Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Plasma Active: nieuwe KDE Plasma-shell, vooral bedoeld voor tablets  (gelezen 2545 keer)

http://vizzzion.org/blog/2011/04/plasma-active-a-desirable-user-experience-encompassing-the-device-spectrum/

Het ziet er al erg goed uit en het lijkt me zelfs nog iets fijner werken dan Android op een tablet :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Plasma Active: nieuwe KDE Plasma-shell, vooral bedoeld voor tablets
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/11, 02:00:19 »
Vistaus ik weet niet of het makkelijker is dan Android en of het beter is, maar het is voor mij waarschijnlijk wel beter.

Ik heb het filmpje bekeken en het zag er goed uit.

Maar draai je dan gewoon suse linux met een andere KDE omgeving en kun je gewoon de apps installeren zoals je dat kunt op je pc?
Weet je of je het straks ook met Kubuntu kunt?

Als dat zo is en je kunt er op doen wat je op je pc kunt, dan is dit zeer aantrekkelijk voor mij.
Natuurlijk zal hij niet alles draaien door de minder grafische processor en dergelijke. Maar desondanks zou je de pad kunnen gebruiken als een verlengstuk van je pc.
Iets wat ik nu mis bij al die pad's die uit komen.
Ik zoek namelijk een pad die je kunt gebruiken als verlengstuk van je pc en niet iets wat meer een gadget is.

Interface ziet er goed uit en ik wil het zeker een keer proberen.
Ik denk dat het meer mensen zal aanspreken want het ziet er echt goed uit. Zakelijk en strak maar nog wel met iets speels er in.


Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Plasma Active: nieuwe KDE Plasma-shell, vooral bedoeld voor tablets
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/11, 10:26:22 »
dat is nu eens iets om te volgen, ik ben zelf een android tab bezitter maar eigenlijk kun je er niet zo veel mee, ik zou hem graag als verlengstuk gebruiken nu doet hij dienst als e-book reader

Re: Plasma Active: nieuwe KDE Plasma-shell, vooral bedoeld voor tablets
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/11, 10:59:47 »
@emiel: Of het beter is kan ook nog niet zeggen, maar het lijkt totnutoe veel beter :)
En tuurlijk kun je dat straks met Kubuntu :) Op dit moment kan het alleen met Suse, omdat iemand Suse Studio heeft gebruikt om een Live CD van dit nieuwe project te maken, maar zodra het klaar is voor  een tech preview release, weet ik zeker dat Kubuntu het ook op gaat nemen (hebben ze ook gedaan met Plasma Netbook toendertijd en nu ook met Plasma Mobile).
Inderdaad ben ik met je eens dat dit best eens een verlengstuk van je PC kan gaan worden :)

@Xarvaz: Mooi dat het jou ook aanspreekt :)

Re: Plasma Active: nieuwe KDE Plasma-shell, vooral bedoeld voor tablets
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/11, 11:19:14 »
Btw, voor de 'early birds', je kunt het zelfs al uitproberen op je computer: http://community.kde.org/Plasma/Active/Installation#Installation_of_Plasma_Active_from_sources
Na het installeren kun je het zo starten: plasma-tablet
Of als je het in een venster bovenop je desktop wilt: plasma-tablet --nodesktop
Bedenk wel dat het allemaal nog niet af is ;)

Ik ga het eens even bouwen om te kijken hoe het er totnutoe voor staat :)

Edit: gebouwd, maar plasma-tablet is niet te vinden, alleen plasma-mobile ???
« Laatst bewerkt op: 2011/04/11, 13:56:15 door Vistaus »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Plasma Active: nieuwe KDE Plasma-shell, vooral bedoeld voor tablets
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/11, 18:03:28 »
Voor mij is het een verbetering zodra het werkelijk een verlengstuk van je pc is.
IOS en Android slaan beide daarmee de plank mis.
Microsoft komt in 2012 met een eigen versie en die hebben laten weten dat als ze het doen, het een verlengstuk van je pc moet zijn.
Dat is iets wat ik zoek. Android en IOS zijn leuk als extra speeltje maar er echt mee werken lukt niet.

Dit is een mooie vervanging voor Android op die apparaten en aangezien meer en meer van die dingen de mogelijkheid geven om er zelf software op te zetten, word het ook nog eens makkelijker.
Multitasking is zo te zien ook mogelijk en je kunt makkelijk wisselen.

