Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: terminal commando's automatiseren  (gelezen 773 keer)

Offline justme47

  • Lid
terminal commando's automatiseren
« Gepost op: 2014/06/01, 22:31:48 »
hallo,
ik werk met Ubuntu 14.04
mplayer is geinstalleerd via de terminal
Wanneer ik in de terminal bijvoorbeeld intyp:
mplayer Videos/bnn.mkv dan start deze video probleemloos op.

Nu moet ik dit  altijd invoeren in de terminal.
Graag zou ik dit willen oproepen via bv een button/icon.
Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

Re: terminal commando's automatiseren
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/01, 22:32:48 »
Rechtermuisknop op het videobestand --> Openen met MPlayer

Offline justme47

  • Lid
Re: terminal commando's automatiseren
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/01, 22:48:09 »
Rechtermuisknop op het videobestand --> Openen met MPlayer

U hebt gelijk: voor een gewone video is uw suggestie het beste.


Ik heb mijn vraag verkeerd gesteld:
Ik heb echter geen gewone video maar een script waarmee ik een video grabber (Terratec Grabby) koppel aan de pc.
Deze grabber speelt de video af via mplayer met het volgende commando:
   mplayer tv:// -tv driver=v4l2:width=720:height=576:outfmt=uyvy:device=/dev/video0:input=0:fps=25:alsa:amode=1:forcechan=2:audiorate=48000:adevice=plughw.1,0:forceaudio:immediatemode=0 -ao sdl,alsa
Aangezien het knippen van deze tekst en plakken in de terminal omslachtig is zou ik dit willen automatiseren.
Kan dat in Ubuntu?

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: terminal commando's automatiseren
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/02, 07:21:52 »
Je kan een alias voor dat commando maken: voer gedit ~/.bashrc in een terminal uit, en voeg onderaan het volgende toe.
alias tv='mplayer tv:// -tv driver=v4l2:width=720:height=576:outfmt=uyvy:device=/dev/video0:input=0:fps=25:alsa:amode=1:forcechan=2:audiorate=48000:adevice=plughw.1,0:forceaudio:immediatemode=0 -ao sdl,alsa'Als je dan een nieuwe terminal opent hoef je alleen 'tv' in te typen

Offline justme47

  • Lid
Re: terminal commando's automatiseren
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/02, 10:18:02 »
Je kan een alias voor dat commando maken: voer gedit ~/.bashrc in een terminal uit, en voeg onderaan het volgende toe.
alias tv='mplayer tv:// -tv driver=v4l2:width=720:height=576:outfmt=uyvy:device=/dev/video0:input=0:fps=25:alsa:amode=1:forcechan=2:audiorate=48000:adevice=plughw.1,0:forceaudio:immediatemode=0 -ao sdl,alsa'Als je dan een nieuwe terminal opent hoef je alleen 'tv' in te typen
bedankt Redmar,
ik ben hier blij mee.

de alias werkt prima.
Dit is dus ook te gebruiken voor andere terminal opdrachten.

Het ultieme doel voor huisgenoten (geen terminal gebruikers)  blijft echter een icoontje waar je op kunt klikken om de tv grabber te starten.
Kan dit in Ubuntu?
« Laatst bewerkt op: 2014/06/02, 10:27:06 door justme47 »

Re: terminal commando's automatiseren
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/02, 11:11:33 »
Ja, dat kan. Installeer via het Softwarecentrum het programma Alacarte en start het daarna op via de Snelstarter (Dash); het programma heet in de Snelstarter 'Hoofdmenu'. Kies een categorie uit aan de linkerkant en klik dan aan de rechterkant op Nieuw item. Geef het een naam bij Naam en vul bij Commando in wat je normaal in de terminal invoert (dus *niet* die alias die je gemaakt hebt maar dat lange commando).

Offline justme47

  • Lid
Re: terminal commando's automatiseren
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/02, 23:40:44 »
Ja, dat kan. Installeer via het Softwarecentrum het programma Alacarte en start het daarna op via de Snelstarter (Dash); het programma heet in de Snelstarter 'Hoofdmenu'. Kies een categorie uit aan de linkerkant en klik dan aan de rechterkant op Nieuw item. Geef het een naam bij Naam en vul bij Commando in wat je normaal in de terminal invoert (dus *niet* die alias die je gemaakt hebt maar dat lange commando).

Alacarte (heet Main Menu?) werkt prima!
De video grabber start prima op in Mplayer.

Ik ben erg blij met jullie hulp.

Maar voordat het topic wordt gesloten zou ik nog graag de kers op de taart willen:

Het opstarticoontje van de grabber is nu een grijs vlakje met een vraagteken.
Hoe kan ik dit veranderen in een zelfgekozen fototje?


Re: terminal commando's automatiseren
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/03, 00:06:44 »
Als je teruggaat naar Alacarte en het item bewerkt, dan kun je in het logo klikken en een ander icoontje selecteren (de meeste icoontjes staan in /usr/share/icons maar een eigen icoontje kan ook) :)

Offline justme47

  • Lid
Re: terminal commando's automatiseren
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/03, 10:45:26 »
Als je teruggaat naar Alacarte en het item bewerkt, dan kun je in het logo klikken en een ander icoontje selecteren (de meeste icoontjes staan in /usr/share/icons maar een eigen icoontje kan ook) :)
Bij het bewerken van de video grabber Grabby in Alacarte kan ik wel een icon laden uit /usr/share/icons.
Deze wordt tijdens het bewerken weergegeven in het icon vakje maar zodra de bewerking is afgerond is de icon verdwenen.
Ik heb diverse geprobeerd: 8x8 of 16x16 pixels
Kennelijk gaat er iets fout

Gevonden: ik had een icon bestand xxx.png aangeklikt.
Het werkt wel wanneer ik een icon aanklik met xxx.svg extensie.

Nogmaals bedankt voor jullie support.
Hoe zet ik dit topic op opgelost?
« Laatst bewerkt op: 2014/06/03, 13:46:57 door justme47 »

Re: terminal commando's automatiseren
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/03, 14:31:51 »
Het topic heb je al opgelost gezet ;)

Mooi dat het nu gelukt is :)