Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet  (gelezen 3651 keer)

Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Gepost op: 2016/02/02, 20:31:25 »
Sinds een week zit ik op een verse installatie van Ubuntu 14.04 LTS te werken. Werkt vlot, alleen ¨ziet¨ Ubuntu 14.04 LTS mijn externe harddisk niet. Hoe los ik dit op?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/02, 20:45:15 »
Johan,

Als je den terminal open, en de volgende opdract:
dmesg | tail -n 30
Zie je iets over deze externe HD.
Ook met deze opdracht:
sudo fdisk -l
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/02, 21:13:28 »
Johan,

Als je den terminal open, en de volgende opdract:
dmesg | tail -n 30
Zie je iets over deze externe HD.
Ook met deze opdracht:
sudo fdisk -l

Bedankt voor je reactie, maar wat  moet ik ermee? Mijn laptop herkent namelijk in de bestands/filemanagers niet meer de externe harddisk.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/02, 22:16:11 »
Ik waag ook een poging:

Kan je de externe harddisk wel zien onder Windows?

Is deze wellicht niet goed afgesloten onder Windows?

Als je in de terminal de volgende opdracht geeft staat je externe HD er dan tussen:

lsusb
Bij mij zie je bijvoorbeeld dit naar voren komen:
Bus 002 Device 002: ID 1058:0901 Western Digital Technologies, Inc. MyBook External HDD


« Laatst bewerkt op: 2016/02/02, 22:39:17 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/02, 23:57:31 »
Ik waag ook een poging:

Kan je de externe harddisk wel zien onder Windows?

Is deze wellicht niet goed afgesloten onder Windows?

Als je in de terminal de volgende opdracht geeft staat je externe HD er dan tussen:

lsusb
Bij mij zie je bijvoorbeeld dit naar voren komen:
Bus 002 Device 002: ID 1058:0901 Western Digital Technologies, Inc. MyBook External HDD
Bedankt voor je bericht. Ja, in de oude situatie van de vorige week herkende Windows 7 Prof de externe harddisk perfect.
Zie de bijlage die ik met Shutter gemaakt heb. De HDD staat er niet met naam en toenaam bij, is er wel 1 regel een met bustoewijzing, maar zonder omschrijving.
Zou de externe hdd hier tussen kunnen staan? Wat zou ik nog kunnen doen om de externe HDD hier ook zichtbaar te krijgen? Op mijn oude Dell laptop die onder Lubuntu draait, is de externe HDD wel zichtbaar en bruikbaar.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/03, 00:02:40 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/03, 00:51:48 »
Een paar keer lsusb in de terminal kan helpen.
Met programma disks kun je ook via grafische manier kijken, wel eerst installeren"disks".

Usb kabel losmaken, even wachten, dan weer aankoppelen.?
Misschien heb je er een usb hub ertussen zitten, koppel deze ook eens los, en weer aankoppelen.?

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/03, 09:11:06 »
Ik zou een Windows-machine te hulp roepen.
Eerst 'gewoon' insteken en daarna met gebruik van de optie veilig verwijderen er weer afhalen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/03, 13:31:34 »
Wellicht "ziet" je Ubuntu systeem wel degelijk de externe harde schijf, maar mogelijk wordt het bestandssysteem erop niet aangekoppeld. Dit gebeurt doorgaans met een volgens Windows geformatteerd bestandssysteem (ntfs) dat niet goed werd afgesloten. Dan volg je inderdaad het advies van Maasnet: bestandssysteem op de harde schijf even laten controleren en herstellen met de Windows schijfcontroletools, daarna de schijf *veilig* ontkoppelen van het windows systeem.

sudo fdisk -lLijst de harde schijven op die het systeem herkent. Ik verwacht dat je harde schijf hier in voorkomt. Als een schijf hier niet te zien is, dan wijst dit doorgaans op een hardwareprobleem, wat hier wellicht niet aan de orde zal zijn.


Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/03, 13:37:31 »
Ik zou een Windows-machine te hulp roepen.
Eerst 'gewoon' insteken en daarna met gebruik van de optie veilig verwijderen er weer afhalen.
Windows  ;)
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/03, 13:40:01 »
Wellicht "ziet" je Ubuntu systeem wel degelijk de externe harde schijf, maar mogelijk wordt het bestandssysteem erop niet aangekoppeld. Dit gebeurt doorgaans met een volgens Windows geformatteerd bestandssysteem (ntfs) dat niet goed werd afgesloten. Dan volg je inderdaad het advies van Maasnet: bestandssysteem op de harde schijf even laten controleren en herstellen met de Windows schijfcontroletools, daarna de schijf *veilig* ontkoppelen van het windows systeem.

