Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] HP-Toolbox en HP LaserJet 5  (gelezen 2930 keer)

[Opgelost] HP-Toolbox en HP LaserJet 5
« Gepost op: 2010/01/20, 12:52:19 »
Onlangs heb ik een 2ehands HP LJ5 in gebruik genomen; dat ging out of the box onder Ubuntu 8.04.2.
Werkt prima! Wel een groot verschil tussen de verschillende drivers HPIJS, Gutenprint etc. Maar dat stond ook hier al:
http://www.openprinting.org/show_printer.cgi?recnum=HP-LaserJet_5

Daar staat ook dat de beste keuze HPLIP is, maar die staat niet bij de standaard drivers (HPIJS, 2x Gutenprint 2x Foomatic, waarvan HPIJS nu overigens weer is verdwenen uit het lijstje??!!)
Echter HP-Toolbox ziet mijn printer niet (HP LJ5 via parallele poort). Dan via HP-setup.....die zegt Error: No device found or unsupported device. Van alles geprobeerd via localhost631, via hp-setup niets werkt.

Toen kwam ik erachter dat in 8.04 versie 2.8 zit van HP_Toolbox en er inmiddels een versie 3.9 is. Die heb ik geinstalleerd; dat gaat echter niet helemaal volgens de manual....
http://hplipopensource.com/hplip-web/install/install/index.html
Ik zou aan het begin de keuze moeten krijgen om LPT support te enable'en omdat dit standaard uit staat (waarom??!!)
.....dat krijg ik echter niet!

Dan weer de nieuwe versie van HP-Toolbox opgestart en ....weer geen LJ5....weer setup device gedaan...maar dan ...het LPT checkboxje is grijs.... en kan ik dus niet aanvinken. Met geen mogelijkheid kan ik dit ergens enable'en. Weer via localhost631 geprobeerd.

Op mijn laptop staat 9.10, maar die heeft geen parallele poort. Dus ik kan niet proberen of het aan de Ubuntu versie ligt.
(als iemand ervaringen heeft met USB->Parallel converters/adapters of iets om een parallele printer aan het netwerk te hangen zijn die welkom).

- Wat doe ik fout?  ???
- Hoe krijg ik LPT support in HP-Toolbox?
- Wie heeft ervaring met LPT/LJ5/HP-Toolbox?


Thanx!
VV


« Laatst bewerkt op: 2010/02/19, 22:31:44 door VuurVosje »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HP-Toolbox en HP LaserJet 5
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/20, 14:11:05 »
Sluit 'm eens aan op een USB-poort (veel sneller en beter dan parallel) en doe dan dit:
http://sites.google.com/site/computertip/hpprinters

Re: HP-Toolbox en HP LaserJet 5
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/20, 14:45:14 »
Hallo Pjotr,
Volgens mij heb ik het niet duidelijk verwoord:dat is nu juist het probleem, een HP LaserJet 5 heeft nog geen USB poort.
- Parallel
- Serieel
- IR
- maar geen USB


VV

Re: HP-Toolbox en HP LaserJet 5
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/20, 15:07:24 »
Er bestaan kabels die in de printerpoort van je printer passen met aan de andere kant een usb stekker voor in de PC.
Heb er jaren prima mee gewerkt met een HP laserjet 4P.
Die liet zich overigens ook slecht vinden in Ubuntu 9.10.

JE noemt HP Toolbox; die ken ik niet, maar wel HPLIP. Dat is via synaptic te installeren.
HPLIP is een belangrijk hulpmiddel gebleken; ook om fouten op te sporen.
Kijk daarom ook even hier: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ubuntu-9-10-met-hp-scanjet-3500c/msg524817/#msg524817
Daar meld ik het gebruik van het HPLIP hulpbestand met commando in de terminal: hp-check -t
Misschien dat je er zo wel komt...
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: HP-Toolbox en HP LaserJet 5
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/19, 22:31:23 »
Ik heb een HP JetDirect kaartje gekocht, dat werkte in 5min en ook de HP Toolbox doet het nu!!

VV

Offline timosha

  • Lid
Re: HP-Toolbox en HP LaserJet 5
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/20, 08:25:43 »

JE noemt HP Toolbox; die ken ik niet, maar wel HPLIP. Dat is via synaptic te installeren.


HP-Toolbox is hplip-gui. Dus, de GUI voor hplip.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: HP-Toolbox en HP LaserJet 5
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/20, 13:59:01 »

JE noemt HP Toolbox; die ken ik niet, maar wel HPLIP. Dat is via synaptic te installeren.


HP-Toolbox is hplip-gui. Dus, de GUI voor hplip.
Vreemd eigenlijk: HPLIP noemt zichzelf hier: HP Device Mananger....
En als ik in Synaptic intik: HP-toolbox , zie ik zowel HPLIP-gui als HPLIP  aangevinkt staan.
Wordt tijd dat men de naam eenduidiger gebruikt. En dan is het mij om het even of dat wordt: HPLIP of HP-toolbox of HP Device Manager.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood