Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox 3 Release Candidate 1  (gelezen 9311 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Firefox 3 Release Candidate 1
« Gepost op: 2008/05/18, 20:25:36 »
Hoi allemaal, ik heb misschien voor jullie een eenvoudige vraag: hoe kan ik Firefox updaten? Er is immers een nieuwe versie uitgekomen, maar als ik in Firefox naar "Help/controleren op updates..." ga, kan ik deze optie niet aanklikken. Ik heb vervolgens firefox-3.0rc1.tar.bz2 gedownload, de bestanden uitgepakt in een directory maar ik weet vervolgens niet hoe ik de uitgepakte bestanden moet gebruiken. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/18, 20:27:43 »
Niet doen. Je krijgt op een gegeven ogenblik "vanzelf" een bijgewerkte versie, via de centrale updates.

http://computertip.googlepages.com/programmasinstallereninubuntu

Offline RikRik

  • Lid
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/18, 20:31:50 »
Oke,  bedankt, ik zal nog even geduld moeten hebben

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/18, 22:48:09 »
Citaat van: RikRik
Oke,  bedankt, ik zal nog even geduld moeten hebben
Ik vermoed, dat we de Release Candidate niet zullen krijgen via de updates (vanuit mijn ervaring met Ubuntu, na twee jaar continu gebruik). Ik denk dat ze zullen wachten tot de finale versie. Nou ja, mij maakt het niet uit. Beta 5 is voorlopig prima voor me.

tuxido_devito

  • Gast
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/18, 23:20:40 »
toch ken ik genoeg problemen met firefox 3 en ben ook van mening dat het schandalig is, dat het het naar de lts versie heeft gehaalt. er zijn problemen met firefox bekend en ik vindt dan wel dat voor een programma dat je elke dag gebruikt er tijdig een update moet komen.

Offline siegi

  • Lid
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/18, 23:34:53 »
tuxido, bijt nu een paar maandjes door.  (bedrijven wachten ook voor ze upgraden, het systeem moet eerst een paar maand getest zijn door het grote publiek)

Hadden ze firefox 3 er nu niet ingezet, hadden de mensen weer hard geklaagd dat hardy 3 jaar verder moet met firefox 2.

Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/19, 02:08:22 »
Citaat
toch ken ik genoeg problemen met firefox 3 en ben ook van mening dat het schandalig is, dat het het naar de lts versie heeft gehaalt.
Dus jij had liever nog 4 jaar met een oude FF gewerkt ???

Hmz wazig dan ??

BTW ik (en met mij nog 100 000+ andere ) hebben geen problemen met die nieuwe FF.
Zijn maar een handjevol mensen waaronder jij....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/19, 07:27:58 »
Citaat van: Gandyman
Citaat
toch ken ik genoeg problemen met firefox 3 en ben ook van mening dat het schandalig is, dat het het naar de lts versie heeft gehaalt.
Dus jij had liever nog 4 jaar met een oude FF gewerkt ???

Hmz wazig dan ??

BTW ik (en met mij nog 100 000+ andere ) hebben geen problemen met die nieuwe FF.
Zijn maar een handjevol mensen waaronder jij....
Ik wel ja.
Sterker: heb FF-2 terug erop gezet.
Ik ben namelijk erg gehecht aan enkele add-ons.

Trouwens, wat een onzin zeg. Je kunt toch best tijdens een lts upgraden naar een final versie van FF-3? Het enige wat Tuxido niet begrijpt, is dat die beta erin moest. Waarom niet updaten naar FF-3 wanneer de final er is?

Offline siegi

  • Lid
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/19, 09:42:33 »
6.06 zit ook nog op firefox 1.5 terwijl 4 maand later firefox 2 uit was.
Maar 6.06 heeft echter nooit geupgrade naar firefox 2.

In hardy zou als firefox 2 er standaard in gezeten hebben nooit geupgrade zijn naar firefox 3.

Ik ben echter niet zo enorm veel mensen tegengekomen die problemen hebben met firefox 3.
Je moet weten dat je op het forum alleen de problemen ziet, niet de mensen waar het goed draait.

Dus het is niet zo'n onzin he. :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/19, 10:13:28 »
de vraag is eigenlijk, waarom er tijdens een ubuntu release firefox niet geupgrade kan worden, want dat zien we eigenlijk steeds. en waarom dapper het bijv. nog steeds met de 1.5 versie moet doen, en straks gutsy het met de 2 versie moet doen, terwijl er straks een gloednieuw product klaar ligt.
die vraag werd ook gesteld tijdens de release party, het schijnt dat de ubuntu infrastructuur dan niet meer optimaal werkt, waarom werd mij niet duidelijk, maar het schijnt dat deze infrastructuur afhankelijk is van en geschreven wordt op de verschillende firefox versies. maar ondertussen gebruikt de ubuntu infrastructuur veel verschillende firefox versies. dus.....

