Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lp's opnemen via audacity en Zolid usb-platenspeler  (gelezen 5160 keer)

Offline yJi

  • Lid
lp's opnemen via audacity en Zolid usb-platenspeler
« Gepost op: 2015/09/05, 18:19:21 »
Wil oude lp's op gaan nemen vanaf mijn Zolid platenspeler met USB-aansluiting,
naar Audacity.
Maar Audacity stelt dat het alleen maar zo kan.
In punten 2., 3. en 4. in de pdf staat hoe dat moet,
alleen vind ik onder Edit > Preferences geen Audio I/O.
wel vind ik AK5371 onder Recording en stereo is ook instelbaar.

Je kunt het precies vinden in de meegestuurde gebruiksaanwijzing van Zolid.https://www.gebruikershandleiding.com/Zolid-USB/preview-handleiding-570970.html

op de proefopname is het geluidsniveau wel heel laag ondanks dat ik dat verhoogde to 75%.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: lp's opnemen via audacity en Zolid usb-platenspeler
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/06, 00:25:10 »
Ja,maar dat is begrijpelijk.Veel van de huidige generatie is helemaal gewend geraakt aan de CD.En daar wordt zo veel aan gekloot wat betreft dynamiek,dat er eigenlijk nauwelijks meer dynamiek meer is! Dynamiek is dus het verschil tussen het laagste volume en het hoogste volume.Op de huidige CD's is dat nog maar nauwelijks,het volume is "genormaliseerd".Daarom kan een opname van een LP zacht doen lijken,maar als de pieken NET in de 0 db zitten is je opname prima.Daar na kan je het in Audacity nog versterken als je dat wil,maar je pieken zullen dan boven de 0 db uit komen!Dus de mate van vervorming die dat geeft heb je dan zelf in je hand,want je kan ook het eerst normaliseren.Maar zorg er voor dat je opname in ieder geval niet overstuurd is,want daar is dan achteraf weinig meer aan te doen..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline yJi

  • Lid
Re: lp's opnemen via audacity en Zolid usb-platenspeler
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/09, 12:14:20 »
Ja,maar dat is begrijpelijk.Veel van de huidige generatie is helemaal gewend geraakt aan de CD.En daar wordt zo veel aan gekloot wat betreft dynamiek,dat er eigenlijk nauwelijks meer dynamiek meer is! Dynamiek is dus het verschil tussen het laagste volume en het hoogste volume.Op de huidige CD's is dat nog maar nauwelijks,het volume is "genormaliseerd".Daarom kan een opname van een LP zacht doen lijken,maar als de pieken NET in de 0 db zitten is je opname prima.Daar na kan je het in Audacity nog versterken als je dat wil,maar je pieken zullen dan boven de 0 db uit komen!Dus de mate van vervorming die dat geeft heb je dan zelf in je hand,want je kan ook het eerst normaliseren.Maar zorg er voor dat je opname in ieder geval niet overstuurd is,want daar is dan achteraf weinig meer aan te doen..

Dat begrijp ik, maar heeft dat ook te maken met de Audio I/O, en met de AK5371 instelling?
Want soms staan die er niet eens meer in, terwijl de gebruiksinstelling dat wel steeds aanhaald/zegt.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: lp's opnemen via audacity en Zolid usb-platenspeler
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/09, 16:34:01 »
Wat is AK5371?De platenspeler of de audiokaart?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: lp's opnemen via audacity en Zolid usb-platenspeler
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/09, 16:55:05 »
Als je de drivers geinstalleer en de apparatuur aangesloten hebt kun je hem toch selecteren bij de ingang? Dan nog even volume regelen van de ingang.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline yJi

  • Lid
Re: lp's opnemen via audacity en Zolid usb-platenspeler
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/09, 18:31:43 »
Wat is AK5371?De platenspeler of de audiokaart?

geen idee, dit stelt de gebruiksaanwijzing van Audacity in het nederlands.
soms zie ik inderdaad AK5371 staan in de Virtuele Windows 7, maar helemaal niets qua Audio I/O onder voorkeuren (preferences) onder Recording Device...dus mogelijk kan AK5371 de geluidskaart zijn...