sudo fdisk -lLijst de harde schijven op die het systeem herkent. Ik verwacht dat je harde schijf hier in voorkomt. Als een schijf hier niet te zien is, dan wijst dit doorgaans op een hardwareprobleem, wat hier wellicht niet aan de orde zal zijn.
Vanmorgen heb ik de bewuste externe harddisk nog op een Lubuntusysteem aangesloten. Toen was er nog goed mee te werken... Dan zou Ubuntu 14.04.3 LTS daar toch mee over weg moeten kunnen? sudo fdisk -l gebruikt en de hdd komt er inderdaad niet in voor. Daarna de harddisk weer op de lubuntulaptop aangesloten en er was weer mee te werken...
« Laatst bewerkt op: 2016/02/03, 13:43:46 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/03, 13:47:11 »
Een paar keer lsusb in de terminal kan helpen.
Met programma disks kun je ook via grafische manier kijken, wel eerst installeren"disks".

Usb kabel losmaken, even wachten, dan weer aankoppelen.?
Misschien heb je er een usb hub ertussen zitten, koppel deze ook eens los, en weer aankoppelen.?
Is het programma disks in het softwarecentrum te vinden? Is dat KFloppy of KDiskFree? Of Schijven? Schijfimages aankoppelen? HDD Ranger?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #11 Gepost op: 2016/02/03, 14:20:58 »
Een paar keer lsusb in de terminal kan helpen.
Met programma disks kun je ook via grafische manier kijken, wel eerst installeren"disks".

Usb kabel losmaken, even wachten, dan weer aankoppelen.?
Misschien heb je er een usb hub ertussen zitten, koppel deze ook eens los, en weer aankoppelen.?
Bedankt voor je reactie. Geen resultaat.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #12 Gepost op: 2016/02/03, 14:40:09 »
Citaat
Is het programma disks in het softwarecentrum te vinden? Is dat KFloppy of KDiskFree? Of Schijven? Schijfimages aankoppelen? HDD Ranger?
Ja; het is Schijven.

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #13 Gepost op: 2016/02/03, 17:22:43 »
Johan,

Dat het wel 'werkt' op de Lubuntu-laptop en niet op de Ubuntu-PC/laptop ....
Zal ik eerder de USB poort(en) op den  Ubuntu-PC/laptop  verdenken ...
Of ze geven niet genoeg power of ze zijn kaduk.

De twee terminal opdrachten uit reactie #1 moeten altijd iets geven mbt deze externe schijf.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #14 Gepost op: 2016/02/03, 18:50:39 »
Citaat
Is het programma disks in het softwarecentrum te vinden? Is dat KFloppy of KDiskFree? Of Schijven? Schijfimages aankoppelen? HDD Ranger?
Ja; het is Schijven.
Bedankt!
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #15 Gepost op: 2016/02/03, 18:52:00 »
Johan,

Dat het wel 'werkt' op de Lubuntu-laptop en niet op de Ubuntu-PC/laptop ....
Zal ik eerder de USB poort(en) op den  Ubuntu-PC/laptop  verdenken ...
Of ze geven niet genoeg power of ze zijn kaduk.

De twee terminal opdrachten uit reactie #1 moeten altijd iets geven mbt deze externe schijf.
Bedankt. De printer en de scanner doen het daar anders wel op... Voordat Ubuntu 14.04.3 LTS was geinstalleerd werkte ik met Windows 7 Professional. Daar werkte de hdd ook nog op. Stel -dat de usb-stations kapot zouden zijn, weet je dan iemand in de omgeving van Hoorn en Alkmaar die daar in zou kunnen voorzien?
« Laatst bewerkt op: 2016/02/03, 19:09:10 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #16 Gepost op: 2016/02/03, 19:12:49 »
Ik zou een Windows-machine te hulp roepen.
Eerst 'gewoon' insteken en daarna met gebruik van de optie veilig verwijderen er weer afhalen.
Maurice,

Nog aanvullend op mijn vorige reactie, de externe harddisk heb ik nu eens aan de andere kant ingeplugd. Op de ingang waar de muis ook op aangesloten is en daar pakte het systeem de externe harddisk direct. Weet je ook iemand hier die de usb-poorten zou kunnen vervangen?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #17 Gepost op: 2016/02/03, 19:35:13 »
Maurice,

Nog aanvullend op mijn vorige reactie, de externe harddisk heb ik nu eens aan de andere kant ingeplugd. Op de ingang waar de muis ook op aangesloten is en daar pakte het systeem de externe harddisk direct. Weet je ook iemand hier die de usb-poorten zou kunnen vervangen?
Johan,