Offline siegi

  • Lid
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/19, 10:31:03 »
De vraag is natuurlijk ook wat moet je allemaal upgraden.
Het blijft niet bij firefox he.
Er zijn distributies die het concept gebruiken van rolling release cycles. Zoals archlinux, sidux of bv debian unstable. Maar uit ervaring leert het dat dit soms nogal problemen oplevert voor beginners.

Maar we zullen binnen korte tijd wel de final versie van firefox in hardy krijgen :) Maar of we de release candidate gaan krijgen weet ik niet.

Azalin

  • Gast
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/19, 10:43:51 »
Hoop het niet, ik moet zeggen dat ik het feit dat beta 5 van FF 3 in hardy is geïntroduceerd ook een beetje met opgetrokken wenkbrauwen heb aanschouwd. Vooral omdat er best nog wat problemen zijn. Ik beta test best veel en waar nodig geef ik de problemen door, onder Linux is overigens de soep niet zo heet als die op Windows gegeten wordt. Onder Windows (op het werk) draai ik een paar weken met FF 3 beta 5 en dat ding is best instabiel. Vooral in combinatie met gmail. Tenminste, dat is waar hij bij mij het meest eruit klapt. Dus dat er in een LTS release een beta versie zit vind ik wat gek...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/19, 10:53:21 »
Ze kunnen niet Firefox upgraden van versie 2 naar 3 omdat er heel veel programma's gebruik maken van de render engine van Firefox. Een update daarvan zou betekenen dat heel veel andere onderdelen ook geupgrade moeten worden. Daarom draait Dapper nog met versie 1.5

Het is nu misschien een maandje doorbijten, maar dan zit je niet 3 jaar lang vast aan een verouderde browser waar mozilla ook geen ondersteuning meer voor geeft.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/19, 11:33:22 »
Ubuntu is niet de enige die verscheept wordt met Firefox 3 bèta 5: Fedora 9 heeft 'm ook. En ik ben er erg blij mee! FF 3 is een stuk sneller en lichter dan FF 2.   :-)
http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=1887

Offline Ed

  • Lid
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/19, 11:41:08 »
Ik vind hem wel sneller maar ik hoop wel dat ook de add-ons aangepast gaan worden, er werkt nog heel weinig. En ik hoop ook dat java beter gaat werken want mijn realtime koersen werken dus niet, beeld valt volledig uiteen. In FF2 werkte alles perfect, maarja we wachten rustig af.
Geduld is een schone zaak.

Gr.Ed

Azalin

  • Gast
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/19, 11:44:42 »
Citaat van: pjotr123
Ubuntu is niet de enige die verscheept wordt met Firefox 3 bèta 5: Fedora 9 heeft 'm ook. En ik ben er erg blij mee! FF 3 is een stuk sneller en lichter dan FF 2.   :-)
http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=1887
Het is ook fijn om FF3 te hebben, hij is bij de meeste mensen (ook bij mij) zeker sneller maar toch die flinke bugs die ik tegen kom zijn niet altijd om vrolijk van te worden.

Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/19, 12:34:13 »
Ik begrijp wel ongeveer waarom FF3 is meegeleverd, maar dan had Canonical de gebruikers wel mogen informeren wat de (tijdelijke) problemen konden zijn, zeker nu 8.04 met zoveel tamtam was aangekondigd. Dit en andere fora stonden bol van klachten over 100% CPUgebruik.

Ik vond het ook moeilijk om deze nieuwe versie aan te bevelen aan anderen en ze meteen op een groot probleem te wijzen; dat vergroot het vertrouwen van mogelijke overstappers niet echt.

Je kunt zeggen: "Een gegeven paard..enz." maar als Ubuntu echt wil doorbreken moet dit niet te vaak gebeuren.

Gelukkig is het probleem nu opgelost.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/19, 14:39:25 »
Citaat van: edpc
Ik vind hem wel sneller maar ik hoop wel dat ook de add-ons aangepast gaan worden, er werkt nog heel weinig. En ik hoop ook dat java beter gaat werken want mijn realtime koersen werken dus niet, beeld valt volledig uiteen. In FF2 werkte alles perfect, maarja we wachten rustig af.
Geduld is een schone zaak.

Gr.Ed
java:
http://computertip.googlepages.com/multimediainubuntulinux
(punt 6 en 7)

Tsiburaska

  • Gast
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/19, 14:54:29 »
Het is mogelijk om Firefox 1.5  en 2.0 naast elkaar te draaien onder 6.06 dus zou de huidige 3 er ook 2 naast moeten kunnen hebben, wel iets aanpassen en is te vinden op de Engelse site.
Vertalen vanuit het Russisch is iets te moeilijk voor mij, maar dus 2x Firefox was mogelijk, nog niet onder 8.04 geprobeerd.

