Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na installatie van Ubuntu lukt booten niet  (gelezen 671 keer)

Offline brs

  • Lid
Na installatie van Ubuntu lukt booten niet
« Gepost op: 2015/08/08, 17:34:21 »
Onlangs heb ik een serverpc gekocht waarop Esxi was geinstalleerd van de vorige eigenaar. Nou doe ik daar niets mee en heb ik op deze serverpc ''Ubuntu server 14.04'' geinstalleerd. Helaas wil de server na installatie niet meer booten. Ik kom in de rescue grub boot msdos modus terecht. Na wat googlen heb ik geprobeerd om met wat commandos de fout op te lossen, maar dit lukt mij niet. Vervolgens heb ik de bootrecoverydisk op usb gezet en heb ik via die manier wel kunnen booten om de fout op te sporen. Via deze link vindt je wat Ubuntu heeft gevonden:

http://paste.ubuntu.com/12025725/

Dit is de conclusie die ubuntu trekt:
=================== Suggested repair
The default repair of the Boot-Repair utility would not act on the MBR.
Additional repair would be performed:  repair-filesystems

Nou ben ik niet helemaal thuis in Ubuntu/Linux en google heeft mij niet geholpen het probleem op te lossen. Heeft iemand ideeen?

Alle hulp is welkom!

Chris

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Na installatie van Ubuntu lukt booten niet
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/08, 18:06:40 »
Korte bespreking van de listing
-  de besturingsystemen op partities van sda  (1 en 5) worden door boot repair niet herkend (had wel gemoeten).
-  Error: /dev/sda: unrecognised disk label
-  sda is 1000 gb groot
-  Disk /dev/sda doesn't contain a valid partition table

Vermoedelijk bevatte de harde schijf een oude partitie tabel (mbr) die niet omgezet is naar gpt.

Boot-repair doet een voorstel, maaar daar kan je van afwijken door in het advanced menu wijzigingen aan te brengen.
Ik zou kiezen voor herstel gpt en repair filesystem.

Wil dat niet lukken dan helemaal opnieuw beginnen nadat de schijf van een valide partitie tabel si voorzien met fdisk.
« Laatst bewerkt op: 2015/08/08, 18:16:11 door EZ-man »