Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: flinke snelheidswinst met zswap  (gelezen 9533 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Gepost op: 2022/01/10, 12:32:49 »
Vooral op oudere computers kun je zo waarschijnlijk een flinke snelheidswinst boeken:

Ubuntu:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/snelheid-ubuntu.html#ID2.2
(punt 2.2)

Linux Mint:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/snelheid-mint.html#ID2.2
(punt 2.2)

Doe er je voordeel mee!  :)

-- Toevoeging (1): in de oorspronkelijke instructies ontbrak een sluitings-aanhalingsteken in een tekenreeks. Daardoor werkte het niet. Dat heb ik inmiddels verbeterd.

-- Toevoeging (2): toegevoegd dat deze ingreep vooral bij oudere computers meestal een snelheidswinst kan opleveren.
« Laatst bewerkt op: 2022/01/19, 16:47:33 door Pjotr »

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/11, 09:33:47 »
Sorry vind het allemaal te veel gepruts in een stabiel systeem ,ik begin er niet aan.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/11, 10:04:47 »
Het is ook alleen maar bedoeld voor als je weinig RAM hebt. Ik zou er niet aan beginnen als je 4 GB of meer hebt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/11, 10:21:50 »
Het is ook alleen maar bedoeld voor als je weinig RAM hebt. Ik zou er niet aan beginnen als je 4 GB of meer hebt.
Dat dacht ik aanvankelijk ook, maar tot mijn verbazing merk ik ook snelheidswinst bij machines met 4, 6 en zelfs 8 GB RAM.... Met name het openen van webpagina's gaat nu flitsend snel.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/11, 10:42:16 »
Het is ook alleen maar bedoeld voor als je weinig RAM hebt. Ik zou er niet aan beginnen als je 4 GB of meer hebt.
Voor systemen met weinig geheugen (< 2 GB) installeerde ik zramconfig. Die doet als ik het goed heb ongeveer hetzelfde als zswap (= tip van Pjotr). Voor systemen met 4GB+ kijk ik nergens naar, goed is goed zeg maar.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #5 Gepost op: 2022/01/11, 11:01:13 »
zRam heb ik vroeger (een paar jaar geleden) ook geprobeerd. Maar op mijn machines leidde dat regelmatig tot stabiliteitsproblemen.... Vandaar dat ik er toen mee ben opgehouden.

Bij zswap heb ik alleen mogelijk een stabiliteitsprobleem ontdekt bij één machine, bij een verhoging van de standaard 20 procent naar 40 procent. Ook bij intensief gebruikte machines heb ik tot nu toe verder geen problemen gezien; alleen maar snelheidswinst.

Overigens zit zswap al sinds systeemkern 3.11 standaard in de systeemkern. De wiki van kernel.org zegt er dit over, en stelt dat de functie nog steeds standaard uit staat:
https://www.kernel.org/doc/html/v5.3/vm/zswap.html

De wiki van Arch Linux heeft er ook aandacht aan gewijd, en stelt zelfs dat zswap tegenwoordig standaard aan staat in de bovenstroomse systeemkernen:
https://wiki.archlinux.org/title/zswap#Toggling_zswap

De geweldige wiki van Arch heeft het niet vaak mis; is de wiki van kernel.org op dit punt misschien verouderd? In Debian, Ubuntu en Mint staat zswap standaard uit, maar dat kan ook komen door een benedenstroomse hercompilering.