Toch maar eens een keer kijken naar die dingen uit Hong Kong

Re: Plasma Active: nieuwe KDE Plasma-shell, vooral bedoeld voor tablets
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/11, 18:47:40 »
Voor mij is het een verbetering zodra het werkelijk een verlengstuk van je pc is.
IOS en Android slaan beide daarmee de plank mis.
Microsoft komt in 2012 met een eigen versie en die hebben laten weten dat als ze het doen, het een verlengstuk van je pc moet zijn.
Zijn ze op tijd mee ;) Microsoft probeert al jarenlang de tablet door te laten breken. Apple lukt het in één keer om er een ware hype van te maken. Dan vraag je je toch af wie hier eigenlijk de plank heeft misgeslagen... Wat is eigenlijk het succes van de iPad? Volgens mij dat het juist niet op Mac OS X of Windows lijkt, maar ontworpen is voor een heel ander doel: internet, gaming en wat rudimentaire office-functies. De iPad is gewoon niet ontworpen voor tekstverwerking en spreadsheets.

Overigens zal het Microsoft ook niet echt helpen als ze het gedrocht dat Windows is om gaan bouwen tot een gedrocht voor een tablet. Windows is daar niet voor gebouwd en dus moet je ook niet koste wat kost die zooi ergens op zien te krijgen.

Citaat
Dit is een mooie vervanging voor Android op die apparaten en aangezien meer en meer van die dingen de mogelijkheid geven om er zelf software op te zetten, word het ook nog eens makkelijker.
Multitasking is zo te zien ook mogelijk en je kunt makkelijk wisselen.

Toch maar eens een keer kijken naar die dingen uit Hong Kong
Het mooie - en meteen ook de achilleshiel - van Android vind ik dat je een stuk vrijer bent om te doen wat je zelf wilt dan bij iOS. Bij die laatste ben je beperkt tot wat Apple je toelaat wat je doet. Aan de andere kant zorgt dat bij Apple wel voor hoge kwaliteit, wat bij Android nog wel eens in twijfel valt te trekken. Bovendien is Android daardoor een stuk rommeliger dan iOS.

Overigens wacht ik zelf tot juni met het kopen van een tablet. Ik wil graag de Asus Eee Transformer, waar je een toetsenbord aan kunt vastmaken. Dat lijkt me het ideaalste apparaat: een tablet die je in een handomdraai kunt omtoveren tot een netbookje.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Plasma Active: nieuwe KDE Plasma-shell, vooral bedoeld voor tablets
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/11, 19:06:06 »
Dit is heel misschien zelfs een klein beetje beter dan Android. Een klein beetje maar hoor.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Plasma Active: nieuwe KDE Plasma-shell, vooral bedoeld voor tablets
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/11, 20:05:20 »
@crashit Microsoft heeft nooit een tablet uit gebracht van zich zelf. Ze hebben wel wat software geleverd aan wat bedrijfjes maar dat was gedoemd te mislukken omdat ze toen er zelf niets in zagen. het was gewoon de desktop versie met wat aanpassingen die niet echt goed gedaan waren.

Dat Apple het wel is gelukt is door de marketing van Apple. Die is goed maar helaas gebruiken ze er vaak een hoop leugens en valse beschuldigingen voor om zo nog meer publiciteit te krijgen.
Ze hebben het tevens groots gebracht en op het moment willen een hoop mensen bling bling dingen hebben en daar is Apple goed in.
Al beginnen ze na een tijdje de glans kwijt te raken en nemen andere bedrijven het over.

Op het moment kopen de meeste gebruikers zo'n ding omdat het een leuk extra ding is om zoals je al zij wat mee te gamen en te internetten.
Voor functioneel gebruik zijn ze nog te beperkt.

Uit onderzoek is gebleken dat als Microsoft een eigen tablet op de markt brengt, dat ze een grote concurrent worden voor Apple.
Rede waarom is eigenlijk heel simpel. Heel veel mensen gaven aan bekend te zijn met Windows en dat de keus dus sneller valt op een Windows versie. Ook een gedeelte van de huidige i-pad gebruikers wil dan over stappen.

Uit een ander onderzoek blijkt dat heel veel mensen wachten met dit soort apparaten omdat het meer een extra ding is dan een aanvulling op wat ze hebben. De keuze valt dan eerder op een laptop of een netbook.

