Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: noob installatie vraag  (gelezen 8380 keer)

joeri

  • Gast
noob installatie vraag
« Gepost op: 2006/05/13, 08:54:22 »
hey daar,

vanwege heel wat negatieve ervaringen met windows en een crash waaruit ik nu pprobeer te komen ben ik bezig geweest de mogelijkheden van een linux systeem te onderzoeken. mijn oog viel op ubuntu

om mijn verhaal kort te houden komt het in weze op het volgende neeer :

mijn main comp is gecrashed ... nu staat hier heel wat data op wat ik MOET hebben. De kenmerken wezen in eerste instantie op een moederboord crash (asus xserie k8v) maar fysiek bleek er niks aan de hand te zijn. Een harddisk crash wwas de vogende mogelijkheid maar hier bleek fysiek ook niks aan de hand te zijn. Ik heb toen mijn main comp naar de shop gebracht maar de pipo daar kwam met een lulverhaal over een hack. Hij beweerd dat ik tijdens het deleten een stukje data van deze hack heb gewist en dat deze hacktool zichzelf nu pprobeert compleet te maken door mijn systeem te kapen middels het simuleren van een systeemcrash. Ik kan niks oover deze theorie vinden op het net. Navraag bij wat IT vrienden levert niks anders dan hoongelach op. Ik heb dan ook mijn comp maar weer opgehaald en ben zelf aan de slag gegaan.

Nu probeer ik te booten op ubuntu om daarna de windows partitie te kunnen copieren naar een externe schijf. Echter kan ubuntu zich niet "preinstallen" en valt de boot in het water...  op zich had ik al zoiets verwacht want het probleem (de crash) openbaart zich telkens als ik op de schijf ga schrijven. Klopt het dat ubuntu vanuit het geheugen tijdens een boot gaat schrijven op de harddisk ? kan ik dit omzeilen ?
De main comp is zodanig dood dat ik windows niet meer in kom...

MAAR ... de laptop, waar niks mee aan de hand is, draait ook op xp en daar heb ik het wel mee gehad  ... echter kom ik hier PRECIES dezelfde foutmelding tijdens ubuntu boot tegen.
ik knal het ceedeetje ubuntu erin, start op in boot disk f8, ubuntu begint de boot en loopt stuk op de preinstall ......

erg jammer ... maar de laptop is fysiek in prima conditie ! ik snap dus niet waar deze  foutmelding vandaan komt ....

iemand ?

edit > cd gecontroleerd op fouten ... niks aan de hand

SandervdV

  • Gast
noob installatie vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/13, 09:22:16 »
heb je ook de checksum gechekd van de ISO die je gedownload heb? misschien zat er wel een fout in je ISO bestand,

Je kan ook proberen een LiveCD te gebruiken, dan je hd mounten.

noob installatie vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/13, 10:09:43 »
Wat een enorm lulverhaal over die hack...

Kun je misschien een digitale foto maken van de foutmelding die je krijgt? Een live cd proberen zoals hierboven al gesuggereerd kan ook zeker geen kwaad.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
noob installatie vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/13, 10:11:41 »
Joeri, bij het booten met een live-cd wordt de harde schijf helemaal niet gebruikt, dus daaraan kan het niet liggen. Voor uw data: ofwel een live-cd (kan misbrand zijn, gebeurt wel eens) en dan hou ik wel van www.knoppix.org de schijf mounten en kopieer wat je moet hebben. Wat je ook kan doen is opstarten met de install-cd van windows en windows over zichzelf installeren. Echt niet aangewezen, maar zo zal je je data recupereren en kun je daarna Ubuntu installeren. Ubuntu is een gebruiksvriendelijke distro voor de desktop, dat dat zit wel goed.

joeri

  • Gast
noob installatie vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/13, 10:25:49 »
bedankt voor de vele tips en truuks!


ik kan helaas geen printscreen draaien ... boot cd is ok. Deze opgehaald bij een maat van mij die mij op zijn computer heeft laten zien wat ik allemaal moet doen. Bij hem werkte de boot prima ....

wat er bij mij misgaat is het volgende;
ik boot de comp met umbutu bootdisk (dl van site)
umbutu draait de boot
vraagt om taal, land enzovoorts
pakt (denk ik) van alles uit en verkent hardware
bij preinstall umbutu installation krijg ik een rood scherm
melding > preinstall niet gelukt klik volgende voor nog een poging
zo kom ik in een lijst van wat er allemaal al is geboot
ben dan op driekwart
volgende poging mislukt en de volgende en de volgende

de laptop (die prima in orde is) overkomt hetzelfde
ik denk dus aan een fout in de disk of kan je maar 1 computer met ssucces booten met dezelfde disk ?!? dat zou wel erg microsoft zijn hoor ... disk controleren op fouten levert niets op.


