Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: toshiba start soms op met smal scherm  (gelezen 1105 keer)

Offline soppel

  • Lid
toshiba start soms op met smal scherm
« Gepost op: 2011/06/03, 13:05:49 »
De toshiba C650-145 met Ubuntu 10.10 start soms niet goed op.
Scherm heeft links en rechts een zwarte balk.  Anders gezegd: een vierkant beeld ipv rechthoekig.

Probleem doet zich niet altijd voor, nadat het geinstalleerd was in oktober 2010 ging het goed. Na een tijdje startte ie vreemd op.
Even herstarten of ctr+alt+backspace lost het op.  Ach 1x per week even herstarten valt mee te leven.
Plots deed het zich in het geheel niet meer voor. Mooi, wij gingen er vanuit dat er een update geweest is die het probleem oplost.

Maar de laatste week ( misschien iets langer ) start ie altijd eerst op met een smal scherm.
Overigens doet ie het maar 1x verkeerd. Bij een herstart is het altijd goed!

Eerlijk gezegd heb ik geen idee welke richting ik uit moet zoeken.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: toshiba start soms op met smal scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/03, 17:22:01 »
Heb je het progje ivm extra drivers eens laten lopen ? Ik verdenk een foute instelling van je video-driver.

Wat je ook kan doen is via Synaptic de "startupmanager" installeren en vervolgens je native monitor settings gebruiken. (Kijk eerst even welke dat zijn)

Rebooten en zien wat het geeft.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline soppel

  • Lid
Re: toshiba start soms op met smal scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/03, 19:21:19 »
Ik neem aan dat je met 'progje ivm extra drivers' de niet vrije stuurprogramma's bedoeld. Die heb ik inderdaad al laten zoeken, maar er zijn er geen.

De schermresolutie van het scherm komt niet voor in de opstartmanager, maar ik zou inderdaad eens een andere kunnen proberen, het staat op de standaard 640x480.
Ik zal eens kijken wat een beetje in de buurt komt, of de juiste breedte  /hoogte verhouding. Is het proberen waard.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: toshiba start soms op met smal scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/03, 19:56:14 »
Soppel,

Mocht je het nog eens voor hebben..
Voordat je dit herstel, lees/bewaar het log-bestand (/var/log/Xorg.0.log)
En vergelijk het log-bestand na het is hersteld.

Mocht het vaker gaan voorkomen, dan denk ik toch dat je met een /etc/X11/xorg.conf configuratie bestand moet gaan werken.
Zodat je de X-org-server bij het opstarten stuur naar de goed instelling.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: toshiba start soms op met smal scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/03, 22:06:48 »
ik zou zeker de 1024x768 eens uitproberen = een betere waarde voor een monitor dan die 640 !

Heb ik ook moeten aanpassen voor een oudere acer laptop, ik had toen ook de mafste dingen met die lagere resolutie.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline soppel

  • Lid
Re: toshiba start soms op met smal scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/04, 09:32:35 »

Op mijn desktop pc heb ik hem altijd gewoon standaard op die 640X480 staan. Ik meen dat het alleen een instelling van de GRUB weergave is.
Nou en grub interesseert mij weinig hoe dat er uit ziet. Zolang het leesbaar is, prima
Geeft ook geen problemen, bij andere pc's ook niet.
Heb de Tosh gisteren wel op 1024x768 gezet inderdaad, en hij is zojuist goed opgestart. Ik kijk dat even aan.

@MauRice2:
Als bovenstaande de oplossing (b)lijkt dan ga ik over een tijdje weer terug naar de instelling 640x480 kijken of ik weer een smal scherm kan forceren.
Dan kan ik dat logbestand wat jij noemt eens vergelijken. Zeker een goede tip. En absoluut interessant om te weten





Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: toshiba start soms op met smal scherm
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/04, 10:08:08 »
Die instelling is ook voor je bootsplash; je kan zelfs de colordepth aanpassen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline soppel

  • Lid
Re: toshiba start soms op met smal scherm
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/04, 12:51:40 »
Aha, had ik niet gedacht, dat verandert de kijk op de zaak.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan