Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Menuteksten Wine onleesbaar  (gelezen 2778 keer)

Offline VandeBas

  • Lid
Menuteksten Wine onleesbaar
« Gepost op: 2008/12/07, 20:03:51 »
Hi all,

Sinds enige tijd, waarschijnlijk sinds upgrade naar Intrepid, kan ik de Windows-systeem- en menuteksten niet meer lezen in Wine. Voor het overige lijkt alles netjes te functioneren, maar de teksten zijn totaal verhaspeld, dus dat werkt niet zo lekker. Weet iemand hoe ik het Windows-systeemlettertype onder Wine (ik vermoed dat het daaraan ligt) kan veranderen/instellen? In het progje configure Wine, tabblad (zo te lezen) 'grafisch' is een voorbeeldtekst bij verschillende resoluties te zien onder een schuifbalk, die vreemd genoeg gewoon goed te lezen is. Heb al geprobeerd Wine met Synaptic te de- en herinstalleren, Compiz aan en uit te zetten en heen en weer te switchen van Emerald naar GTK, maar dat haalt allemaal niets uit.
Ubuntu 8.10, Wine versie 1.0.1 (als ik het goed lees...) AMD Athlon XP20000+ processor, GeForce4 MX 440 grafische kaart.

alvast dank voor het medenken!

Bas


Offline vanadium

  • Lid
Re: Menuteksten Wine onleesbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/07, 20:51:30 »
Probeer het volgende eens: open een terminal, type "export SAL_DISABLE_CAIROTEXT=1" gevolgd door een druk op de enter toets, en start daarna eens een Wine programma dat je hebt vanaf de commandoprompt (vb:

wine "C:\Program Files\Exact Audio Copy\EAC.exe"


eldoo

  • Gast
Re: Menuteksten Wine onleesbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/07, 21:22:59 »
Hallo,

Tot vanddag WINE niet nodig, maar helaas ook geen tekst leesbaar!

okee@okee-desktop:~$ "export SAL_DISABLE_CAIROTEXT=1"
bash: export SAL_DISABLE_CAIROTEXT=1: opdracht niet gevonden
okee@okee-desktop:~$

En nog steeds niet.
Wie weet hoe het op te lossen is.

Gr,
Eldoo

Offline Jason_B

  • Lid
Re: Menuteksten Wine onleesbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/07, 21:57:31 »
onder "Configure Wine" het tabblad "grafisch" (onderste rij, 3e tab) vinden en de slider onderaan iets meer naar rechts verplaatsen (font-size) staat nu bij mij op 160dpi

toepassen en afsluiten

daarna wine terug openen en alles is leesbaar

had net hetzelfde probleem en hiermee is het voor mij opgelost

eldoo

  • Gast
Re: Menuteksten Wine onleesbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/07, 22:23:06 »
hallo,

Helaas bij mij gaat het niet.
Is er ook nog ergens een kleur in te stellen?
als ik op toepassen klik, komt er tekst naar voren!

Gr,
Eldoo

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Menuteksten Wine onleesbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/08, 10:04:46 »
Hallo,

Tot vanddag WINE niet nodig, maar helaas ook geen tekst leesbaar!

okee@okee-desktop:~$ "export SAL_DISABLE_CAIROTEXT=1"
bash: export SAL_DISABLE_CAIROTEXT=1: opdracht niet gevonden
okee@okee-desktop:~$

En nog steeds niet.
Wie weet hoe het op te lossen is.

Gr,
Eldoo


Probeer datzelfde commando nog eens, maar dan zonder de aanhalingstekens.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Menuteksten Wine onleesbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/08, 14:19:27 »
onder "Configure Wine" het tabblad "grafisch" (onderste rij, 3e tab) vinden en de slider onderaan iets meer naar rechts verplaatsen (font-size) staat nu bij mij op 160dpi
Dat heb ik ook gedaan.
Alleen kan ik het configure Wine-menu niet meer gebruiken omdat de onderste knoppen buiten mijn scherm zijn geraakt.

Weet iemand hoe ik weer bij die knoppen kan komen?

Re: Menuteksten Wine onleesbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/08, 14:30:04 »
onder "Configure Wine" het tabblad "grafisch" (onderste rij, 3e tab) vinden en de slider onderaan iets meer naar rechts verplaatsen (font-size) staat nu bij mij op 160dpi
Dat heb ik ook gedaan.
Alleen kan ik het configure Wine-menu niet meer gebruiken omdat de onderste knoppen buiten mijn scherm zijn geraakt.

Weet iemand hoe ik weer bij die knoppen kan komen?

Met de alt-toets ingehouden, kunt ge een venster eender waar vastpakken en verslepen.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Menuteksten Wine onleesbaar
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/08, 14:35:23 »
Met de alt-toets ingehouden, kunt ge een venster eender waar vastpakken en verslepen.
Dankuwel, dit werkt perfect.

Offline VandeBas

  • Lid
Re: Menuteksten Wine onleesbaar
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/09, 22:04:37 »
Bij mij heeft het verplaatsen van de slider wel geleid tot het leesbaar worden van de teksten in het 'configure Wine'-programma (al blijven de knoppen daarvan wel buiten beeld, verslepen met alt werkt niet bij mij) De terminal-opdracht heeft niets uitgehaald, helaas, en de menuteksten in de toepassing die ik probeer te gebruiken blijven er nog steeds beroerd uit zien. Klein stapje voorwaarts dus, maar ik ben er voorlopig nog niet, ben ik bang.
Evengoed veel dank tot nu toe!

Bas

Offline vanadium

  • Lid
Re: Menuteksten Wine onleesbaar
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/10, 09:16:11 »
Voor wat de terminalopdracht  "export SAL_DISABLE_CAIROTEXT=1" betreft, is het natuurlijk niet de bedoeling ook de quotes mee te typen. Dan zoekt bash naar een programma met één lange naam met spaties. Je wil het commando "export" uitvoeren met argumenten. Daarna moet je een wine programma starten *in dezelfde terminal*. Als dat het probleem blijkt op te lossen (goed mogelijk), dan kan je deze opdracht automatisch laten uitvoeren  bij het opstarten van het systeem.

export SAL_DISABLE_CAIROTEXT=1

Offline VandeBas

  • Lid
Re: Menuteksten Wine onleesbaar
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/10, 20:40:50 »
OK, had niet begrepen dat het starten van de toepassing in dezelfde terminal moest gebeuren.  Enfin: het levert niks op, het progje start netjes op, maar de menu's zijn nog steeds een zooitje. Ik zoui graag eensa experimenteren met een ander systeemlettertype voor de Windows in Wine: enig idee of ik dat ergens kan instellen?

dank, groeten,

Bas