Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet via mobiel: hotspot  (gelezen 5494 keer)

Internet via mobiel: hotspot
« Gepost op: 2019/07/30, 17:21:05 »
Ik gebruik thuis alleen internet en  ik heb geen tv. Ik betaal wel voor de tv,  net als vaste telefonie . Dit zijn onnodige kosten.

Nu denk ik na over de mogelijkheid om internet voor mijn computer/desktop via mijn mobiel te laten lopen door er een hotspot van te maken.

Vraag: is dit een goed idee? Zijn er dingen waarop ik moet letten/rekening mee moet houden? Heeft misschien iemand hier ervaring mee?

Van mijn provider (Tele2) heb ik begrepen dat ik bij een unlimited abbonement na elke 5 GB een sms-je moet sturen. 
« Laatst bewerkt op: 2019/07/30, 17:33:51 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Internet via mobiel: hotspot
« Reactie #1 Gepost op: 2019/07/30, 19:31:32 »
Ik vond dit wel interessant:

https://tweakers.net/pricewatch/430455/tp-link-4g-mi-fi-hotspot-met-display-m7350.html
+
https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis

Om nou thuis continu via je mobiel te moeten werken lijkt mij nou ook niet altijd even handig.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Internet via mobiel: hotspot
« Reactie #2 Gepost op: 2019/07/30, 20:11:55 »
Vraag: is dit een goed idee? Zijn er dingen waarop ik moet letten/rekening mee moet houden? Heeft misschien iemand hier ervaring mee?

Voor providers is unlimited meestal niet echt unlimited. Lees de voorwaarden maar eens een keer goed door, daar staan vrijwel altijd weer beperkingen in.
Ik heb zo'n vermoeden dat ze zich kunnen beroepen op oneigenlijk gebruik, want geen mobiel internetverkeer waar je abo voor bedoeld is.

Dan blijft het mogelijk, maar tegen dure abonnementen.
Hier liep ik nog wel eens tegenaan als ik "gewone" abo's gebruikte voor zwaarwichtigere zakelijke doeleinden.  :evil: Joh, ik hing 25 jaar terug mijn laptop al (kabeltje) aan mijn mobieltje zonder (toen nog onbetaalbaar) uitgebreid zakelijk pakket om te faxen, emailen en surfen onderweg (ook in het buitenland), en daar waren ze lang niet altijd blij mee.  :P

Ziggo daar toevallig? Pak een klein ziggo abonementje zou ik zeggen. Kun je meteen gebruik maken van ziggo hotspots.
En ziggo werkt dan weer samen met een zeeuwse provider waardoor je ook van hun hotspots gebruik kunt maken.
Ik verbruik zelf amper mobiele date, omdat ik veel op hotspots hang. =D
« Laatst bewerkt op: 2019/07/30, 20:16:25 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: Internet via mobiel: hotspot
« Reactie #3 Gepost op: 2019/07/30, 20:33:52 »
Wij hebben hier thuis een glasvezel verbinding met een abonnement zonder televisie (gebruiken wij ook niet). Alleen de vaste telefoon zit er dan bij, maar dat is voor ons uitsluitend en alleen om gebeld te worden.
Prijs met een zeer stabiele 100/100 verbinding is zo'n € 47,- per maand. Als je geïnteresseerd bent stuur ik wel via PM de naam van de provider.  Reclame maken mag dacht ik niet.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline rico70

  • Lid
Re: Internet via mobiel: hotspot
« Reactie #4 Gepost op: 2019/07/30, 21:42:39 »
Internet only abo nemen.
Evt bij een voip provider goedkope telefonie erbij nemen.

Re: Internet via mobiel: hotspot
« Reactie #5 Gepost op: 2019/07/31, 14:00:32 »
Internet only abo nemen.

 =D Ja wie belt je tegenwoordig nog? Naast alle nr.onbekend bellers.

Hier inderdaad alleen Internet only. En zoals ik al uitlegde dankzij de wifispots ook nog een zeer leuke regionale dekking voor mobiel internet.
Wij hebben enkele jaren geleden de huistelefoon er al uit gedaan en dat bevalt ons prima.

Mobieltjes met een paar honderd vrije belminuten (gezinsbellen gratis) en databundeltje (wat ik slechts 0,5-0,8% verbruik :P) voor de noodzakelijke telefoontjes en bereikbaarheid, want de meeste (niet noodzakelijke) communicatie verloopt tegenwoordig toch over allerhande digitale internetopties. Het enkele oudere familielid wat geen pakketjes heeft en niet duur mobiel wil bellen bellen we zelf regelmatig binnen onze belpakketjes.
En als huistelefoon een prepaid van 10 euro aanschaf. Joh, dat ding moeten we af en toe gebruiken zodat het prepaid-tegoed niet vervalt zo weinig bellen we, net als we er amper nog op gebeld worden.  8-)
Toch een leuke bezuiniging van €30/mnd ((ca €300/jr) naar nog geen tientje per jaar.

