Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: encfs vervangen  (gelezen 352 keer)

encfs vervangen
« Gepost op: 2016/04/25, 18:07:28 »
De encryptiesoftware encfs zou niet meer veilig zijn:
https://defuse.ca/audits/encfs.htm

Heeft iemand ervaring met veracrypt ?
http://www.gratissoftware.nu/downloaden/veracrypt.php

Installeren als volgt brengt de nieuwste versie:
http://linuxg.net/install-veracrypt-on-ubuntu/

Eerste tests zijn volgens de verwachtingen: een pak bestanden encrypteren in een bestand, om ze daarna te kunnen mounten mits de juiste key ingegeven wordt.
Ze worden gemount in een apart volume waar bestanden kunnen gewist, toegevoegd of gewijzigd worden.
Om daarna te unmounten en veilig te zijn.

Ik heb nog geen warnings gevonden omtrent veracrypt.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: encfs vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/25, 21:07:22 »

Re: encfs vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/26, 18:11:36 »
Ik wil het eigenlijk anders aanpakken dan wat ecryptfs biedt.

1- Op een medium buiten de computer wil ik mijn belangrijke gegevens bewaren/wijzigen.
Het handigst is dat op een USB-stick.
De computer mag dan om zeep gaan of gestolen worden, mijn gevoelige data is veilig.
2- Op deze media buiten de computer mag deze data niet zomaar kunnen gelezen worden. ( met ecryptfs is dat wel het geval )
3- Het moet computer onafhankelijk zijn.
Mits installatie van de software op een andere computer zou de versleutelde USB daar moeten kunnen gebruikt worden. ( hoe zou ecryptfs dat aanpakken? )
4- Liefst ook een programmaversie onder win (voor je weet maar nooit...)

Ik had graag gezien dat Ubuntu zo'n mogelijkheid had.

Ondertussen de tests gedaan met veracrypt op Ubuntu en onder W10: werkt vlot en betrouwbaar, zelfs na gesimuleerde stroomonderbreking.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline vanadium

  • Lid
Re: encfs vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/26, 20:24:46 »
Hier staat hoe je met cryptsetup een geëncrypteerde USB kunt maken met Ubuntu. Als je die USB aankoppelt, zal automatisch een paswoord worden gevraagd.
Enkel voor Linux, evenwel, maar zeer handig. Je installeert een pakketje met de commandolijn om de encryptiemogelijkheid in je Ubuntu systeem in te bouwen. Dit zorgt ervoor dat je daarna naar hartelust kan encrypteren met het standaard geïnstalleerde "Disks".
« Laatst bewerkt op: 2016/04/26, 20:30:30 door vanadium »

Re: encfs vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/27, 15:36:00 »
@vanadium

dan wordt het toch ecryptfs want via je link is het veel duidelijker geworden.
Bedankt !

Inderdaad een heel goed systeem, ik heb een USB-stick zelfs ingedeeld in 2 partities waarvan er 1 versleuteld wordt.
Werkt zeer elegant.

Doch ik bots op een ander probleem op mijn oudere computer, eveneens met ubuntu 14.04.4 64bit, doch oudere kernel 3.13.0-85 generic.
Uit de foutboodschap na het ingeven van het paswoord blijkt duidelijk dat de kernel het niet aankan.
Je zou in syslog meer moeten te weten komen, doch waar staat syslog?

Ik open een nieuw topic met de vraag "hoe een andere kernel te installeren?".
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)