inmiddels een nieuwe harddisk gekocht. Nu de oude eruit halen , nieuwe erin, umbutu draaien, oude parallel en zo de partitie verkennen en copieren naar externe disk.

moet lukken toch ?

helaas kan ik niet branden op de laptop .... the agony !

knopppix werd mij ook aangeraden in de shop hoewel ze daar ook erg enthousiast waren over umbutu

zo maar even bij de buurman voor de zekerheid een nieuwe umbutu boot disk branden. wat ik allemaal lees en leer over umbutu maakt dat mij ook erg enthousiast !

joeri

  • Gast
noob installatie vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/13, 10:26:52 »
Citaat van: zappa
Wat je ook kan doen is opstarten met de install-cd van windows en windows over zichzelf installeren
lukt ook niet ... levert een disk failure op

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
noob installatie vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/13, 10:48:09 »
Met een live-cd kan je elke (werkende) pc booten :)
Die van Ubuntu is ook prima, maar nogal wat trager en in knoppix zijn al die tooltjes om dingen te herstellen ingegrepen. Het is er dan ook speciaal voor gemaakt. Zoek maar eens op recovering windows met knoppix. Maar je kan het ook allemaal doen met de Ubuntu-cd of course.

SandervdV

  • Gast
noob installatie vraag
« Reactie #7 Gepost op: 2006/05/13, 11:45:40 »
Citaat van: joeri
knopppix werd mij ook aangeraden in de shop hoewel ze daar ook erg enthousiast waren over umbutu
Hoera!! dat zien we graag!

Citaat van: joeri
umbutu
't is Ubuntu... :)

Het lijkt er toch op dat je gedownloade ISO-bestand niet helemaal klopt, gebeurd wel vaker, a glitch in the Matrix... laten we maar zeggen.

Je zou ook een UbuntuCD ergens kunnen halen... er zijn een paar distributie punten in Nederland en Belgi

joeri

  • Gast
noob installatie vraag
« Reactie #8 Gepost op: 2006/05/13, 12:21:40 »
oh hel ...

nu krijg ik die nieuwe harddisk niet herkend ! ben op zoek naar driver hiervoor die tijdens boot geinstalleerd wordt.

weet niet zo goed welke ...

iemand ?

hdd > maxtor 200gb sata "diamond max 10"

SandervdV

  • Gast
noob installatie vraag
« Reactie #9 Gepost op: 2006/05/13, 13:40:35 »
is hier misschien iets wat je zoekt

Maxtor website open source dingen

joeri

  • Gast
noob installatie vraag
« Reactie #10 Gepost op: 2006/05/13, 13:51:10 »
bedankt allen

heb inmiddels de juiste sata driver gevonden evenals een sata voeding (tja .. zo kom je nog eens wat tegen !)

moet nu de deur uit maar ga vannacht eindelijk eens flink aan de bak

joeri

  • Gast
noob installatie vraag
« Reactie #11 Gepost op: 2006/05/14, 00:22:22 »
YEAH !

ubuntu rules ! comp leeft weer en wat een verschil qua installatie ellende met xp ! ik had hier niet eens een sata driver voor nodig !

als iemand mij nu kan vertellen hoe ik mijn oude hardeschijf parallel kan linken aan de nieuwe zodat ik de verloren gewaande data terug kan sprokkelen (oude schijf is xp beschreven) zijn jullie allemaal en helemaal TE GEK !!!!

yeah ik ga eens even bekijken wat ik met ubuntu allemaal kan en moet !

mijn dank alvast !!!!

joeri met een glimlach van oor tot oor

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
noob installatie vraag
« Reactie #12 Gepost op: 2006/05/14, 00:52:12 »
Probeer je oude schijf als secundair aan te sluiten.
Ubuntu zal dan bij het opstarten proberen te schijf te mounten, en hij zal ook op je bureaublad verschijnen.
Zelfs een NTFS drive wordt herkend !

Mijn PC doet (meestal) wat ik wil, ik Ubuntu.

Groeten uit Zeeland,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

joeri

  • Gast
noob installatie vraag
« Reactie #13 Gepost op: 2006/05/14, 09:21:28 »
Citaat van: r0n.
Probeer je oude schijf als secundair aan te sluiten.
Ubuntu zal dan bij het opstarten proberen te schijf te mounten, en hij zal ook op je bureaublad verschijnen.
Zelfs een NTFS drive wordt herkend !
goeiemorgen !

gedaan zoals je hebt verteld echter wordt de secundaire hardeschijf niet herkend binnen ubuntu ... deze als slave aangesloten op sata port 2 . Tijdens boot word de disk wel herkend. Nu begrijp ik dat je een code in je terminalvenster moet copy pasten maar snap niet helemaal waar je die kunt vinden (de code dan) klopt dit ?
voor de rest loopt alles als een tierelier !
joeri

joeri

  • Gast
noob installatie vraag
« Reactie #14 Gepost op: 2006/05/14, 09:51:54 »
disk manager laat mij weten  4 (!) harde schijven te hebben... 2 kloppen, er staat ook merknaam en diskspace bij vermeld echter is speed " not available". De andere 2 hebben geen naam of diskspace  en ook speed is daar " not available".

