Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pc is dood  (gelezen 5568 keer)

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
pc is dood
« Gepost op: 2009/11/19, 14:39:34 »
hallo,

ik had ongeveer 1 jaartje terug een computer gekocht voor 16,22 :) met pentium 3 1,2ghz cpu,iets 20gb harddrive en 256mb geheugen. er was toen hier op het forum iemand heel erg super aardig en die gaf mij gratis 40gb harddisk en 512mb geheugen toen had ik dus 768mb geheugen en 60gb harddisk. die computer heb ik ong 1 jaar lang gebruikt voor school en msn enzo maar het moederbord is nu denk ik kappot. hij doet iig helemaal niks meer. ik heb het batterijtje er al uit het moederbord gehaald en alles maar helemaal niks. de voeding doet het wel want die heb ik getest bij een vriend. iemand nog ideeen wat ik kan proberen?
anders moet ik een nieuw bordje zien te vinden :( maarja vind die nog maar is voor een pentium 3 :P.

system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: pc is dood
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/19, 14:54:00 »
geeft het machientje nog enige reactie als je hem aanzet? Oplichtende "lampjes" of iets dergelijks?

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Re: pc is dood
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/19, 15:00:08 »
nee helemaal niks.

het knopje is ook niet stuk :P kheb ook handmatig de powersw verbonden helemaal niks.
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Re: pc is dood
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/19, 15:06:48 »
nou ik had hem gewoon uitgezet eergister
en gister starte die niet meer op.

dus niet dat hij zomaar uit ging ofzo.
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline Dave

  • Lid
Re: pc is dood
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/19, 15:35:51 »
Voor een paar tientjes heb je een upgradebord met veel snellere processor en geheugen. Dan ging ik niet meer op zoek naar eenzelfde bord.
Het is bijna sinterklaas  8)


Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Re: pc is dood
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/19, 15:40:46 »
haha ja maar, ehm das toch weer een paar tientjes  =D
nouja ik geef het maar op dan
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Re: pc is dood
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/19, 15:42:13 »
Misschien heel stom, maar heb je de voedingskabel nagekeken. Heb ik ook eens gehad na een half uur zoeken ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Re: pc is dood
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/19, 16:03:00 »
nog niet maar nu wel ;)

daar is niks mis mee.
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Re: pc is dood
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/19, 16:26:42 »
Dan wss het mobo, maar ja, P3 en 1.2 Ghz  :|
Heb een testpc met een amd 1.5 Ghz en die kan op 't net op veel sites niet meer volgen (cpu - 100 %) Dus ik zou uitkijken naar iets moderner ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Dave

  • Lid
Re: pc is dood
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/19, 16:40:46 »
haha ja maar, ehm das toch weer een paar tientjes  =D
nouja ik geef het maar op dan

Je hoopt er dus eigenlijk op dat iemand je gratis een vergelijkbaar bord opstuurt  =D
Tsja wie weet he  :evil:


Re: pc is dood
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/19, 16:43:41 »
@femke98 : wat u wss bedoelt is het cmos resetten. Heeft weinig zin als de NB of SB naar de fillistijnen is hé ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: pc is dood
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/19, 16:57:49 »
Als het moederbord piept, dan is het moederbord niet stuk, want anders piept hij niet meer. Zo simpel is dat.
Als hij dus wel piept, kan je het bios resetten op de manier zoals ik het beschreven heb.


Frank zegt hier dat ie niks meer doet, dus ook geen piepsignalen of anders heb ik het lopende topic niet goed gelezen ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: pc is dood
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/19, 17:05:35 »
Natuurlijk femke, je hebt volkomen gelijk maar als je piepsignalen krijgt kun je niet beweren dat er niks meer gebeurt. Juiste informatie is essentïeel als je de situatie wil inschatten. Doet niks meer is idd nogal vaag ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Petervdw

  • Lid
Re: pc is dood
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/19, 17:28:32 »
Aan Frank

Als je nu de kast open hebt, kun je dan in de kast METEN met een universeel metertje, voor en na de schakelaar, of er 220 Volt opstaat. Het lijkt er uit de verte toch op dat er geen spanning op de voeding komt, anders moet er toch een fan gaan draaien of zo. Desnoods met een proeflampje. (fitting met 2 geisoleerde draadjes)
Naar het snoer kijken heeft geen zin. Meten geeft uitsluitsel, en dan kun je meer zeggen. Compleet "dood" heeft altijd zo'n soort oorzaak.

Vr.groet, peter

Nee, net even open gemaakt, en bij zo'n compac zit het anders. Bij de meeste denk ik wel. Ik zoek even uit wat en hoe je nog verder kunt meten.
Heb je de snoertjes van schakelaar naar moederbord gecheckt, stekkertjes los en vast?

Je hebt de kast open. Je hebt het netsnoer erin. Als je nu de netsnoerstekker even eruit trekt (uit de kast) en weer terug, gaat dan op het moederboard een ledje branden? Vlaknaast de buffer batterij?
Ik probeer even.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/19, 17:48:53 door Petervdw »

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: pc is dood
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/19, 17:42:15 »
P3? Sorry hoor, maar is het dan niet eens tijd om voor een tientje een P4 of hoger op de kop te tikken via marktplaats?