En de mobiele abonnementen met vrij bel en internetbundeltjes kosten samen net zo veel als vaste telefoon per maand kostte (telefoons kopen we zelf, stuk goedkoper als in abo).

Ik blijf het wel lachen vinden. Ik heb nu meer en handigere communicatie tot mijn beschikking voor een paar tientjes alles bij elkaar dan dat ik jaren terug had wat me rond €500-600 per maand kostte.

Misschien kun je hier iets mee? Al is het maar met een detail ervan?
« Laatst bewerkt op: 2019/07/31, 14:33:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Internet via mobiel: hotspot
« Reactie #6 Gepost op: 2019/07/31, 14:44:23 »
Providers vinden dit niet leuk en sluiten het doorgaans uit in de AV.
(anders hadden velen allang Ziggo/KPN en die andere schurken eruit gegooid...)

Ik gebruik thuis alleen internet en  ik heb geen tv. Ik betaal wel voor de tv,  net als vaste telefonie . Dit zijn onnodige kosten.

Nu denk ik na over de mogelijkheid om internet voor mijn computer/desktop via mijn mobiel te laten lopen door er een hotspot van te maken.

Vraag: is dit een goed idee? Zijn er dingen waarop ik moet letten/rekening mee moet houden? Heeft misschien iemand hier ervaring mee?

Van mijn provider (Tele2) heb ik begrepen dat ik bij een unlimited abbonement na elke 5 GB een sms-je moet sturen.

Re: Internet via mobiel: hotspot
« Reactie #7 Gepost op: 2019/07/31, 22:19:55 »
Bedankt voor alle  reacties!

Inmiddels ontdekt dat unlimited bij mijn provider 5 GB per dag betekent. In geval van nood kan ik eventueel gratis nog 1 GB (per dag) extra erbij krijgen. 

Ik begrijp niet dat een provider dit unlimited noemt. Ik noem dit zelf 6 GB per dag.

Voor de komende paar dagen meet ik mijn data gebruik (met VNSTAT). Ik gebruik veel Youtube en ik heb ook altijd ontzettend veel tabbladen openstaan. Wat ik absoluut niet wil is dat ik om mijn data gebruik moet denken. Dan maar geen hotspot via mijn mobieltje.

Wel ontdekt dat mijn provider internet only aanbied. Toen ik mijn huidige contract afsloot was dit nog niet mogelijk.  Internet only scheelt mij 120 euro/jaar. Dus dat heb ik al in ´the pocket´.  Ik hoop wel dat ik voor de mogelijkheid kan gaan voor een hotspot via mijn mobieltje. Even afwachten wat mijn data verbruik is.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Internet via mobiel: hotspot
« Reactie #8 Gepost op: 2019/08/04, 21:01:52 »
Zoals het nu lijkt verbruik ik 7-8 GB per dag.  Twijfel wat tussen vast internet (internet only) gecombineerd met een mobiel abonnement. Of kiezen voor alleen mobiel internet met een unlimited abonnement en dus 2-3 maal upgraden met 1 GB.

Bij alle aanbieders van unlimited is de dagelijkse limiet 5 GB. Ook bij T-mobile (4g voor thuis). Dit is om misbruik te voorkomen.  De manier waarop ik het wil gebruiken is wel toegestaan.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline janvriend

  • Lid
Re: Internet via mobiel: hotspot
« Reactie #9 Gepost op: 2019/11/26, 16:48:33 »
Hi, ik overweeg hetzelfde maar wil de hotspot niet laten lopen via een mobiel, maar bv. via dit apparaat: https://knibble.nl/modem-en-router/huawei/e5577cs-321 Ik ben benieuwd of jij of anderen ervaringen hebben met een zogenaamde mifi. Alvast bedankt! groeten Jan

Offline rico70

  • Lid
Re: Internet via mobiel: hotspot
« Reactie #10 Gepost op: 2019/11/26, 18:38:46 »
Foutje, zag dat ik al eens gereageerd had. Bericht mag weg
« Laatst bewerkt op: 2019/11/26, 18:41:10 door rico70 »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Internet via mobiel: hotspot
« Reactie #11 Gepost op: 2019/11/26, 20:10:34 »
Citaat
Hi, ik overweeg hetzelfde maar wil de hotspot niet laten lopen via een mobiel, maar bv. via dit apparaat: https://knibble.nl/modem-en-router/huawei/e5577cs-321 Ik ben benieuwd of jij of anderen ervaringen hebben met een zogenaamde mifi. Alvast bedankt! groeten Jan
@Jan, volgens mij was dit een topic van tomatito. Het is wel zo netjes -en duidelijker- om voor jouw vraag een nieuw topic aan te maken.