Hoe krijg ik de 2 schijven die wel herkend worden toegankelijk ? Mijn master is een kakelverse hd en de slave is een mogelijk gecrashte hd waar ik heeeel wat data vanaf moet trekken ... tja ... het schooljaar lopt op zijn einde en laat nu al mijn inlever werk / onderzoek van het afgelopen jaar op de "kapotte" hd staan .. :(

oja tweede vraag:
ik heb de comp geboot met ubuntu en ben zeer tevreden ! hoe krijg ik de harde versie als OS? kan ik met deze boot versie dl-en en branden ? De enigste brander in huis zit in deze lege comp... of is er een upgrade functie ?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
noob installatie vraag
« Reactie #15 Gepost op: 2006/05/14, 10:59:53 »
Citaat van: joeri
disk manager laat mij weten  4 (!) harde schijven te hebben... 2 kloppen, er staat ook merknaam en diskspace bij vermeld echter is speed " not available". De andere 2 hebben geen naam of diskspace  en ook speed is daar " not available".
Volgens mij wordt dan het format van de schijf niet herkent, mogelijk door die crash.
Misschien moet je zoeken naar een soort recover programma ?

Succes gewenst,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
noob installatie vraag
« Reactie #16 Gepost op: 2006/05/14, 11:01:22 »
Er bestaan geen 'halve en onvolledige' versies van Ubuntu. Alles is gratis en zit erop. Als je nog iets mist of zo, laat het hier weten :)

Om uw andere schij te kunnen benaderen:
Ga naar uw /home/joeri directory
Doe daar rechterklik en cree

joeri

  • Gast
noob installatie vraag
« Reactie #17 Gepost op: 2006/05/14, 11:12:38 »
Citaat van: zappa
Er bestaan geen 'halve en onvolledige' versies van Ubuntu. Alles is gratis en zit erop. Als je nog iets mist of zo, laat het hier weten :)

Om uw andere schij te kunnen benaderen:
Ga naar uw /home/joeri directory
Doe daar rechterklik en cree

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
noob installatie vraag
« Reactie #18 Gepost op: 2006/05/14, 11:16:56 »
Heb het nochthans echt wel stap voor stap uitgelegd en via scriptje van Dennis, makkellijker kan echt niet hoor :p

joeri

  • Gast
noob installatie vraag
« Reactie #19 Gepost op: 2006/05/14, 11:23:16 »
kun je het zo opschrijven waar ik alles kan vinden

bv... /home .....zie ik nergens

of bedoel je via terminalvenster ?

ik heb een lege desktop met enkel CDROM icoon

geprobeerd via disk manager de hd toegankelijk te maken , lukt niet .... nu wel een mapje erbij van dat path maar daar zit een slotje op en is leeg...

excuses voor mijn onervarendheid, de wil is er enkel de kennis mist .....

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
noob installatie vraag
« Reactie #20 Gepost op: 2006/05/14, 11:28:11 »
OK, de 'explorer' van Ubuntu heet Nautilus. Ga naar Places, home folder.
Klik dan op uw gebruiker, ik vermoed dus joeri
Daar waar MS werkt met \ in een path, werkt linux zoals al de rest met een /

joeri

  • Gast
noob installatie vraag
« Reactie #21 Gepost op: 2006/05/14, 11:54:31 »
ok

al je stappen uitgevoerd
script gedraaid
kan verder niks nieuws ontdekken ....
kan middels diskmanager nog steeds niet mijn beide disks toegankelijk krijgen....
de nieuwe (master) moet nog partitie krijgen
de oude crashdisk (slave) heeft al een partitie maar als ik een path aanmaak kan ik geen toegang krijgen middels de "enable" knop .... setting blijft dan op status > inaccessible staan


/media  .... waar is die map ?

wat zie ik nu over het hoofd ?

joeri

  • Gast
noob installatie vraag
« Reactie #22 Gepost op: 2006/05/14, 12:13:39 »
gevonden maar de map is leeg,..

 
ik kom er niet uit


bedankt voor de moeite iig

budster

  • Gast
noob installatie vraag
« Reactie #23 Gepost op: 2006/05/14, 13:11:01 »
Wat staat er in bestand /etc/fstab ?

Zie je daar jouw andere schijf bij staan?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
noob installatie vraag
« Reactie #24 Gepost op: 2006/05/14, 13:16:47 »
doe eens gedit /etc/fstab
Zie je de schijf? Kun je de inhoud posten?