Enfin. Tot nu toe alleen maar voordelen gezien, en dat razendsnelle webverkennen is gewoon een feest. Klik - BAM! Webpagina's knallen gewoon direct op m'n scherm.  =D
« Laatst bewerkt op: 2022/01/11, 11:03:29 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #6 Gepost op: 2022/01/11, 11:04:40 »
Dat dacht ik aanvankelijk ook, maar tot mijn verbazing merk ik ook snelheidswinst bij machines met 4, 6 en zelfs 8 GB RAM.... Met name het openen van webpagina's gaat nu flitsend snel.
Hoe kan dit als er in de praktijk met 8 GB RAM en meer nauwelijks of geen swapactiviteit is, vooral dan na het verlagen van de swapneiging?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #7 Gepost op: 2022/01/11, 11:06:12 »
Dat dacht ik aanvankelijk ook, maar tot mijn verbazing merk ik ook snelheidswinst bij machines met 4, 6 en zelfs 8 GB RAM.... Met name het openen van webpagina's gaat nu flitsend snel.
Hoe kan dit als er in de praktijk met 8 GB RAM en meer nauwelijks of geen swapactiviteit is, vooral dan na het verlagen van de swapneiging?
Daarom verbaast het me ook.... Maar ik merk het toch. Enfin, probeer het zelf ook eens?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #8 Gepost op: 2022/01/11, 11:15:08 »
Ik zie niet goed hoe ik dat objectief kan testen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #9 Gepost op: 2022/01/11, 11:22:06 »
Ik zie niet goed hoe ik dat objectief kan testen.
Dat. En hanteer zelf ook het principe "if it ain't broke, don't fix it". Zag al een zgn stabiliteitsprobleem langskomen met zswap. Maar goed, ieder z'n meug zeg maar  ;)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #10 Gepost op: 2022/01/11, 11:42:16 »
Het is ook alleen maar bedoeld voor als je weinig RAM hebt. Ik zou er niet aan beginnen als je 4 GB of meer hebt.
Dat dacht ik aanvankelijk ook, maar tot mijn verbazing merk ik ook snelheidswinst bij machines met 4, 6 en zelfs 8 GB RAM.... Met name het openen van webpagina's gaat nu flitsend snel.
Dan is er toch wat mis met je systeem, want voor het openen van webpagina's wordt de swap niet gebruikt, tenzij je geheugen bijna vol is. Wat browsers wel gebruiken is /tmp, dus kun je wel snelheid winnen door die in fstab in een ramdisk te zetten:
none      /tmp    tmpfs defaults,nosuid,nodev,noexec    0 0
Wel opletten: als je noexec toevoegt, moet je zorgen dat apt/apt-get/aptitude nog uitvoeringen kunnen doen in /tmp door in /etc/apt/apt.conf.d/ een bestand 99tmp-noexec op te nemen met als inhoud:
DPkg::Pre-Invoke {"mount -o remount,exec /tmp";};
DPkg::Post-Invoke {"mount -o remount,noexec /tmp";}

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #11 Gepost op: 2022/01/11, 15:02:07 »
Ik zie niet goed hoe ik dat objectief kan testen.
Ik ga het eens uitproberen in een virtuele machine. Zelf draai ik Qemu/KVM en daarmee kan ik prima testen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline HenkV40

  • Lid
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #12 Gepost op: 2022/01/11, 15:24:22 »
Dit werkt erg goed, voor mijn PC, een oudje met 4 GB
Het oudje komt weer helemaal tot leven.
ik kan de snelheidswinst niet meten, maar het is er zeer zeker. Ben hier blij mee.
Het lijkt wel een booster.
Bedankt Pjotr

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #13 Gepost op: 2022/01/11, 21:54:14 »
Dit werkt erg goed, voor mijn PC, een oudje met 4 GB
Het oudje komt weer helemaal tot leven.
ik kan de snelheidswinst niet meten, maar het is er zeer zeker. Ben hier blij mee.
Het lijkt wel een booster.
Bedankt Pjotr
Leuk om te horen! Graag gedaan.  :)

Op mijn machines is het ook net alsof de turbo is aangezet. Zelfs op enkele nieuwere machines.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #14 Gepost op: 2022/01/12, 11:20:57 »
Hier https://www.omgubuntu.co.uk/2022/01/ubuntu-on-raspberry-pi-4-2gb-zswap een interessant artikel over zswap. Blijkbaar om Ubuntu bruikbaar te maken op een Rp4 met 2 GB. Als er meer geheugen aanwezig is (4 of 8 GB), dan wordt deze truc niet toegepast volgens het artikel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #15 Gepost op: 2022/01/12, 11:26:29 »
@markba: dank voor dat artikel. Een duidelijk signaal dat zswap geschikt wordt geacht voor brede uitrol.

Bij zswap heb ik alleen mogelijk een stabiliteitsprobleem ontdekt bij één machine, bij een verhoging van de standaard 20 procent naar 40 procent.
Dit was vrijwel zeker loos alarm: ik heb waarschijnlijk het aanslaan van de schermbeveiliging in Xfce, verward met het falen van X (terugwerping op aanmeldscherm).

Echter: voorzichtigheid voor alles. Daarom blijf ik bij mijn aanbeveling om het standaardpercentage (20) niet te verhogen.

Er is ook nog de mogelijkheid om de standaard zbud (compressiefactor 2) te vervangen door z3fold (compressiefactor 3). Maar de besprekingen van z3fold die ik kon vinden, waren niet allemaal positief; volgens een goedgedocumenteerde bespreking kan z3fold juist een vertraging opleveren t.o.v. zbud. Daarom raad ik z3fold niet aan.
« Laatst bewerkt op: 2022/01/12, 12:43:10 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #16 Gepost op: 2022/01/12, 15:32:03 »
Zeer nuttig voor eerder geheugenbeperkte machines, maar het "flinke snelheidswinst met zswap" blijf ik toch storende "werving" vinden: als het systeem niet of amper swapt, dan is er géén tot amper snelheidswinst. Punt.

