Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beryl en XGL  (gelezen 2126 keer)

locky

  • Gast
Beryl en XGL
« Gepost op: 2007/09/13, 10:49:31 »
Hallo

Heb XGL correct geinstalleerd in een sessie XGL die ik dan ook opstart. In de terminal doe ik
Citaat
xglinfo | grep rendering
geeft hij me: YES

Beryl-settings manager geïnstalleerd en alles lijkt me goed geconfigureerd. Start Beryl op (zie het diamant in de bar bovenaan) maar als ik CTRL ALT <- doe krijg ik in 2D mijn desktoppen.

Geen sprake van een 3D kubus.

Iemand een idee?

breukkie

  • Gast
Beryl en XGL
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/13, 12:09:31 »
Op deze site kun je kijken wat mogelijk is en dit instellen in de beryl-manager.

http://www.beryl-project.org/features.php

locky

  • Gast
Beryl en XGL
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/13, 12:28:18 »
Hallo

Alvast bedankt voor je reply. Ziet er allemaal goed uit. Eens testen deze avond. nota bene hoe kan ik beryl verwijderen en opnieuw installeren? Gewoon effe om zeker te weten dat ik met een clean install zit.
Misschien toch best om eerst beryl en haar componenten te verwijderen? En hoe dan via terminal of via de interface? (sorry weet de exacte benaming niet meer: pakketmanager, ofzo?)
misschien is er het een en ander misgelopen bij de installatie dat allicht meerder malen is gebeurt via de terminal en via interface.

Ten tweede merkte ik gisteren ook op dat mijn keyboard redelijk traag reageert in de XGL sessie. Enige manier op deze sneller (lees: even snel als anders) te laten reageren?

locky

  • Gast
Beryl en XGL
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/13, 18:25:26 »
iets nieuws ontdekt als ik Systeem - voorkeuren - Bureaublad-effecten wil testen zegt hij mij:
Citaat
bureaublad effecten kan niet geactiveerd worden
iemand een idee?

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Beryl en XGL
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/13, 18:53:31 »
Heb je onderaan in je /etc/X11/xorg.conf de volgende stukken toegevoegd?
Section "DRI"
Mode 0666
EndSection
Section "Extensions"
Option "Composite" "0"
EndSection

locky

  • Gast
Beryl en XGL
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/13, 19:11:07 »
slechter... Composite is niet beschikbaar is de melding nu.

Maar in de xorg.conf file staat er in een sectie...
Citaat
Section "Device"
   Identifier  "aticonfig-Device[0]"
   Driver      "fglrx"
En ik heb de XGL driver geïnstalleerd... Klopt dit wel?

Hey alvast bedankt hé.

Effe voor de zekerheid. ubunty feisty fawn draait met een ati radeon 9600 XT.

Thx

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Beryl en XGL
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/13, 19:37:42 »
Voor ati kaarten helpt de eerder genoemde code in je sources.list vaak wel mee bij een betere werking, maar ik weet niet zeker of het ook echt nodig is.

dat de fglrx driver is geinstalleerd is prima, dit is de closed source driver van amd en deze gebruik je altijd in combinatie met een xgl sessie (voor 3d).

Heb je zelf dingen veranderd waardoor je een andere melding kreeg, en staat in synaptic de xserver-xorg-fglrx (of iets dergelijks) wel geinstalleerd? Dan gebruik je namelijk gewoon die driver ook al heb je daarnaast nog iets anders geinstalleerd.

ik heb zelf in section device dit staan:
Section "Device"
Identifier "Generic Video Card"
Driver "fglrx"
Busid "PCI:1:0:0"
EndSection
Is het meest algemeen geloof ik

Beryl en XGL
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/13, 19:41:53 »
ik kreeg deze link door toen ik ook dit probleem had: https://help.ubuntu.com/community/CompositeManager/BerylOnXgl

werkte voor mij perfect.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

wr19026

  • Gast
Beryl en XGL
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/13, 21:48:03 »
Waarom nog Beryl installeren? Volgens mij is de ontwikkeling van Beryl stopgezet. Als je Compiz Fusion installeert en Emerald kan je hetzelfde doen en wordt er nog verder aan ontwikkeld ook.

locky

  • Gast
Beryl en XGL
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/14, 09:41:13 »
Citaat van: raggar
Voor ati kaarten helpt de eerder genoemde code in je sources.list vaak wel mee bij een betere werking, maar ik weet niet zeker of het ook echt nodig is.

dat de fglrx driver is geinstalleerd is prima, dit is de closed source driver van amd en deze gebruik je altijd in combinatie met een xgl sessie (voor 3d).
...
neen heb gewoon de driver van amd geïnstalleerd die op hun site http://ati.amd.com/support/driver.html beschikbaar is. Geïnstalleerd zoals uitgelegd op hun site en verder XGL geïnstalleerd in een sessie zoals je wel in meerder howto's kan vinden. Is dat dan niet goed?

Citaat van: wr19026
Waarom nog Beryl installeren? Volgens mij is de ontwikkeling van Beryl stopgezet. Als je Compiz Fusion installeert en Emerald kan je hetzelfde doen en wordt er nog verder aan ontwikkeld ook.
Hoe kan je Compiz Fusion installeren dan? Ik dacht dat als je momenteel beryl installeert zoals in onderstaande url je dan automatisch Compiz Fusion (Beryl en Compiz samen toch) installeert.

wr19026

  • Gast
Beryl en XGL
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/14, 15:44:33 »
Citaat van: locky
Hoe kan je Compiz Fusion installeren dan? Ik dacht dat als je momenteel beryl installeert zoals in onderstaande url je dan automatisch Compiz Fusion (Beryl en Compiz samen toch) installeert.
Probeer dit eens; hiervan weet ik redelijk zeker dat het werkt :)

https://help.ubuntu.com/community/CompositeManager/CompizFusion

locky

  • Gast
Beryl en XGL
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/14, 16:01:29 »
Citaat van: wr19026
Probeer dit eens; hiervan weet ik redelijk zeker dat het werkt :)
https://help.ubuntu.com/community/CompositeManager/CompizFusion
Moet ik dan de fglrx driver dan nog installeren via symantic. wr19026 welke kaart heb je? Groeten.

wr19026

  • Gast
Beryl en XGL
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/14, 16:49:35 »
Citaat van: locky
Citaat van: wr19026
Probeer dit eens; hiervan weet ik redelijk zeker dat het werkt :)
https://help.ubuntu.com/community/CompositeManager/CompizFusion
Moet ik dan de fglrx driver dan nog installeren via symantic. wr19026 welke kaart heb je? Groeten.
Ik heb een nVidea kaart geintegreerd op het moederbord van m'n laptop. Of je al dan niet extra drivers moet installeren voor je ATI kaart kan ik zo niet zeggen, maar probeer het eerst eens zonder en dan met zou ik denken.

En als je toch al de driver voor de ATI kaart geïnstalleerd hebt hoort je windowsmanager daar automatisch rekening mee te houden volgens mij.