Als je 2 maanden zou wachten met 8.04 heb je minder problemen dan die op 27 April het als eerste gingen ophalen.... dus niet klagen en rustig wachten als je geen problemen wilt!
Alle voorgaande versies kregen na ongeveer 2 maanden met diverse update erg weinig klachten en was alles opgelost!
Dit is sneller dan Billy Gates die 1½ jaar voor Service Pack 1 voor Vista nodig had!

Offline Soul-Sing

  • Lid
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/19, 15:17:18 »
Tsiburaska je doelt op de eind juni uitgave van hardy? (soort service pack)
deze uitgave/release moet het gewoon doen hoor, anders releasen ze gewoon niet. alleen dapper (veel later) en vooral edgy hebben zo´n grote upgrade gehad achteraf.

Offline Ed

  • Lid
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/19, 15:29:15 »
Pjotr 123, ik heb dankbaar gebruik gemaakt van jouw site om de schone instal te doen, ik heb geen dualboot, alleen Hardy en ik heb alles exact geïnstalleerd volgens jouw site en dat werkt perfect.
In ff3 krijg ik de realtime koersen niet goed, in eerste instantie denk je het werkt en dan ga je naar een ander onderdeel en dan slaat alles vast en valt het beeld uiteen en slaat  ff3 compleet vast.
In Gutsy werkte wel alles, maar dan natuurlijk met ff2.
Kan misschien een probleem bij de bank zelf zijn, misschien dat een en ander aangepast moet worden voor ff3, ik heb een mailtje naar de bank gestuurd en ze zouden het doorgeven aan de  webdesigner, dus ik denk dat ik geduld moet hebben.

Gr,Ed

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/19, 18:54:05 »
Ondertussen kun je Epiphany en/of Opera gebruiken als webbladeraars.

Offline RikRik

  • Lid
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #22 Gepost op: 2008/05/19, 19:11:18 »
Citaat van: pjotr123
Ondertussen kun je Epiphany en/of Opera gebruiken als webbladeraars.
Opera vind ik een geweldige browser alleen de installatie van Java lukt niet bij mij. Met Firefox is de installatie van Java daarentegen een peulenschil.

Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #23 Gepost op: 2008/05/19, 20:07:33 »
Citaat van: siegi
6.06 zit ook nog op firefox 1.5 terwijl 4 maand later firefox 2 uit was.
Maar 6.06 heeft echter nooit geupgrade naar firefox 2.

In hardy zou als firefox 2 er standaard in gezeten hebben nooit geupgrade zijn naar firefox 3.

Ik ben echter niet zo enorm veel mensen tegengekomen die problemen hebben met firefox 3.
Je moet weten dat je op het forum alleen de problemen ziet, niet de mensen waar het goed draait.

Dus het is niet zo'n onzin he. :)
Ok, Siegi, dat is waar. Daar denk ik niet altijd bij na, maar inderdaad zien we op dit forum vooral de problemen en niet waar het allemaal vlot loopt.

Toch blijft het voor mezelf nog geen optie om een beta te draaien, vooral ivm de add-ons.

Zodra de meeste add-ons er zijn, stap ik over, uiteraard.

En ik snap ook wel dat men niet alles maar kan upgraden. Is ook wel logisch eigenlijk, vooral als je "Linux voor iedereen" hoog hebt staan.
De echte die-hards kunnen zelf handmatig het nieuwste spul halen, dus zo'n issue is het ook weer niet.

Opera zou ook een alternatief zijn. Die heb ik in Win nog wel eens gebruikt. Alleen - sorry - het ziet er duidelijk minder strak uit dan FF in mijn ogen.
Epiphany heb ik wel eens getest, maar dat vind ik niet echt een optie. Sommigen zweren erbij, weet ik, maar voor mij is het niks. Ik vind hem lelijk en hij voelt een beetje als een goedkope kloon van Firefox - sorry, ik wil natuurlijk niemand kwetsen, maar dat is puur mijn eigen gevoel erbij.
Volgens mij ben ik gewoon verknocht aan Firefox.....  :-)

johnydoe

  • Gast
Firefox 3 Release Candidate 1
« Reactie #24 Gepost op: 2008/05/21, 17:23:04 »
zoals hier te lezen valt:
Citaat
The Firefox 3 RC package is not currently available as most of the Ubuntu-mozilla team is at the Ubuntu Developer Summit. Thanks for your patience.
dus het zou er nog best in kunnen komen aankomende week