Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kunnen Kubuntu en Ubuntu dezelde /home gebruiken  (gelezen 1419 keer)

_mg

  • Gast
Kunnen Kubuntu en Ubuntu dezelde /home gebruiken
« Gepost op: 2007/10/25, 15:21:55 »
Hallo fellow Ubuntero's

Ik wil Kubuntu en Ubuntu naast elkaar installeren
Kunnen ze dezelfde /home gebruiken?
zo niet hoe kan ik er voor zorgen dat mijn gewone bestanden niet dubbel geparkeerd worden..

Vriendelijke groet marcel

Kunnen Kubuntu en Ubuntu dezelde /home gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/25, 15:39:27 »
Je kan KDE installeren via Synaptic (gewoon de zoekopdracht KDE ingeven).
Als je dan opnieuw inlogt kan je bij het inlog scherm bij sessies kiezen voor KDE of Gnome. Als je wil kan je ook XCFE installeren dat is de light versie van Ubuntu.
De home partitie blijft de zelfde net als instellingen van Firefox etc.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
Kunnen Kubuntu en Ubuntu dezelde /home gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/25, 15:42:43 »
Hoe wil je Kubuntu en Ubuntu naast elkaar installeren? Gaat het dan om 2 strikt gescheiden installatie's (2 partities) of om de 2 Window Managers in dezelfde installatie. In het laatste geval heb je namelijk helemaal geen problemen om de home partitie te delen.

Gaat het om het 1e geval dan zou je de home partitie moeten kunnen delen, hier zitten alleen wel een paar valkuilen bij. Al je instellingen (van elk programma) wordt in /home opgeslagen in verborgen directory's. Als je het programma in het ene systeem al wel hebt en je installeert dat vervolgens in het andere systeem dan kunnen je instellingen overschreven cq gewist worden. Voor de meeste programma's is dat geen probleem maar ik heb dat ondertussen al een keer gehad met Evolution. Gevolg was dat mijn inbox volledig opgeschoond was. Gelukkig was dit net nadat ik een backup gemaakt had, niets verloren dus.

_mg

  • Gast
Kunnen Kubuntu en Ubuntu dezelde /home gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/25, 15:55:17 »
Het eerste dus want:

KDE binnen Ubuntu geinstalleerd; 1x voor KDE gekozen (krijg je de vraag keuze permanent of niet)
per ongeluk permanent gekozen en nu lukt het me niet meer om Gnome standaard terug te krijgen;

vervolgens allerlei config bestanden geschrapt (de . bestanden) Nu was mijn gibbon al aardig ziek
geworden; toen dacht ik slim te zijn: maak een nieuwe user aan (hopelijk krijgt die een default instelling mee) maar toen mocht ik niet meer scrijven op een directory ook niet nadat ik sudo gebruikkt had; en toen dacht ik dan maar twee naast elkaar Kubuntu en Ubuntu;

Maar eigenlijk is de achterliggende vraag hoe restore je je kapotte installatie terug naar default;

Ik bedenk daar nu bij dat je na een verse installatie
1) er wellicht goed aan doet om direct al je instellingen te backuppen
2) een testuser te maken en daar al het lekkers mee uit probeert
3) als het dan mis gaat dan alles resetten met je backup

Blijft mijn vraag hoe herstel ik het opstarten vanuit gnome?

Ik krijg nu standaard een shell waarin ik gdm of kdm opstart (moet hiervoor al sudo gebruiken en krijg vervolgens een inlogscherm waarin ik opnieuw moet inloggen...

Groetjes Marcel

Kunnen Kubuntu en Ubuntu dezelde /home gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/25, 22:02:08 »
Citaat
Maar eigenlijk is de achterliggende vraag hoe restore je je kapotte installatie terug naar default;
Weet je welke config bestanden je hebt weg gegooit ? Dan kan je die nog herstellen, meestal staat er een reserve bestand in de zelfde directory.
Als je nog meer hebt weggegooid zit er niets anders op om een nieuwe installatie te doen.
Als je toch nog in gdm of kdm kan komen, kan je dan een back up maken van je /home directory. Kan je in ieder geval je bestanden en instellingen bewaren en terug zetten bij een verse instal.
Citaat van: _mg
Blijft mijn vraag hoe herstel ik het opstarten vanuit gnome?
Ik krijg nu standaard een shell waarin ik gdm of kdm opstart (moet hiervoor al sudo gebruiken en krijg vervolgens een inlogscherm waarin ik opnieuw moet inloggen...
Bedoel je dat je in de recovery mode opstart?
Kan je bij het inlogscherm niet meer van sessie  veranderen met het keuzemenu?, waarschijnlijk heb je dan daarvan iets weggegooid.
Ik kan nl. onbeperkt wisselen tussen Gnome,KDE en XCFE.
Nooit meer zomaar iets weggooien kan je je systeem nog altijd redden.

Met vriendelijke groet,

Gijs

PS Ik kijk nog even of ik iets kan vinden van het herstel van het inlogscherm en het keuzemenu van de sessies.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Kunnen Kubuntu en Ubuntu dezelde /home gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/25, 22:18:13 »
Nog even terugkomend op de PS, als je in kde of gnome zit kan je bij Systeem=>Beheer=>Aanmeldvenster=>TAB Algemeen voor de Standaard sessie kiezen zet deze op "voer Xclient script uit" als het goed is kan je weer met het normale inlogscherm werken en kiezen uit Gnome of KDE.


Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.