Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Synology nas ervaringen met linux  (gelezen 2261 keer)

FrSu

  • Gast
Synology nas ervaringen met linux
« Gepost op: 2016/07/16, 21:33:11 »
Wil een thuis netwerk met een Synology nas gaan maken. Ik gebruik alleen linux op onze PC's. Kan dit goed werken, of is Synology allen maar Windows georienteerd voor drivers etc.?


Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Synology nas ervaringen met linux
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/16, 21:43:17 »
Werkt helemaal prima, is mijn ervaring. Het grootste deel is toch webbrowser based en je kunt zelf kiezen op welke manier je de NAS mount. NFS, Samba, what ever. Die dingen zijn heel geavanceerd en heel leuk (en goed ;)) speelgoed.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Synology nas ervaringen met linux
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/17, 00:02:47 »
Welke Synology NAS ga je inzetten?

FrSu

  • Gast
Re: Synology nas ervaringen met linux
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/17, 08:41:14 »
DS 215+

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Synology nas ervaringen met linux
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/17, 09:20:49 »
Ah, ook een mooie, ik overweeg momenteel de ds216j aan te schaffen. Voor backup en media opslag.

FrSu

  • Gast
Re: Synology nas ervaringen met linux
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/17, 09:32:39 »
Ik heb eerder een poging gedaan met een nas te werken onder windows, maar dat werkte niet goed. Er moesten eerst drivers geinstalleerd worden etc. En erg traag. Schijven maakten ook veel herrie.

Moet nu beter zijn. Ik wil gewoon via het systeem de mappen direct kunnen benaderen net als de HD in mijn laptop. Wat ook belangrijk is een app op de Iphones hier waarme ik de foto's direct naar een map op de nas kan sturen. Het gaat mij met name om data en fotobeheer, staat nu in een datapartitie op een laptop waar ik regelmatig een back-up van de datapartitie maak.

Er staat mij nu inmiddels ook teveel foto's op de Iphones wat verloren kan gaan en het gedoe met een kabeltje en dan alles weer te kopiëren en dan later weer uitzoeken voor opslag is erg omslachtig. De synology app is dan een perfecte oplossing voor mij.

Heb ook eerst gedacht een Imac te kopen voor het fotobeheer, maar met een nas is een goedkopere en betere oplossing. Wil toch met linux blijven werken op PC's.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Synology nas ervaringen met linux
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/17, 11:26:36 »
Een Nas is nn een prima oplossing inderdaad. Backups van een telefoon kan ook met syncthing overigens. Dan schrijf je de data naar je hdd.

Syncthing.net

FrSu

  • Gast
Re: Synology nas ervaringen met linux
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/23, 10:58:07 »
Ah, ook een mooie, ik overweeg momenteel de ds216j aan te schaffen. Voor backup en media opslag.

Wat is het verschil met de 215+ ?

FrSu

  • Gast
Re: Synology nas ervaringen met linux
« Reactie #8 Gepost op: 2019/02/03, 13:15:58 »
Het is mijn eigen al wat ouder topic en ik heb nu een 216+ al een tijdje in gebruik met 2 stuks 1 Tb schijven in raid SHR. Via DSM kan ik via mijn browser mijn Synology controleren.

Ik overweeg nu om de raid back-up te laten vervallen en dit via een externe USB schijf te gaan regelen, omdat ik deze elders veilig kan opbergen. Dan kan de raid er dus af en heb ik 2 x zoveel opslagruimte tot mijn beschikking. Kan ik de raid verwijderen met DSM zonder dataverlies, zodat de volledige capaciteit beschikbaar komt en de data in elk geval op1 van de schijven blijft staan?

Offline Gamer

  • Lid
Re: Synology nas ervaringen met linux
« Reactie #9 Gepost op: 2019/02/04, 22:43:04 »
Voor zover mij  bekent, is het nog steeds niet mogelijk om een raid vollume. In een synology NAS. Om te zetten naar een ander soort vollumme zonder data verlies.
Gezien het feit dat je een back up gaat maken op een externe USB schijf. Zou ik eerst alle data van de NAS copieren naar die externe schijf. NAS opnieuw indelen en dan de boel weer terug zetten.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Synology nas ervaringen met linux
« Reactie #10 Gepost op: 2019/02/05, 07:29:55 »

Gezien het feit dat je een back up gaat maken op een externe USB schijf. Zou ik eerst alle data van de NAS copieren naar die externe schijf. NAS opnieuw indelen en dan de boel weer terug zetten.
Je weet wat je zegt?
Alle data naar 1 hd zetten, en je 2e kopie wissen!
Je loopt zo veel risico dat je data verliest, als je hd defect raakt waar je data op staat.
En ja dit heb ik al meerdere keren bij gebruikers gezien, alles naar 1 kopie zetten, je pc wissen en schoon installeren, en je ene kopie werkt niet meer.
Dus let zeer goed op wat je doet.
Dus zorg dat je altijd meerdere kopieën hebt.