Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.  (gelezen 3596 keer)

Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Gepost op: 2011/11/19, 16:33:27 »
Beste Mensen.Ik heb bij de HCC een site staan die verouderd is,dus die wil ik graag
wijzigen en heb daartoe een nieuwe bedacht welke ik leerde schrijven in HTML/CSS.
Ik vond het leuk om dat te leren,want ik ontdekte daarmee,dat ik alles gelijk op de juiste en
gewenste plek van de site en per pagina kon plaatsen met de Editor Editpad Lite.
Deze nieuwe site wil en kan ik pas afmaken als ik in april 2012 de nieuwste Ubuntu-versie met de nieuwste Unity kan leren gebruiken als de Editpad Lite er ook op kan werken.
Zou ik dan t.z.t.hulp van het steunpunt kunnen vragen als er in mijn woonplaats Zoetermeer een steunpunt is gevestigd?
In dat geval wil ik ook doorgaan met leren schrijven in HTML/CSS,wat ik graag verder wil leren beheersen omdat ik daarvan leuke en directe resultaten zie qua mogelijkheden.
Bijvoorbaat mijn dank voor de mogelijke reacties en ik groet iedereen vriendelijk.
                                     Anton Doove.
Anton Doove

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/19, 17:19:41 »
Voordat je veel moeite gaat steken in "sleutelen onder de motorkap": bekijk eens of Google Sites iets voor je is. Gratis, supersimpel, ingebouwde paginabouwer. Een kind kan de was doen, zoals we van Google gewend zijn...
https://accounts.google.com/ServiceLogin?continue=http%3A%2F%2Fsites.google.com%2F%3Fhl%3Dnl&followup=http%3A%2F%2Fsites.google.com%2F%3Fhl%3Dnl&hl=nl&service=jotspot&passive=true&ul=1

Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/19, 17:51:48 »
Beste Pjotr. Ik kom hier straks na het eten op terug met wat ik heb aan
website-ervaring en dan toon ik je wat mij alvast lukte.

Let wel,het is nog niet bij gebruik van Ubuntu,want dat gebeurt pas in 2012,dus nu is het nog bij gebruik van Windows XP met SP3.

Tot straks dan maar en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
Anton Doove

Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/19, 18:15:14 »
Is Google Sites eigenlijk wel een 'open' oplossing? Of is er sprake van een 'lock in' zodra er eenmaal voor Google Sites is gekozen waarbij de site niet meer te migreren is naar een andere hoster?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/19, 18:18:26 »
@Anton: je zal het vast goed kunnen, maar waarom zou je al die moeite nemen? Als er een alternatief is dat niets kost en een prima ingebouwd website-bouwprogramma bevat dat supersimpel is om te bedienen.... Bovendien standaard zonder advertenties (mijn Google Sites hebben wel advertenties, maar die heb ik er zelf aan toegevoegd via Google Adsense).

Ik kan zelf ook websites maken, maar dat doe ik al jaren niet meer. Google Sites voldoet aan al mijn wensen.  :)

@Thomas: geen verplichting. Als ik wil, kap ik met Google Sites en verhuis ik mijn info naar een andere hoster. Maar.... geen behoefte aan.  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/19, 18:39:08 »
Onder Ubuntu, of één van de varianten, is alles mogelijk.
Van een simpele editter, waarbij HTML automatisch wordt aangegeven in een andere kleur (gedit) tot een complete editter die alles laat zien, zoals het op de website staat (kompozer).
Tussen deze 2 voorbeelden zijn nog vele variaties aanwezig.
Ook de (gratis) manier van Pjotr is een alternatief.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/19, 21:13:04 »
Is Google Sites eigenlijk wel een 'open' oplossing? Of is er sprake van een 'lock in' zodra er eenmaal voor Google Sites is gekozen waarbij de site niet meer te migreren is naar een andere hoster?
Een zeer terechte vraag. Een kleine zoektocht middels Google  ;) heeft geen relevante info opgeleverd, dus het zou best wel eens niet zo heel simpel kunnen zijn.

Vendor lockin wordt vaak pas gerealiseerd zodra men zou willen migreren, maar eigenlijk wil je dit vooraf weten. Zelf ben ik op dit moment twee websites aan het migreren júist vanwege dit soort lockin: eentje omdat deze gebouwd is in Lotus Notes (waardoor je eigenlijk niets kan overnemen dan wat kale tekst en sec de afbeeldingen), de ander vanwege het gebruik van Java waardoor het aantal hoster op 1 vinger te tellen is.

