Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser  (gelezen 1965 keer)

Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser
« Reactie #1 Gepost op: 2018/12/04, 19:31:22 »
Gesloten source met spyware van Microsoft in plaats van gesloten source met spyware van Google op basis van open source Chromium.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/05, 12:52:22 »
Webdevelopers zullen er wel blij mee zijn. Als het bedrijfsleven IE11 nou ook eens vaarwel zegt, hoeft er niet meer met de 'Het werkt voor alles minus IE/Edge, of het werkt voor IE/Edge' geschreven te worden. Ik vind het een welkome verandering. En qua spyware, zoals Bloom schrijft, in een tijd waar de software gratis is, is jouw data het verdienmodel. Ergens begrijpelijk (bedrijven moeten érgens aan verdienen, anders gaan ze belly up), maar als je het niet ziet zitten een andere browser gebruiken. Overigens is dit meer een opmerking mijnerzijds - deze discussie is al menig maal gevoerd, laten we het vooral houden bij MS die open source integreert in closed source. Beetje te vergelijken met Chromium/Chrome, zo heb ik het idee.
Voor hen die niet veel van IT weten, zie ik dit als een mooie vooruitgang.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/06, 19:31:43 »
laten we het vooral houden bij MS die open source integreert
Microsoft heeft het gerucht bevestigd: Making the web better through more open source
As part of this, we intend to become a significant contributor to the Chromium project
:)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser
« Reactie #4 Gepost op: 2018/12/07, 09:40:56 »
Edge op zich wordt dus niet vervangen zoals de titel van dit draadje suggereert, maar krijgt de open-source motor van chromium onder zijn motorkap in plaats van hun eigen proprietaire motor. Microsoft staakt hiermee alle pogingen om het web te veroveren, en via het introduceren van compatibiliteitsissues gebruikers aan zijn eigen browser te binden (Embrace - Expand - Extinguish, zoals ze het zo mooi zelf intern verwoordden). Dit zal hen een flinke besparing op ontwikkelingskosten opleveren, maar is algemeen een goede zaak: ze dragen bij aan gemeenschappelijke standaarden, die zo sterker en beter gedragen worden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser
« Reactie #5 Gepost op: 2018/12/07, 10:35:58 »
Haha. Wederom een mooi voorbeeld dat Microsoft het gewoon allemaal niet meer kan bijbenen met z'n eigen meuk.  :laugh:

De slagen om de wolkdiensten, servers en mobieltjes heeft Microsoft al jaren geleden verloren; nu gaat z'n eigen webverkenner eraan. Hierbij voorspel ik dat op middellange termijn Windows een Linux-systeemkern gaat krijgen; er is geen houden meer aan.  =D

Offline koos4401

  • Lid
Re: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser
« Reactie #6 Gepost op: 2018/12/07, 10:49:58 »
Citaat
Hierbij voorspel ik dat op middellange termijn Windows een Linux-systeemkern gaat krijgen; er is geen houden meer aan.  =D
De vraag is niet of MS erop vooruit gaat; het probleem is te voorkomen dat de Linux-kernel erop áchteruit gaat!!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Bloom

  • Lid
Re: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser
« Reactie #7 Gepost op: 2018/12/07, 15:49:04 »
Gezien het laakbare gedrag van Microsoft met de "telemetrie" (botte spyware) in zijn software, denk ik dat we op open source gebaseerde maar door Microsoft als closed source uitgebrachte producten met de grootst mogelijke argwaan moeten benaderen. Ik gebruik dan toch liever de open source producten, dan weet ik wat ik in huis haal.

Re: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser
« Reactie #8 Gepost op: 2018/12/07, 16:10:27 »
Gezien het laakbare gedrag van Microsoft met de "telemetrie" (botte spyware) in zijn software, denk ik dat we op open source gebaseerde maar door Microsoft als closed source uitgebrachte producten met de grootst mogelijke argwaan moeten benaderen. Ik gebruik dan toch liever de open source producten, dan weet ik wat ik in huis haal.
Dat is ook mijn idee.
Daarom had ik ook deze topic geopend om te horen of er nog iemand zo over denkt.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser
« Reactie #9 Gepost op: 2018/12/07, 16:19:37 »
Ik gebruik dan toch liever de open source producten, dan weet ik wat ik in huis haal.
Dat is ook mijn argumentatie maar ................
[KantTekening]
Weet jij zeker, dat het programma wat je krijgt ook inderdaad alleen van die source-code is en dat er niets bijgestopt is?
Hier komt een groot deel "vertrouwen" in voor, je gaat tenslotte niet alles zelf compileren.
Dus .......... software alleen installeren uit een betrouwbare bron (Canonical vertrouw ik :lol:)
[/KantTekening]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser
« Reactie #10 Gepost op: 2018/12/07, 21:11:57 »
Ik werk al een paar jaar uitsluitend met Debian en die vertrouw ik. In Canonical heb ik op dat vlak heel wat minder vertrouwen meer na de knieval voor Microsoft en de verregaande samenwerking daarmee.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser
« Reactie #11 Gepost op: 2018/12/07, 21:26:35 »
Ik werk al een paar jaar uitsluitend met Debian en die vertrouw ik. In Canonical heb ik op dat vlak heel wat minder vertrouwen meer na de knieval voor Microsoft en de verregaande samenwerking daarmee.
Met Debian is niets mis, hier gebruik ik b.v ook SolidX, dat is een vriendelijke versie van Debian (vind ik).
v.w.b. de knieval, zoals jij het noemt, dat kan je ook samenwerking noemen, dan je hoeft zelf niet steeds het wiel uit te vinden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser
« Reactie #12 Gepost op: 2018/12/08, 10:15:32 »
Redhat is overgenomen door IBM, Microsoft gaat meer de Open Source toer op. De tijden zijn veranderd. Open Source wordt steeds sterker.