Vervangen is niet te doen en zal niets uitmaken.
De USB poort(en) aan de 'slechte' kant geven geen genoeg stroom om de externe HD te laten draaien.
Je kan zo'n USB Y kabel aanschaffen of als de externe HD de mogelijkheid heeft om extra voedings kabel aan te sluten.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #18 Gepost op: 2016/02/03, 21:26:25 »
Maurice,

Nog aanvullend op mijn vorige reactie, de externe harddisk heb ik nu eens aan de andere kant ingeplugd. Op de ingang waar de muis ook op aangesloten is en daar pakte het systeem de externe harddisk direct. Weet je ook iemand hier die de usb-poorten zou kunnen vervangen?
Johan,

Vervangen is niet te doen en zal niets uitmaken.
De USB poort(en) aan de 'slechte' kant geven geen genoeg stroom om de externe HD te laten draaien.
Je kan zo'n USB Y kabel aanschaffen of als de externe HD de mogelijkheid heeft om extra voedings kabel aan te sluten.

Maurice,

Het is een Hitachi externe harddisk van 500 Gb. Met maar 1 usb-uitgang. Waar moet ik die USB Y kabel voor aanschaffen? Om die te gebruiken voor de harddisk naar welke van de USB-poorten?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #19 Gepost op: 2016/02/03, 22:32:01 »
Johan,

Kan je niet proberen, of de muis dan op een van die usb poorten werkt, waarop je externe HD niet werkte.
En dan de HD op de muis usb aansluiting houden.

En is het een Desktop of Laptop Pc?
Met een Desktop heb je dan als die muis usb aan de achterkant zit, dan mogelijk voor het gemak, nog een usb verlengkabeltje nodig,
om die usb HD dicht in je bereik te willen hebben.

Edit: Er bestaat ook nog een mogelijkheid om een extra USB hub aan te schaffen, en die aansluit op een goed werkende usb poort.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/03, 22:37:05 door Henkp »

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #20 Gepost op: 2016/02/03, 22:34:34 »
Johan,

Kan je niet proberen, of de muis dan op een van die usb poorten werkt, waarop je externe HD niet werkte.
En dan de HD op de muis usb aansluiting houden.

En is het een Desktop of Laptop Pc?
Met een Desktop heb je dan als die muis usb aan de achterkant zit, dan mogelijk voor het gemak, nog een usb verlengkabeltje nodig,
om die usb HD dicht in je bereik te willen hebben.
Maurice,

Ja, de muis had ik al in de usb-poort van voorheen de hdd aangesloten staan. Het is een HP Probook 450 laptop. Volgens mij zit de HDD nu dan ook op een USB 3.0 poort.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #21 Gepost op: 2016/02/03, 23:53:10 »
Weet je ook iemand hier die de usb-poorten zou kunnen vervangen?
Hallo, een optie is om een externe usb-hub te kopen en die aan te sluiten op een usb-poort op je pc die nog wel werkt. Heb dat hier ook, kostte me 7 euro geloof ik voor een 4-poorts hubje en dat werkt gewoon.

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #22 Gepost op: 2016/02/04, 00:01:36 »
Weet je ook iemand hier die de usb-poorten zou kunnen vervangen?
Hallo, een optie is om een externe usb-hub te kopen en die aan te sluiten op een usb-poort op je pc die nog wel werkt. Heb dat hier ook, kostte me 7 euro geloof ik voor een 4-poorts hubje en dat werkt gewoon.
Bedankt voor je reactie. Dat is ook een optie inderdaad. Alleen zou ik dan niet de goeie usb-poort gaan overbelasten en daardoor kunnen opblazen? De usb-poorten die nagekeken zouden moeten worden, werken nog wel goed genoeg voor de muis en voor de printer.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/04, 00:03:14 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #23 Gepost op: 2016/02/04, 06:41:29 »
Johan,

Zo'n USB Y kabel., de bedoeling is twee op PC/Laptop en een naar de Hitachi externe HD.
Maw je moet alleen op letten welke type USB aansluiting de Hitachi externe HD heeft.
Hiermee krijg de Hitachi externe HD de voeding (power = mA) van twee USB aansluitingen.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Ubuntu 14.04 LTS ziet externe harddisk niet
« Reactie #24 Gepost op: 2016/02/04, 13:03:10 »
Ik weet even niet wat je nou hebt,een laptop of een pc?Ik heb hier een pc waar ik op het moederbord kan instellen hoeveel de usb uitgang aan stroom kan leveren.Dus het is mogelijk dat jouw pc verschillende USB ingangen heeft qua stroomafname.(Ik heb ze natuurlijk allemaal op 500 mA gezet!)
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.