Deze nieuwe site wil en kan ik pas afmaken als ik in april 2012 de nieuwste Ubuntu-versie met de nieuwste Unity kan leren gebruiken als de Editpad Lite er ook op kan werken.
Ik heb even gekeken wat die Editpad Lite doet, maar het lijkt verdacht veel op GEdit, de editor die standaard in Ubuntu wordt meegeleverd. Het lijkt me dan ook weinig zinvol om te kijken of Editpad onder Ubuntu zou kunnen werken, bv onder Wine.

In dat geval wil ik ook doorgaan met leren schrijven in HTML/CSS,wat ik graag verder wil leren beheersen omdat ik daarvan leuke en directe resultaten zie qua mogelijkheden.
Als het leren van HTML/CSS je doel is, dan kun je uitstekend met Ubuntu en GEdit uit de voeten schat ik zo. Een gratis host als Google Sites kan natuurlijk ook, maar daar zijn vaak beperkte mogelijkheden om met pure HTML te werken en dus ook te leren.

En wat Ron hierboven ook al zegt: een leuke en zeer nuttige eigenschap van gedit die ik niet zo snel bij editpad terug kan vinden, is syntax highlighting, zodat je precies kunt zien waar de codes staan waardoor het programmeren veel makkelijker gaat; zie de bijlage voor een voorbeeldje.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/19, 21:16:16 door markba »

Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/19, 21:48:41 »
Beste PjotrDie Google-tip hou ik voor 2012 wel in de gaten om deze dan op Ubuntu te laten werken zodra ik bij mijzelf merk dat ik ineens geen zin meer heb in HTML/CSS-codes =D
Dat kan zomaar gebeuren bij het ouder worden =D. Lol.
Het is dan heel goed mogelijk dat ik dan toch kies voor de optie met google-website,maar dat zie
ik dan volgend jaar wel weer,want wat ik nu al heb staan in die codes wil dan verplaatsen.
Pas als de nieuwe site helemaal klaar is wil ik de oude site bij de HCC verwijderen om plaats te
maken voor de nieuwe en dat heb ik nu gepland om te doen na ontvangst van Ubuntu.
Ondertussen hou ik graag de ontwikkelingen met Ubuntu in de gaten om te weten wat ik er alle-
maal mee kan doen,zodat ik er in 2012 gelijk op in kan spelen om toe te passen.
Ik weet alleen nog niet de verschillen tussen Ubuntu,Kubuntu,Xubuntu e.a.varianten,maar dat zal
ik dan morgen wel vernemen,waarvoor ik je alvast vriendelijk dank en groet.                             Anton Doove.
Anton Doove

Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/19, 22:17:19 »
Beste Markba.Ik dacht wel dat jij zou reageren over de HTML/CSS-codes,want in het
Forum bemerkte ik al dat jij er blijkbaar ook een voorstander en liefhebber van bent =D

Je gaf tenminste al de naam van de HTML-editor die blijkbaar al bij Ubuntu zit geïntegreerd,
zoals ik het nu van jou hopelijk goed heb begrepen,dus is dat alweer een handig nieuwtje.

Ik zal er volgend jaar juist goed op letten hoe die Gedit er uit ziet in vergelijking met het
EditPad Lite wat ik nu heb staan op mijn XP-systeem,dus deze tip sla ik ook op.

Deze tip vind ik prima bruikbaar waarvoor ik je vriendelijk dank en groet.
                                      Anton Doove.
Anton Doove

Offline Nardon

  • Lid
Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/21, 09:33:58 »
Qua mogelijkheden zijn ze ongeveer gelijk. Een lichte, maar prettige programmeer teksteditor. Ik gebruik Gedit ook vaak voor HTML/CSS, PHP en Python. ;)

Overigens, als je echt serieus wilt zijn met HTML/CSS zou je eens kunnen kijken naar NetBeans: http://netbeans.org/

Ik raad het niet aan om er direct mee te beginnen aangezien het een volledige IDE is en daardoor wat ingewikkeld is voor kleine programmeerklusjes, maar als je later toch door wilt gaan vind je de extra functies zoals het automatisch afmaken van code en zo misschien wel handig!
« Laatst bewerkt op: 2011/11/21, 09:38:24 door Nardon »

Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/21, 12:11:02 »
Beste Nardon.Als ik in 2012 zover ben dat ik mijn site kan afmaken met schrijven in HTML/CSS,dan zal ik ook jouw tip erbij onderzoeken,maar eerst hou ik het graag eenvoudig.

