat ik aansloot werkte gewoon zonder iets te doen er zat een install cd bij maar toen ik die gebruikte werd meegedeeld dat de verbinding optimaal was   dus ja ik kan je spijtig genoeg niet helpen maar ik wil maar een kleine tip geven dat je mischien even met andere kan testen voor je bvb dagen ligt te sukkelen om dan er achter te komen dat het aan die router zelf ligt

Offline Duckie

  • Lid
installeren van router?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/02, 22:30:01 »
Als je de ingebouwde modem wilt gebruiken zou je eerst in de router de instellingen goed moeten zetten.
Om in te loggen in je router heb je het wachtwoord  van de router zelf nodig (misschien heeft de vorige eigenaar dat veranderd?), en om de adsl verbinding in te schakelen moet je het wachtwoord gebruiken die je van je provider hebt gekregen. Maar dat is dus pas mogelijk als je eerst in je router geraakt.
Misschien kun je even in de handleiding kijken of je de router kunt resetten naar de fabrieksinstellingen zodat je wachtwoord weer smcadmin is.
____________________________________________

Pensacola

  • Gast
installeren van router?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/02, 22:39:24 »
Er zit een reset knopje op de achterkant van de router, als je dat even indrukt dan reset ie en staat alles, inclusief de wachtwoorden, op de fabrieksinstellingen.

pieter27

  • Gast
installeren van router?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/02, 22:52:49 »
wel,

ik ben er dan toch ingeraakt. Via 192.168.1.1/setup (en smc/smcadmin als login en paswoord). Helaas geraak ik dan daar weer niet verder. Ik moet er verschillende dingen opgeven:

Mijn username en paswoord van de provider moet ik daar geven. Dat lukt nog wel, maar hoe het juist zit met: ATM Interface, VPI, VCI, Bridge, IGMP, IP-address, SUbnetmask, Primary DNS Server en  Secondary DNSServer... Kan de provider me die waarden geven?

En is het daarna gewoon Comitten en Rebooten en klaar is kees? Met andere woorden: als ik die configuratie heb gedaan: kom ik dan op internet?

En eveneens: moet ik zoiets als een firewall instellen of zo? Of moet ik me daar allemaal geen zorgen over maken?

bedankt!!

Offline SaoLK

  • Lid
installeren van router?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/03, 11:49:29 »
Die gegevens kan je meestal vinden op de website van je provider.
Als de provider ook online router/modems verkoopt, dan is er ook een support pagina te vinden met deze gegevens.
Bij mij had ik alleen dit nodig: PPPoE LLC , VPI: 8 , VCI: 35 , (8,35) en natuurlijk ook login (username@PROVIDER)
PROVIDER in hoofdletters en zonder .NL of .BE
Zo werkt het bij mij.
Als firewall kan je Firestarter installeren, die zit al in Ubuntu, maar maak je daarover niet te veel zorgen.

breukkie

  • Gast
installeren van router?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/03, 16:08:05 »
De smc 7204brb is een isdn router deze is te benaderen via de web interface 192.168.1.1 en de login is is admin en smcadmin.
In het scherm wat naar voren komt kies je WAN en klik je in het veld wat naar voren komt op submit.
Nu kun je de router instellen met de gegevens van jou provider.
Als dit gedaan is kies je voor submit onderin en ga je naar de linkerkant van het veld , hier kies je voor reboot  en dan save en reboot.
Hierna is de router ingesteld  en zal herstarten.
Daarna kun je kijken of het internet werkt.
Is dit niet het  geval hoor ik het van je .

suc6

breukkie

  • Gast
installeren van router?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/03, 16:25:45 »
Herstel je heb een analoog modem hiervoor gebruik je ook 192.168.1.1 en gebruikersnaam smc wachtwoord  smcadmin.
 
In het scherm waar je op terecht komt kies je het blauwe linkje quick configuration.
In het veld wat naar voren komt stel je de gegevens van de provider in , onderin kiest je voor submit.
Dan ga je naar rechtsboven en kies je admin  en dan vervolgens commit en reboot   dan commit en dan reboot .
Nu is de smc ingesteld en gaat rebooten.
Na een minuut is hij terug ook al staat er in het veld dat hij nog bezig is , verlaat het modem en kijk of je intenet werkzaam is.

Werkt het niet hoor ik het van je

suc6

pieter27

  • Gast
installeren van router?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/03, 17:16:51 »
Solved!!

Ik moest idd simpelweg de gegevens van mijn provider hebben.

Bedankt voor de hulp!

pieter27

  • Gast
installeren van router?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/07/03, 18:37:02 »
zal ik meteen doen.

Toch nog een vraagje: mijn vriendin heeft een laptop met windows xp op (ze kan niet overstappen naar ubuntu omwille van haar werk). Als we die nu willen aansluiten op de router: is dat simpelweg inpluggen of dien ik nog meer te doen (installeren met de installatie-cd bijvoorbeeld)?

bedankt alweer!

pieter27

  • Gast
installeren van router?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/07/03, 19:10:05 »
excuus voor mijn blijvende stroom van vragen, maar ik heb er nog een paar.

Kan zij ook op internet als mijn pc niet aangesloten is (ik voel het al aankomen dat dit een domme vraag is ;-) )?
Moet ik me echt geen zorgen maken over firewalls en zo? Voor de duidelijkheid: ik ben momenteel nog bezig een back-up te maken van mijn bestanden om dadelijk de cd van feisty erin te steken en met een schone lei opnieuw te beginnen.

bedankt!

pieter27

  • Gast
installeren van router?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/07/04, 08:19:55 »
ok, bedankt!

pieter27

  • Gast
installeren van router?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/07/05, 23:26:14 »
Citaat van: arie
om bestanden uit te wisselen tussen jullie computers moet je mappen delen. er is daar een apart draadje over
weet je toevallig welk draadje? Ik heb eens gezocht, maar veel te veel gevonden (lees: ik zag door de bomen het bos niet). Moet ik bij Samba zijn of ben ik daar al mis?

bedankt!