Staat helemaal niets bij gebruik in Linux in de Audacity gebruiksaanwijzing, daarom ook mijn vraag, maar jullie zegt dit dus ook niets!
Dan vervolgens dien je naar File Format tab te gaan en daar dien je dan het vakje 'Uncompressed Export Format' te markeren en dat schijn je dan te lezen als'"WAV (Microsoft 16-bit PCM)" vervolgens toets je op OK. Maar mogelijk kom je dan niet tegen in de Linux Audacity versie.

Trouwens ik zag dat ook al niet in de Virtuele Windows 7.
Vervolgens pas het Output- en Inputvolume aan.
Dan toets je op de recordknop om de plaat op te nemen.

AK5371 is de USB Audio ingang maar dat zie ik alleen als ik het op de Intel Geluidskaart zet.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/09, 19:02:47 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: lp's opnemen via audacity en Zolid usb-platenspeler
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/09, 18:34:19 »
Als je de drivers geinstalleer en de apparatuur aangesloten hebt kun je hem toch selecteren bij de ingang? Dan nog even volume regelen van de ingang.
Of zie ik nu iets over het hoofd?

Ja, dat is wel bekend, mogelijk werkt het toch anders in Linux dan in de Audacity die onder Windows versies werken....  ???
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: lp's opnemen via audacity en Zolid usb-platenspeler
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/09, 19:37:46 »
Sorry. Dan kan ik geen hulp meer bieden.

Maar nog een vraag. Waarom wil je lp's digitaal op gaan nemen?
Want je mag alles waar je lp van hebt legaal digitaal verkrijgen op andere wijze. Je mag voor een (digitale) reservekopie zorgen. Met andere woorden legaal downloaden of van cd's inlezen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: lp's opnemen via audacity en Zolid usb-platenspeler
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/09, 21:28:47 »
Als je de drivers geinstalleer en de apparatuur aangesloten hebt kun je hem toch selecteren bij de ingang? Dan nog even volume regelen van de ingang.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Niet altijd!Daarom had ik ook moeite er mee toen ik nog een geluidskaart had.Moest eerst in de software van de geluidskaart het ingangsvolume instellen en dan kon ik pas in Audacity het instellen.Alleen de software in Linux van de geluidskaart was klote.Overigens werkte dat ook zo in Windows,maar daar deed de software van de geluidskaart het natuurlijk prima.

Dat je eerst wav moet instellen klopt,hij kan niet tegelijkertijd opnemen in wav,wat hij altijd doet en het b.v mp3 maken.Dat kan alleen daar na,als het op je pc staat.Wat sowieso in Linux niet schijnt te kunnen,vanwege gesloten software of zo iets.Maar wel b.v .flac.

Maar goed,toch even geprobeerd weer,was al een tijd geleden dat ik opgenomen heb.Je moet waarschijnlijk toch ook in de geluidsinstellingen en invoer daar in ieder geval zien dat er signaal binnen komt,en daar kan je dan het ingangssignaal regelen.Ik zou niet weten hoe dat anders is als het van af de USB ingang komt.En als het daar goed is,zie je nog niks in Audacity.Pas als je op opname klikt zie je dan daar het ingangssignaal.Ik neem op van af de line ingang van mijn pc.

AK5371 is de USB driver!Die moet natuurlijk wel eerst werken.Google maar daar op..
« Laatst bewerkt op: 2015/09/09, 22:20:17 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: lp's opnemen via audacity en Zolid usb-platenspeler
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/10, 10:14:39 »
Bedankt voor je uitleg Lowlands.

Dat je eerst wav moet instellen klopt,hij kan niet tegelijkertijd opnemen in wav,wat hij altijd doet en het b.v mp3 maken.Dat kan alleen daar na,als het op je pc staat.Wat sowieso in Linux niet schijnt te kunnen,vanwege gesloten software of zo iets.Maar wel b.v .flac.
Dat klopt. Audacity werkt voornamelijk in (raw) wav, wat je daarna om kunt zetten.
Maar bedoel je met deze zin hierboven "wat sowieso in linux niet schijnt te kunnen" dat je niet naar mp3 om kunt zetten? Mij lukt dat gewoon. Dan moet je wel een door audacity te gebruiken mp3 codec (lame?) instellen.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/10, 10:17:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: lp's opnemen via audacity en Zolid usb-platenspeler
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/10, 11:09:04 »
Ja klopt,maar niet out of the box,zogezegd,je moet eerst b.v. Lame mp3 instellen.Als je dat niet doet kan Ubuntu geen mp3 maken.Omdat het gesloten software is.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.