Momenteel doe ik er niets aan,want ik wacht op de nieuwste Ubuntu met de Unity,welke ik in
dat jaar eerst probeer als Dual Boot met Windows XP Media Center Edition en SP3.

Zo kan ik eerst oefenen met Ubuntu om het beter te leren kennen en gebruiken,waarna ik die
site voor de HCC kan afmaken en daar kan publiceren.

Ik dank jou voor die tip en ik groet je vriendelijk.  Anton Doove.
Anton Doove

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/21, 12:46:13 »
Anton, misschien een vreemde vraag van mij, maar ...........
Elke 6 maanden komt er een nieuwe versie van Ubuntu uit, waarom probeer je de huidige versie niet uit in een dual-boot systeem ?
in april a.s. kan je deze versie upgraden, of (beter) overschrijven met 12.04.
Dan kan je er alvast vrijblijvend mee spelen en testen !

Tip-2: vraag hulp bij een lokaal steunpunt voor de eerste keer installeren, dan weet je zeker dan het in één keer goed gaat.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/21, 13:48:35 »
Beste Ron. Wat betreft die Dual Boot kan ik zeggen,dat ik daarvan totaal geen verstand heb om dit met versie 10.04 te doen zonder die Unity.
Mijn PC-bouwer/leverancier wil wel installeren,maar dat is volgens hun een heel ingewikkeld
proces en zou voor mij een lange studie worden om het te leren gebruiken.
Zij geven geen technische ondersteuning,dus je vraag is niet zo vreemd.
Aangezien ik Ubuntu zelf nog niet goed ken en het nog niet op mijn PC heb staan,kan ik dus niet uit eigen ervaring die leverancier overtuigen van het tegengestelde.
Ik heb wel gezocht naar een steunpunt in mijn woonplaats Zoetermeer(ofwel:Sweet Lake City =D),maar die heb ik tot op heden toe nog niet kunnen vinden.
Wel heb ik mij gisteren alvast weer aangemeld bij Open Office org en
daarvan versie 3.3. gedownload op mijn Windows XP-systeem.
Dat zal misschien een andere versie zijn dan op de Ubuntu 10.04 CD,maar het verschil
zal ik later wel ontdekken,denk ik zo,wat ik graag van je verneem als je er tijd voor hebt.
Bijvoorbaat mijn dank voor je nieuwe reacties en ik groet je vriendelijk.
                           Anton Doove.
Anton Doove

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/21, 14:34:06 »
Anton, de Windows versie van OpenOffice ken ik niet.
Zoetermeer ligt 10km van DenHaag (het grootste dorp van Europa), daar moet toch iets te regelen zijn met steunpunten, lijkt mij.
Mogelijk dat iemand zich hier nog meldt, die jou wil/kan helpen.

Voor Femke: Tja, aan "dat andere OS" verdienen ze geld ..........
Op mijn laptopje installeer ik Xubuntu in 30 minuten, hierna 10 minuten updaten en installeren en dan nog 20 minuten aanpassen v.w.b. mijn voorkeuren.
Alles in één uur, op een 2GHz klaptopje .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/21, 14:58:44 »
Beste Femke. Dat die leverancier slecht is geïnformeerd,komt natuurlijk omdat er aan Ubuntu en andere gratis programma`s niets valt te verdienen.
In dat geval noemen ze het dan maar een ingewikkeld proces,zonder de moeite te nemen om er veel meer info over te vragen en enige demo`s bij te willen wonen.
Voorlopig laat ik het zo totdat ik een steunpunt weet in mijn woonplaats die mij helpt met
een Dual Boot-installatie met de versie die ik al heb zodat ik toch alvast eerder kan oefenen.
Daarna toon ik die leverancier wel dat hij geen gelijk heeft,maar dat heeft geen haast.
Ik blijf rustig de ontwikkelingen volgen en ik groet jou vriendelijk. Anton Doove
Anton Doove

Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/21, 15:37:41 »
Beste Ron. Die Open Office.org 3.3.is ook geen speciale windows-versie,maar kan gewoon bij mij op Windows XP en op alle andere besturings-systemen naar keuze.
Omdat ik las dat er op de Ubuntu-CD ook blijkbaar een Open Office org-versie blijkt te staan,
neem ik even aan,dat dit dan wellicht een oudere versie zal zijn van Open Office org.
Ik weet dit echter niet zeker,maar zal dat wel ontdekken zodra ik de nodige hulp kan krijgen,
wat ik vanzelf wel zal merken als het zover is.
De HCC heeft wel een afdeling te Zoetermeer,maar daarvan heb ik nog niet ontdekt of die ook als Ubuntu-steunpunt willen fungeren,dus ik zal ze eens mailen hierover.
Misschien geeft dat enig resultaat om na donderdag a.s.die hulp te plannen.
Op die donderdag kan het niet,want dan ontvang ik mijn verjaardags-visite.Dan wordt ik 72.
Uiteraard laat ik die dag wel de PC met rust,tijdens die visite.
Daarna kan ik een afspraak maken met een eventueel steunpunt,dus ik kan het tot die tijd
beter even met rust laten,zodat ik er beter over kan nadenken hoe ik het kan plannen.
Ik dank je voor je waardevolle reacties en ik groet je vriendelijk.  Anton Doove.
Anton Doove

Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/21, 20:11:56 »
OpenOffice Windows en Linux zit geen verschil denk ik. En LibreOffice werkt 99.9% het zelfde.

Gedit is standaard het "Kladblok" van Ubuntu, maar veel uitgebreider. Ik zelf vind BlueFish Editor een goede.

En ik ben het met Femke eens, zo'n snuggere leverancier is het dan niet, want Ubuntu kan iedereen installeren.

En Ubuntu 11.10 installeren kan geen kwaad. Kijk ook eens op Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=dq4Oj5quskI

Op de site van Ubuntu vind je ook handige informatie en handleidingen hoe je Ubuntu installeer, of uit probeer (het branden is het moeilijkste volgens mij :))
http://www.ubuntu.com/download

Nu nog even het verschil tussen Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu en Lubuntu

Onder de moterkap zijn ze allemaal het zelfde. Nu zijn er allemaal verschillende werkomgevingen XFCE, GNOME, KDE, LXDE en nog veel meer. Deze werkomgevingen zorgen er voor dat je de muis kan gebruiken. Anders zou je alleen commandos in kunnen voeren zoals je misschien herinner met MS DOS. De werkomgevingen zien er allemaal anders uit. Sommige vinden KDE, Kubuntu heeft deze werkomgeving standaard, lekker werken en sommige XFCE, Xubuntu heeft deze werkomgeving standaard. XFCE en LXDE zijn de lichte werkomgeving, dus wat beter voor oude computers. Ubuntu gebruikt Unity als werkomgeving. En je kan verschillende werkomgevingen installeren in Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/21, 20:31:42 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/25, 19:34:28 »
Gedit is een prima alternatief, zit standaard bij Ubuntu. Dat EditPad is een Windows-programma.

Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.Reactie naar Lord 4163
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/06, 14:36:31 »
Beste Lord 4163.Ik heb jouw reactie m.b.t.Femke zojuist gelezen.
Je merkt dus dit op: En ik ben het met Femke eens, zo'n snuggere leverancier is het dan niet, want Ubuntu kan iedereen installeren.
Dan vul ik nog even aan dat die leverancier wel wil installeren maar geen technische ondersteuning bieden,dus dat schiet niet echt op.
In dat geval kan ik denkelijk beter maar gelijk naar het Ubuntu-steunpunt
gaan om Ubuntu naast XP te laten installeren als tijdelijke Dual Boot.
Voor dit doel heb ik de HCC-afdeling Zoetermeer al gemaild met de vraag
of deze afdeling al een Steunpunt is of wil worden.
Het antwoord zal ik wellicht vanavond wel krijgen,want de secretaris is nu natuurlijk aan het werk bij zijn werkgever,dus ik wacht rustig af.
Vriendelijke groeten van Anton Doove.
Anton Doove

Offline Dave

  • Lid
Re: Vragen over mijn HCC-site en Ubuntu.
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/06, 16:10:54 »

@Thomas: geen verplichting. Als ik wil, kap ik met Google Sites en verhuis ik mijn info naar een andere hoster. Maar.... geen behoefte aan.  :)

Weet haast wel zeker dat Thomas het anders bedoeld.
Moet je dan alles opnieuw opbouwen of kun je een backup maken van database en site net als bij een eigen domein.

Al lijkt me de noodzaak er van niet snel aan de orde te komen zoals bijvoorbeeld met Lycos enkele jaren terug.