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: pc is dood
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/19, 17:53:23 »
P3 zijn wel heel erg oud, en PC's zijn echt niet meer duur te noemen.

Hier bij mij op zolder heb ik nog 2 complete pc's staan vergelijkbaar met een P4 die ik gratis op marktplaats heb opgehaald...

Voor een tientje heb je al iets beters.

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Re: pc is dood
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/19, 18:03:29 »
Hmmm,

Ik had nog een 350watt voeding liggen :) even gemonteerd maar geeft precies zelfde probleem :P ook ander stopcontact geprobeerd haha!.

maar nee hij doet ook geen piepjes en de cpu fan gaat ook niet draaien.

beide voedingen niet!

@petervdw

Van jou had ik destijds het geheugen en de hd gekrege! super bedankt daarnogvoor
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Re: pc is dood
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/19, 18:07:20 »
3 knikkers maar Femke98??? Ik heb nog niet een verhaal terug gezien over het meten, wat geadviseerd werdt.
Zoals Femke98 al aangaf als de voeding in orde is hoort het moederbord een of meerdere zielige piepjes te geven. Is dit niet het geval is vaak de voeding defect, ondanks dat deze het wel doet in een andere PC. Dus gewoon bij het begin beginnen,
Draait de ventilator van de voeding? Zo ja:
Kan je de uitgaande spanning meten?(wel een puls geven op de contacten die de voeding inschakelen, dus niet de hele tijd doorverbinden met een draadje.
Kan de voeding wel genoeg vermogen leveren, stort deze niet in?
Vervolgens haal alle losse kaarten eruit, koppel de HD af etc, gaat het controle lampje branden op het moederbord? Bij succes sluit een voor een de componenten weer aan.

Krijg je helemaal geen response van het moederbord? Of denk je dit gaat me boven de pet. Dan wordt het echt tijd voor iets anders,er zijn genoeg winkeltjes te vinden waar 2e of nog meer hands computers te koop zijn voor een appel en een ei.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Dave

  • Lid
Re: pc is dood
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/19, 18:29:52 »
maar als je piepsignalen krijgt kun je niet beweren dat er niks meer gebeurt. Juiste informatie is essentïeel als je de situatie wil inschatten. Doet niks meer is idd nogal vaag ;)

Correct


Re: pc is dood
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/20, 00:10:34 »
Weet je wel wat een appel en een ei tegenwoordig kosten ??? Dat bedoel ik maar. :P
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: pc is dood
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/20, 00:17:22 »
Aan Gijsbert

Gijs, dat meten was inderdaad geen wijsheid, maar ik zie zoiets pas voor me als het voor me op tafel ligt. Gelukkig zijn er op dit forum mensen die toch wat beter nadenken, maar ja ... in de haast, hè. Probeer eens wat, enz. Nou ja.
En probeer vooral geen appel met eieren te verrekenen. Blij dat je meedoet.

Aan Frank

Je schrijft daar iets op het forum, verdraaid, zou het ouderdom zijn? Volgens mij vergis je je toch. Maar goed, er wordt als het goed gaat eind november een weggeefhoekje ingericht. Tot opluchting van mijn vriendin zal het dan eindelijk opruimen. We krijgen maar om één ding ruzie. "Ruim toch al die troep 's op, nou begint het op zolder ook al, kan je k... niet keren". Ben je dan vijftig jaar mee getrouwd.  =D
Als het niet lukt met je mobo dan vinden we wel een andere oplossing.

Vr.groet, peter


Re: pc is dood
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/20, 09:32:00 »
maar als je piepsignalen krijgt kun je niet beweren dat er niks meer gebeurt. Juiste informatie is essentïeel als je de situatie wil inschatten. Doet niks meer is idd nogal vaag ;)

Correct


thanks ;)
Heb het onlangs nog ondervonden bij de pc van m'n zoon. Pc startte en de fans draaiden maar voor de rest zwart scherm. Na een kort onderzoek bleek de koeling v/d NB losgekomen te zijn. Daar is dus nog weinig aan te doen buiten natuurlijk recuperatie v/d andere onderdelen
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: pc is dood
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/20, 10:01:01 »
Ik heb recentelijk iemand hier gehad met een computer die ook niets deed, geen ventilators, geen piepjes, alleen een ledje dat even knipperde. Het bleek dat hij de kast had schoongemaakt, daarbij de koeler van de processor had losgemaakt, met processor en al. Bij het terugplaatsen kon de processor niet meer terugvallen in de gaatjes op het moederbord. Toen heb ik de processor losgemaakt van de koeler en teruggeplaatst, wat koelpasta erop en dan de koeler er bovenop. Toen deed de computer het weer.

Oftewel: controleer of de processor goed is aangesloten.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Dave

  • Lid
Re: pc is dood
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/20, 10:11:34 »
alleen een ledje dat even knipperde.

dan deed er iets het dus wél, dat is dan geen niets.

Re: pc is dood
« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/20, 10:17:05 »
Niet elke computer gedraagt zich hetzelfde. En een gemiddelde gebruiker zou hier heel goed kunnen zeggen dat niets het doet.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!