Spijtig dat we dit een tiental jaar geleden niet hadden...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #17 Gepost op: 2022/01/13, 12:26:42 »
Met de volgende terminalopdracht kun je nakijken of ook lz4 geladen is:
dmesg | grep zswap
Zo niet, dan is de module voor de lz4-functie niet aanwezig in het initramfs bij het opstarten. Aangezien lz4 veel beter is dan de standaard lzo, kun je dat als volgt veranderen:

Ubuntu:
gedit admin:///etc/initramfs-tools/modules
Linux Mint:
xed admin:///etc/initramfs-tools/modules
In dat tekstbestand creëer je een nieuwe onderste regel met lz4 erin, zodat het wordt:

# List of modules that you want to include in your initramfs.
# They will be loaded at boot time in the order below.
#
# Syntax: module_name [args ...]
#
# You must run update-initramfs(8) to effect this change.
#
# Examples:
#
# raid1
# sd_mod
lz4

(let op: de "l" in "lz4" is een kleine letter L)

Sla de wijzigingen op en sluit de tekstbewerker.

Dan in de terminal:

sudo update-initramfs -u
Herstart je computer.

Kijk het resultaat na met deze opdracht:

dmesg | grep zswap

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #18 Gepost op: 2022/01/13, 23:45:10 »
Inmiddels een Raspberry Pi 400 gekocht (nog niet geleverd), want ik had al jaren zin om eens wat te gaan doen met de Pi....

Al wat geëxperimenteerd met zswap op zo'n machine van iemand anders. Geen initramfs(?) en geen /etc/default/grub, maar dingen als /boot/cmdline.txt. Fascinerend.  =D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #19 Gepost op: 2022/01/14, 08:53:48 »
Inmiddels een Raspberry Pi 400 gekocht (nog niet geleverd), want ik had al jaren zin om eens wat te gaan doen met de Pi....
Naar mijn idee is de Pi (400) de toekomst. Wie wil er nog zo'n lompe, energie-slurpende lawaaibak? Voor zware toepassingen (nog) niet echt geschikt, maar de meesten komen toch niet verder dan wat browsen dus daar voldoet het prima voor. Goedkoop ook trouwens


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #21 Gepost op: 2022/01/15, 14:56:15 »
Mijn opmerking ging specifiek over de Pi 400 (een Pi ingebouwd in het toetsenbord). Die kost 'maar' 70 euri. Alleen een beeldscherm + muis aansluiten en je bent klaar.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #22 Gepost op: 2022/01/19, 11:30:11 »
Inmiddels ben ik aan het uitproberen wat het toevoegen van z3fold doet met de prestaties van zswap. z3fold belooft een compressie van factor 3, terwijl de standaard zbud niet verder komt dan factor 2.

De verhalen over z3fold op het web, zijn niet allemaal positief: sommigen melden een vertraging t.o.v. zbud. Dat zou te maken kunnen hebben met het feit dat de CPU waarschijnlijk wat harder moet werken bij z3fold dan bij zbud.

Dus mijn voorlopige aanname is, dat z3fold mogelijk de beste keuze is voor relatief krachtige (moderne) CPU's, terwijl de standaard zbud mogelijk beter is voor tamelijk zwakke (oude) CPU's.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #23 Gepost op: 2022/01/19, 12:18:47 »
Dus mijn voorlopige aanname is, dat z3fold mogelijk de beste keuze is voor relatief krachtige (moderne) CPU's, terwijl de standaard zbud mogelijk beter is voor tamelijk zwakke (oude) CPU's.
Met, opnieuw, de bedenking of deze ganse complicatie meerwaarde heeft op systemen met > 8 GB geheugen en SSD voor de doorsnee gebruiker. Ik ga niet mee in de stelling dat zram het systeem in alle omstandigheden versneld. Als er geen swapactiviteit is, dan kan er ook geen versnelling zijn.

Op systemen met weinig geheugen: zelfs dat iets hogere processorverbruik van z3fold zal opwegen tegen een computer die anders ook met zbud al dichtslaat door intense swapactiviteiten op een traditionele harde schijf. Die sterkere compressie maakt een zeer groot verschil op die systemen met geheugenbeperking.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: flinke snelheidswinst met zswap
« Reactie #24 Gepost op: 2022/01/19, 13:02:31 »
Tot nu toe wordt obv een persoonlijk observatie melding gemaakt van een snelheidsverbetering op machines met veel geheugen die niet swappen, met name bij het openen van webpagina's. . Eigenlijk zouden we een objectieve performance-test moeten hebben om dat te kunnen verifiëren.

Tot die tijd ga ik met vanadium mee, dat dit soort toepassingen goed werken voor machines met weinig geheugen, maar niet of nauwelijks als je geheugen genoeg hebt (wordt ook onderschreven door Ubuntu zelf, link). En ook ga ik met Tom mee, dat je aan een stabiel systeem niet moet gaan prutsen....
« Laatst bewerkt op: 2022/01/19, 14:01:49 door markba »