Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtual Machine  (gelezen 4056 keer)

dany

  • Gast
Virtual Machine
« Gepost op: 2007/06/13, 07:13:17 »
Hallo ! Ik heb een ACER 5684 waarop ik Vista draai. Sinds enkele weken ben ik aan de slag gegaan met Feisty, met wisselend succes overigens (er was wel altijd iets dat niet naar behoren werkte), maar uiteindelijk lijkt het toch te zullen lukken, op een paar dingen na : hij herkent mijn draadloos netwerk maar wanneer ik de wepsleutel ingeef gebeurt er niks. Kan iemand mij eens exact uitleggen hoe ik WiFi in Feisty aan de praat kruig ? Tweede vraagje : als alles goed blijft werken zou ik Vista willen wegnemen en virtueel draaien in Ubuntu. Hoe kan ik Vista verwijderen en de vrijgekomen ruimte voor Ubuntu gebruiken ? En hoe moet in met VM aan de slag ? Bedankt !

Offline Ramana

  • Lid
Virtual Machine
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/13, 08:28:55 »
Vista staat op een eigen partitie. Deze partitie kan je b.v. met gparted formateren als een linux partitie: weg Vista!.
Deze vrijgekomen partititie kan je b.v. gebruiken om data op te slaan. In /etc/fstab mounten in /media

Let op: je je moet voordat je reboot eerst de file /etc/fstab aanpassen, want die ene partitie is een Linux partitie geworden, dus b.v. fat32 is ext3 geworden.  

Uit Grub kan je ook nog de vermelding van Vista verwijderen.....

Offline Soul-Sing

  • Lid
Virtual Machine
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/13, 08:53:50 »
@dany
stel je wepvraag even in een ander forumonderdeel anders gaat de vraag verloren hier.
: internet, netwerk en draadloos

Offline Ramana

  • Lid
Virtual Machine
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/13, 21:34:01 »
Dany,

Misschien is het beter om eerst met VMware of VirtuaBox te beginnen, en pas als alles naar wens is Vista te verwijderen.
Virualbox is eenvoudiger mee te werken dan VMware en is nagenoeg even snel (ik dacht 10% langzamer). De VMware player mist de VMware-tools (o.a. nodig voor 3d-versnelling), maar die zijn te halen uit de download versie van VMware. In een van de mappen zit een iso-bestand met de tools. Bij Virtualbox zitten ze er al bij.  Een nadeel van VMWare-player (in Ubuntu) is dat het nogals eens voorkomt dat bij een (kernel) update de player niet meer werkt, omdat de kernelmodule niet meer de juiste versie heeft....

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Virtual Machine
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/13, 21:44:53 »
VirtualBox kent ook de problematiek dat deze (ineens) niet werkt bij een kernel-update, maar dat is altijd eenvoudig op te lossen door een herinstallatie van VirtualBox. Dit in tegenstelling tot vmware -player waar je soms eindeloos aan het vogelen bent en er alsnog niet uitkomt. Belangrijk voordeel van VirtualBox is dat het open source is.

VirtualBox is mijn favoriet nadat ik zeer lange tijd met vmware (player) heb gewerkt.

Offline dennus

  • Lid
Virtual Machine
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/14, 07:33:05 »
Citaat
VirtualBox kent ook de problematiek dat deze (ineens) niet werkt bij een kernel-update, maar dat is altijd eenvoudig op te lossen door een herinstallatie van VirtualBox.
.

Dat lijkt me eigenlijk niet handig. Heb je net XP in een box draaien, geregistreerd en al, kan je het weer doen.  Hoe los jij dit op?!? Of heb je Windows niet nodig?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Virtual Machine
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/14, 12:14:34 »
Citaat van: dennus
Citaat
VirtualBox kent ook de problematiek dat deze (ineens) niet werkt bij een kernel-update, maar dat is altijd eenvoudig op te lossen door een herinstallatie van VirtualBox.
.

Dat lijkt me eigenlijk niet handig. Heb je net XP in een box draaien, geregistreerd en al, kan je het weer doen.  Hoe los jij dit op?!? Of heb je Windows niet nodig?
Het gaat om de installatie van VirtualBox *zelf*, de sessie waarin je bijvoorbeeld XP draait, blijft ongemoeid en onveranderd. Jouw registratie e.d. blijven dus behouden.

Herinstalleren van VirtualBox is zeer eenvoudig: pak de .deb, dubbelklik, kies 'herinstalleer' en 1 minuut later ben je klaar.

Eigenlijk is het een probleem van helemaal niets, maar ik vond het toch noemenswaardig te vermelden in relatie tot het veel grotere probleem rond kernel-updates bij VMware.