Verwar "Open Source" niet met "Free Software": Free Software kan niet anders zijn dan Open Source, maar Open Source is niet noodzakelijk "vrij".

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser
« Reactie #13 Gepost op: 2018/12/08, 10:39:27 »
Free Software kan niet anders zijn dan Open Source, maar Open Source is niet noodzakelijk "vrij".
Een aanvullende uitleg:
OpenSource gaat alleen over het beschikbaar zijn van de broncode.
Op de broncodes rusten altijd auteursrechten (copyrights) en afhankelijk van de bijbehorende licentie kan je er mogelijk iets mee.
Er zijn 5 veel gebruikte licenties, 5 minder gebruikte licenties en dan nog een stuk of 50 weinig gebruikte licenties.

De kreet OpenSource zegt eigenlijk alleen, dat je op je eigen PC, binnenshuis, ermee kunt spelen.
Of en hoe je het door mag en kunt geven en/of distribueren is afhankelijk van de licentie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser
« Reactie #14 Gepost op: 2018/12/14, 15:24:15 »
Ik ben hier wel blij mee. Niet omdat ik Edge gebruik of ook maar wil gebruiken, maar ik kan niet regelen wat mijn gebruikers als webbrowser gebruiken. Na 10+ jaar if-then statements te schrijven in mijn client-side code voor de Mircosoft browsers kan ik daar eindelijk mee stoppen omdat ze nu eindelijk allemaal dezelfde standaard ondersteunen. Kan ik die tijd weer nuttiger gebruiken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser
« Reactie #15 Gepost op: 2018/12/14, 15:55:54 »
Na 10+ jaar if-then statements te schrijven in mijn client-side code voor de Mircosoft browsers kan ik daar eindelijk mee stoppen omdat ze nu eindelijk allemaal dezelfde standaard ondersteunen.
Dat zie ik anders, m.i. ben je dan verkeerd bezig geweest (niet persoonlijk bedoeld).
De web-standaarden worden bepaald en beheerd door het W3C (World Wide Web Consortium), dat is een onafhankelijke "non-profit" organisatie, waar ook de Nederlandse overheid zitting in heeft.

Voldoet jouw browser niet aan de W3C standaard, en kan je daardoor een pagina niet goed lezen, dan heb je m.i.  pech door eigen schuld.
De websites die ik beheer voldoen voor 100% aan de W3C standaard en wie het niet (goed) op zijn scherm krijgt, moet bij zich zelf te rade gaan.
Zo dwing je mensen, om zich niet met "rommel" in te laten.

Als principieel hobbyist heb ik makkelijk praten, als ik er mijn brood mee moest verdienen zal ik mogelijk anders reageren :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser
« Reactie #16 Gepost op: 2018/12/14, 17:32:13 »
Je hebt gelijk, maar je laatste opmerking is idd van toepassing.

Re: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser
« Reactie #17 Gepost op: 2018/12/14, 19:30:22 »
De websites die ik beheer voldoen voor 100% aan de W3C standaard en wie het niet (goed) op zijn scherm krijgt, moet bij zich zelf te rade gaan.

Kleine aanvulling.
Wie hem vandaag bezoekt. Dat kan morgen of volgende maand ineens omgedraaid zijn. W3C schrapt ook wel eens toepassingen weg waardoor ze ineens niet meer werken na een update van de browser (die wel aan W3C voldoet).
Vroeger kon je in HTML van alles aan leuke geintjes implementeren. Bewegende tekst en zo. Allemaal geschrapt vanwege later opgedoken veiligheidsredenen.

Dat is ook erg leuk voor webdesigners die dan boze klanten op hun dak krijgen.  :o
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline siegi

  • Lid
Re: Microsoft gaat Edge vervangen door Chromium-browser
« Reactie #18 Gepost op: 2018/12/14, 22:06:24 »
Eigenlijk vind ik het wel grappig dat het project KHTML (van het KDE project) terechtgekomen is in bijna elke moderne webbrowser.
Blink (chromium) is immers een fork van webkit (apple), wat weer een fork is van KHTML (KDE).

Al lijkt me dit op lange termijn niet echt goed voor de gezonde concurrentie op de markt. Als we kijken naar de relevante webbrowsers gebruikt enkel firefox nog een totaal andere basis.  Kans bestaat dat ontwikkelaars enkel nog gaan kijken of hun site goed werkt op een webkit/blink gebaseerde browser en niet zozeer bouwen naar de standaard.