Ik ben niet een Microsoft fan maar ik denk dat als ze echt tijd en geld er achter zetten, dan komt er wel iets moois op de markt dat je laptop voor een groot gedeelte kan vervangen.
Nu met Linux is het een goede optie om geen Windows ding te kopen.
Voor mij zou het ideaal zijn en blijkbaar voor een hoop anderen ook.
ik ken verschillende mensen met zo'n apparaat en het maakt niet uit of je een ios of een android hebt. Bij allemaal liggen de apparaten stof te happen omdat ze op het speeltje uit gekeken zijn. Ze hadden allemaal al een laptop en ze gebruiken nu allemaal een laptop in plaats van dat ding. Ook voor internet en mail.
ik heb het er met hun over gehad waarom ze hem niet meer gebruiken. Kreeg van degene die ik het vroeg allemaal het zelfde antwoord. Het is een leuk speeltje maar niet geschikt om mee te werken. De apparaten blijken niet de dingen te kunnen die ze willen doen onderweg.
1 word er gebruikt als spel computertje voor de kinderen waar ze ook filmpjes op kunnen kijken. Daar zijn ze ideaal voor maar daar gebruik ik mijn tv voor en als ik films wil kijken mijn laptop of ik stream het via mijn xbox naar de tv.

Of een pad echt een vervanging voor de laptop zal worden denk ik niet maar ik denk wel dat een aanvulling kan zijn.
De hype van de i-pad en dergelijke zal op een gegeven moment verdwijnen en dan worden ook die apparaten meer een verlengstuk van je pc. Het hoeft niet dezelfde software te zijn, maar er komt wel betere software voor. Je ziet het al gebeuren in de software die er meer en meer voor uit komt.

Ik wacht ook nog en zo'n ding met een toetsenbord is wel erg handig. Dell heeft een leuk ding maar die vind ik wat te duur.
Nog een voordeel is, is dat als je wacht, dat ze steeds goedkoper en sneller worden.
Asus Eee Transformer is inderdaad een leuk dingetje. Als je daar de software op kunt zetten die je zelf wilt dan is het helemaal leuk. Dual booth met Androit en de KDE interface en je hebt 2 werelden in 1.

O uit een ander onderzoek blijkt dat in 2015 Windows phone 7 na Android de nr 2 is op telefoon gebied.
Nou wou ik dat eerst niet geloven maar ik heb de phone 7 in mijn handen gehad en als je niet kijkt naar al die mooie widgets op de Android dan is de phone 7 wel heel erg functioneel. Daar draait het ook om bij de phone 7. Niet iedereen wil het maar ik denk wel dat het nog flink kan groeien.
Al denk ik niet dat ze Apple van de 2de plek zullen krijgen zoals beweerd.

Het is dus afwachten hoe de microsoft tablet het zal doen en wat Apple en Android doen. Die kunnen ook hun software aanpassen zodra er vraag naar is.


Re: Plasma Active: nieuwe KDE Plasma-shell, vooral bedoeld voor tablets
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/11, 20:23:34 »
Ontopic graag ;)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Plasma Active: nieuwe KDE Plasma-shell, vooral bedoeld voor tablets
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/12, 19:40:35 »
soooow! is het KDE-team nu ook al bezig met een tablet-omgeving? en plasma-netbook is pas net uit!
als ik al die geweldige projecten zie dan krijg ik steeds meer het gevoel dat linux over 1 jaar explodeerd van geweldigheid!

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Plasma Active: nieuwe KDE Plasma-shell, vooral bedoeld voor tablets
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/18, 01:21:23 »
Voordeel is dat Android en IOS nu de markt open hebben gegooid voor andere werk omgevingen dan Windows.

Hoe meer ik het zie, hoe meer ik het wil hebben.
Als ubuntu met een versie komt en het softwarecentrum zit er in, dan ben ik gelukkig.
Wi-Fi en een SD, USB en Bleutooth en dan die omgeving er op. Super.
Heb wat rond gekeken maar veel verkopers weten niet of alle apparaten een dual booth of andere besturing's systemen ondersteunen.
Wil het, het liefste dual booth met Android 3.


Re: Plasma Active: nieuwe KDE Plasma-shell, vooral bedoeld voor tablets
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/18, 14:13:51 »
@emiel: Ubuntu komt alleen met Unity voor tablets. Voor smartphones zijn ze gestopt en hebben het overgedragen aan Kubuntu Mobile.
Maar natuurlijk kun je wel in Kubuntu Mobile en Plasma Tablet het softwarecentrum installeren (zodra de tablet-versie in Kubuntu opgenomen wordt).