Offline dennus

  • Lid
Virtual Machine
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/14, 12:40:30 »
Okay dan! Dat is al beter nieuws. Je zou toch niet na elke kernel aanpassing de snuiters van MicroDoft moeten bellen?!?!  :-)

Offline Ramana

  • Lid
Virtual Machine
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/14, 19:28:23 »
helemaal eens met Markba. Prima programma, VirtualBox. Wat in VirtualBox (of VMWare) installeerd, b.v Vista gedraagt zich als een groot bestand. Zo'n bestand kan je makkelijk op een DVD branden en bewaren: heb je altijd een ' verse'  installatie van Vista bij de hand.  Ook heel handig om een andere Linux of BSD distributie uit te testen en absoluut veilig, omdat je niet per ongeluk een verkeerde partitie wist. In VirtualBox is het 'maar' een bestand.....

Offline Soul-Sing

  • Lid
Virtual Machine
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/14, 19:32:06 »
Citaat van: Ramana
helemaal eens met Markba. Prima programma, VirtualBox. Wat in VirtualBox (of VMWare) installeerd, b.v Vista gedraagt zich als een groot bestand. Zo'n bestand kan je makkelijk op een DVD branden en bewaren: heb je altijd een ' verse'  installatie van Vista bij de hand.  Ook heel handig om een andere Linux of BSD distributie uit te testen en absoluut veilig, omdat je niet per ongeluk een verkeerde partitie wist. In VirtualBox is het 'maar' een bestand.....
ben ook een fan geworden van het prog. draai onder andere SAM en pclinuxos virtueel.
tribe 1 van gutsy liep vanmiddag tijdens de install vast trouwens.

Offline Ramana

  • Lid
Virtual Machine
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/14, 19:33:43 »
Citaat van: dennus
Okay dan! Dat is al beter nieuws. Je zou toch niet na elke kernel aanpassing de snuiters van MicroDoft moeten bellen?!?!  :-)
Ik zie alleen een probleempje: als je XP of Vista eerst hebt aangemeld bij MS als gewone installatie en nu via een Virtual Machine dan ' ziet'  Microsoft andere hardware. Kan je je dan opnieuw je aanmelden?

Godert

  • Gast
Virtual Machine
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/14, 22:29:57 »
Misschien wel offtopic maar ik stel de vraag toch even:

Zelf heb ik Ubuntu 7.04 draaien onder VMware (6) en ik vraag mij af of iemand weet hoe je de virtuele schijf groter kan maken.
Heb tijdens het aanmaken van de virtuele schijf deze te klein gehouden ( 4 Gb )

Alvast bedankt

Godert

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Virtual Machine
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/15, 12:12:14 »
Citaat van: Ramana
Citaat van: dennus
Okay dan! Dat is al beter nieuws. Je zou toch niet na elke kernel aanpassing de snuiters van MicroDoft moeten bellen?!?!  :-)
Ik zie alleen een probleempje: als je XP of Vista eerst hebt aangemeld bij MS als gewone installatie en nu via een Virtual Machine dan ' ziet'  Microsoft andere hardware. Kan je je dan opnieuw je aanmelden?
Dit is een probleem van XP en heeft als zodanig niets met VMware of VirtualBox te maken. Lastig, elke keer als je het (virtueel) geheugen vergroot opnieuw aanmelden omdat Windows dit ziet als andere hardware.

Je zou het op kunnen lossen door een niet-registreerbare versie van XP te gebruiken, als je die hebt althans.

Offline dennus

  • Lid
Virtual Machine
« Reactie #13 Gepost op: 2007/06/15, 13:20:01 »
Ja, maar dat mag nie!   :-)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Virtual Machine
« Reactie #14 Gepost op: 2007/06/15, 14:52:28 »
Citaat van: dennus
Ja, maar dat mag nie!   :-)
Ik had ook niet gezegd dat je dan een illegale versie van XP zou moeten gebruiken al realiseer ik me dat je dat uit mijn uitspraak zou kunnen opmaken.

Maar dit geeft wel meteen de problematiek van closed source aan: wil je legaal werken, krijg je afgezien van de licentiekosten en bak ellende over je heen, werk je daarentegen illegaal, kost het niets en werkt het ook altijd.

Dilemma's en keuzes die iedereen voor zich moet maken.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Virtual Machine
« Reactie #15 Gepost op: 2007/06/15, 16:11:21 »
Iemand aanraden een illegale versie te gebruiken is op dit forum inderdaad "not done"
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

rikus

  • Gast
Virtual Machine
« Reactie #16 Gepost op: 2007/06/16, 22:10:10 »
Nou heb ik van mijn vrienden van azureus eventjes windowsxp geleend om in quemu te draaien.
Nu kan ik mijn cursus- hoe zeg ik het op zijn Frans-weer draaien. (is eerlijk gekocht)
Leuk voor de vakantie.
En ik voel me helemaal geen crimineel

bonjoer amies