Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: foto online inlezen?  (gelezen 1771 keer)

Offline Quebo

  • Lid
foto online inlezen?
« Gepost op: 2011/03/26, 19:40:03 »
Hallo,
Ik wil iets gaan schrijven om foto's te bewerken online, enfin 't is te zeggen puur mathematisch het aantal pixels gaan bereken nadat de gebruiker een foto ge-upload heeft en twee punten op die foto heeft aangeduid ...
Hebben jullie een idee welke libraries er evt. bestaan en in welke taal dit het makkelijkst/snel/goed te implementeren is ? Ik weet niet of het uberhaupt mogelijk is in javascript, maar zou graag alle berekeningen serverside willen doen.

Alvast bedankt!
Fred.

Re: foto online inlezen?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/27, 12:33:58 »
Als je het serverside wilt doen, valt javascript af, dat is clientside.

Heb je al ervaring met een server-side taal, of wil je er een gaan leren? (Als je er snel een wilt leren lijkt php me het makkelijkste...)

Heb je al een server (op het oog)? Wat is daar aan software geïnstalleerd, kun je daar zelf software op installeren? (Bij shared hosting is php bijna altijd aanwezig, samen met een library voor afbeeldingen. Met phpinfo() kun je zien welke modules geïnstalleerd zijn.)

Offline Quebo

  • Lid
Re: foto online inlezen?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/28, 23:14:05 »
Bedankt voor je reactie. Heb al wat ervaring in het programmeren, heb het ooit als full-time job gedaan - alleen was dat in Java, C,  en de "goeie" oude Clipper ;) Serverside doe ik alleen hobbymatig en heb al wat ervaring in perl en ruby. In php (en javascript) heb ik nog nooit zelf iets geschreven...
Kwestie van server, ik huur een vps dus kan er in principe zelf opzetten wat je denkt wat nodig is. Denk je dat php de juiste tool voor de juiste job is ? (beter voor image manipulatie/calculatie?)

Offline MKe

  • Lid
Re: foto online inlezen?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/29, 10:11:13 »
Voor python heb je Python Image library (PIL) Vond ik zelf wel fijn werken. http://www.pythonware.com/products/pil/
In Perl kun je de Image::Magick of GD module gebruiken. Ditzelfde geldt ook voor php.
PHP is handig omdat het zonder moeite intergreert met je html en vrijwel direkt bruikbaar is als je een LAMP server installeert. Voor Perl en Python moet je iets meer moeite doen, maar werkt ook prima. Ik heb zelf de voorkeur voor Python, maar dat is persoonlijk. Heb hierin ook al een webapplicatie gemaakt die een image berekent aan de hand van database waarden m.b.v. PIL. Bij gebruik van Python kan ik je wel aanraden om mod_wsgi te installeren, aangezien dit de uitvoer snelheid aanzienlijk bevordert.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/29, 10:14:49 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: foto online inlezen?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/29, 17:37:06 »
Het lijkt me, dat als je toch al ervaring hebt met perl, dat je deze het beste kunt gebruiken, en je in principe geen restricties aan de server hebt.

Misschien dat php of python wel iets idealer is, maar met perl lijkt me dat het ook goed gaat, en dat is veel makkelijker gezien je ervaring.

Het lijkt me dat je dan de libraries van MKe wel kunt gebruiken.
http://www.imagemagick.org/script/perl-magick.php bevat een heleboel informatie. Iets over de helft staat de tabel Image Attributes, bevat wel wat interessante zaken als density.

Keuze genoeg!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: foto online inlezen?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/29, 18:08:30 »
ImageMagick kan ik ook aanraden als je plaatjes wilt verwerken en bewerken. Zelf heb ik dat ooit vanuit C++ gedaan, maar volgens mij heeft bijna elke programmeertaal wel een soort verbinding daarmee.
Hoe goed is je ervaring met Java? Daar kun je natuurlijk ook webapps mee maken...

Verder kun je jouw probleem (lees: uitdaging) een beetje in 2 dingen opdelen.
1. Een webapp dat HTML pagina's serveert, als het dynamisch moet zou ik ruby, perl, php of Python kiezen.
2. Het verwerken/bewerken van plaatjes. Gebruik een lib zoals bijv. ImageMagick vanuit jouw programmeertaal.

Ik zou dus kijken of je met ImageMagick kunt bereiken wat jij wilt. Zo ja, dan zou ik een taal kiezen die goed met ImageMagick kan praten.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Quebo

  • Lid
Re: foto online inlezen?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/29, 21:53:07 »
Bedankt voor de vele tips! ImageMagick lijkt idd erg interessant!
Ik heb eigenlijk webapplicaties geschreven in java (servlets) maar wellicht was het gewoon niet de juiste keuze geweest (erg veel calculaties resulteerden in bijzonder trage serverrespons)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: foto online inlezen?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/29, 22:03:53 »
Ah, servlets zijn wel oldskool hoor :P. Je kunt tegenwoordig beter een web framework pakken als je een site wilt maken. Dat kan ik je trouwens voor die andere programmeertalen ook aanraden. Dat neemt heel veel standaard werk uit handen!
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!