Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubuntu voor schoonvader  (gelezen 2466 keer)

xubuntu voor schoonvader
« Gepost op: 2008/11/14, 09:28:14 »
Beste mensen,

Mijn schoonvader van 71 computert op een oudere windows 98 computer. Die crasht natuurlijk constant en loopt vol met virussen en spyware. Ik heb hem xubuntu op live cd laten zien. Helemaal enthousiast, en gratis, want de fijne man is op de centen.

Nou vroeg ik me af of na de installatie van de cd er voor filmpjes als het nieuws, flash en andere restricted drivers een handleiding is. Of kan ik gewoon de zelfde uitstekende handleiding gebruiken als voor ubuntu? Kan ik op de zelfde wijze werken met een aparte home partitie?

groeten,

weiland
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

simplicity

  • Gast
Re: xubuntu voor schoonvader
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/14, 09:46:51 »
Mijn recente ervaring met Xubuntu leerde me dat het werken met een home-partitie, films ed helemaal hetzelfde is als in Ubuntu. Netwerken browsen is echter wat meer tricky.

Re: xubuntu voor schoonvader
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/14, 10:29:45 »
Hallo weiland, je kunt gewoon de Ubuntu handleiding gebruiken. Ubuntu heeft Gnome en Xubuntu XFCE, dat is het grote verschil. Qua multimedia zou dat niet zo veel uit hoeven te maken.

Re: xubuntu voor schoonvader
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/14, 10:31:39 »
OK, nou het gaat alleen maar om 1 standalone werkstation, dus netwerken heeft ie niet. Maaruh fijn, dan kan ik dus gewoon de handleiding gebruiken die al bekend is van mijn eigen ubuntu installatie FIJN BEDANKT!
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Allcazar

  • Lid
Re: xubuntu voor schoonvader
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/14, 13:20:28 »
Gewoon dit volgen:

http://sites.google.com/site/computertip/directdoen
en dit
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia

Of het nu Xubuntu of Ubuntu is, maakt meestal niet zoveel uit.

Het kan wel handig zijn om "gedit" te installeren (sudo apt-get install gedit), omdat je in Xubuntu alleen met "nano" werkt wat best kan, maar redelijk basic is.

Het valt aan te raden Thunderbird als mail-client te houden en niet zozeer Evolution.

Nog iets... 192 Mb is aangeraden als minimum. 





Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

simplicity

  • Gast
Re: xubuntu voor schoonvader
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/14, 13:28:27 »
Nog iets... 192 Mb is aangeraden als minimum. 

128 doet het ook, heb deze week nog een Xubuntu zo aan de praat gekregen en ging vrij vlot voor zo'n oude computer

Re: xubuntu voor schoonvader
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/14, 17:14:21 »
Bedankt voor de reacties. Ik heb weer voldoende info. Blijft alleen mijn onderwerp over Mplayer/rtl4 staan

groeten,
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: xubuntu voor schoonvader
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/14, 19:20:42 »
Het kan wel handig zijn om "gedit" te installeren (sudo apt-get install gedit), omdat je in Xubuntu alleen met "nano" werkt wat best kan, maar redelijk basic is.

In Xubuntu heb je standaard ook Mousepad. Mousepad is een prima kladblokje, vergelijkbaar met Gedit.

Re: xubuntu voor schoonvader
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/15, 14:59:24 »
bedankt Pjotr.

Het komt vast voor elkaar. Ben al wat aan het experimenteren geweest en ik merk dat ik xubuntu zo kan inrichten dat schoonpa alleen maar ziet wat ie ook gebruikt. Ideaal.

groeten,
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Nick1890

  • Lid
Re: xubuntu voor schoonvader
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/15, 16:11:59 »
In één van de Full Circle Magazines heeft ooit een artikel gestaan over een persoon die een laptop ingericht had voor zijn oma; Ubuntu en verder slechts één grote knop voor de Email en één grote knop voor FireFox. Mischien doe je daar wel ideeen op...
Vraag me echter niet meer in welk nummer het stond doch alle magazines zijn nog steeds te downloaden van de Full Circle internetsite.
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Re: xubuntu voor schoonvader
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/17, 19:52:43 »
Dag Nick,

Van het weekend heb ik al een proefinstallatie gedaan en er zelf een paar dagen mee gewerkt. En bij mij waren het 3 knoppen. Firefox, thunderbird en afsluiten Er makkelijk te doen. Schoonpa helemaal gelukkig.

groeten.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline jrs77

  • Lid
Re: xubuntu voor schoonvader
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/24, 18:11:15 »
Leuk dat het gelukt is.

Zelf vond ik xubuntu erg traag. Ik heb het idee dat xubuntu vooral geschikt is voor oudere XP computers. Op windows 2000 en win 98 machines vond ik het niet vergelijkbaar met de snelheid die windows 98 of 2000 haalt. Misschien dat er iets te winnen is door er veel uit te slopen, maar dat lukte mij in elk geval niet niet.

Het meeste succes had ik met ubuntu-lite of U-lite zoals het tegenwoordig heet. Dat gebruikt  LXDE, een relatief lichte windowmanager. De configuratie is soms wat lastig, maar er is veel informatie op hun forum te vinden.

Voor een kennis, met weinig verstand van computers, heb ik het een aantal maanden geleden op zijn win-2000 laptop geinstalleerd en geconfigureerd en die is erg tevreden.

De laatste versie vind je hier: http://u-lite.org/?q=node/151 ,omdat het besturingssysteem snel is zijn op mijn oude computers ook grote en daardoor vaak trage programma's als firefox en openoffice goed te gebruiken. De laatste versie van U-lite gebruikt de Hardy repositaries, dus de software is altijd up to date.

Re: xubuntu voor schoonvader
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/25, 12:28:11 »
Gewoon dit volgen:

http://sites.google.com/site/computertip/directdoen
en dit
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia

Of het nu Xubuntu of Ubuntu is, maakt meestal niet zoveel uit.

Het kan wel handig zijn om "gedit" te installeren (sudo apt-get install gedit), omdat je in Xubuntu alleen met "nano" werkt wat best kan, maar redelijk basic is.

Het valt aan te raden Thunderbird als mail-client te houden en niet zozeer Evolution.

Nog iets... 192 Mb is aangeraden als minimum. 







Zelfs voor Kubuntu is dit te gebruiken, alleen zijn er daar wat minieme verschillen zoals: Kubuntu restricted extra's ipv Ubuntu restricted extra's, installatie van Java gaat ietsjes anders, Adept ipv Synaptic enz.

Re: xubuntu voor schoonvader is gelukt. Schoonpa blij!
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/03, 22:07:14 »
Beste mensen,

Enige tijd geleden heb ik hier deze post geplaatst voor xubuntu voor schoonpa. Mijn ervaring, met 128 mb had het uren geduurd om het te installeren vanaf cd op deze pentium 3. Maar met wat geheugen erbij was het goed te doen.

Het is goed gelukt. Xubuntu staat er op en dit is echt voor mensen die digibeet zijn een perfecte omgeving. Met een paar buttons op de bovenbalk kan iedereen hier mee werken. Dat plaatsen van de buttons is dan wel weer wat lastiger, maar lukt met enige oefening ook wel. Jammer dat de progjes niet met een eenvoudige klik van de muis in de balk of het bureaublad kan worden gekopieerd.

Verder alle lof. Schoonpa is helemaal blij en wordt weet al aardig de weg. En gratis..... hoe is het mogelijk!

Bedankt voor alle tips. Tip: installeer zelf tijdelijk xubuntu en laat het zien aan iemand die weinig van begrijpt. Hij/zij xubuntoet voor je er erg in hebt en er kan nauwelijks iets verkeerds gaan.

groeten
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: xubuntu voor schoonvader
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/05, 13:08:31 »
Mooi om te horen dat alles naar tevredenheid werkt.

BTW
Citaat
Bedankt voor alle tips. Tip: installeer zelf tijdelijk xubuntu en laat het zien aan iemand die weinig van begrijpt. Hij/zij xubuntoet voor je er erg in hebt en er kan nauwelijks iets verkeerds gaan.
Als de PC het kan verdragen installeer ik gewoon Ubuntu bij die mensen, met hetzelfde resultaat.
In het begin nog wat telefonische aanwijzingen geven en dan hoor je ze niet meer.  XD
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D