Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dpkg geeft error 2 terug en mist gegevens uit status file  (gelezen 301 keer)

dpkg geeft error 2 terug en mist gegevens uit status file
« Gepost op: 2015/07/29, 15:16:39 »
Hallo iedereen,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Hoewel ik al langer Linux gebruik ben ik dit nog nooit tegen gekomen. Op internet (google) vind ik er ook niet veel over. Daarom leg ik de vraag hier neer.

Ik probeerde na het toevoegen van een PPA een ubuntu theme te installeren vanaf noobslab. Na het willen installeren (apt-get install met sudo uiteraard) krijg ik deze foutmelding:

dpkg: warning: parsing file '/var/lib/dpkg/available' near line 23173 package 'libtiff4':
 missing description
dpkg: warning: parsing file '/var/lib/dpkg/available' near line 23173 package 'libtiff4':
 missing maintainer
dpkg: error: parsing file '/var/lib/dpkg/available' near line 23173 package 'libtiff4':
 missing version
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (2)

Als ik het bestand bekijk dan zie ik dit:
This package contains the drivers required for hardware accelerated rendering
 of EGL-based graphics libraries, such as OpenGL|ES and OpenVG.
Homepage: http://mesa3d.sourceforge.net/
Original-Maintainer: Debian X Strike Force <debian-x@lists.debian.org>

Package: klibc-utils
Status: install ok installed
Priority: required
Section: libs
Installed-Size: 387
Maintainer: Ubuntu Developers <ubuntu-devel-discuss@lists.ubuntu.com>
Architecture: amd64
Source: klibc
Version: 2.0.3-0ubuntu1
Depends: libklibc (= 2.0.3-0ubuntu1)
Breaks: initramfs-tools (<< 0.103)

#oude status file

Package: indicator-sound
Status: install ok installed
Priority: extra
Section: sound
Installed-Size: 370
Maintainer: Ubuntu Desktop Team <ubuntu-desktop@lists.ubuntu.com>
Architecture: amd64
Version: 12.10.2+14.04.20140401-0ubuntu1
Depends: libaccountsservice0 (>= 0.6.8), libc6 (>= 2.2.5), libglib2.0-0 (>= 2.37.3), libnotify4 (>= 0.7.0), libpulse-mainloop-glib0 (>= 1:0.99.1), libpulse0 (>= 1:0.99.1), liburl-dispatcher1 (>= 0.1), dconf-gsettings-backend | gsettings-backend, pulseaudio, gsettings-ubuntu-schemas (>= 0.0.1+14.04.20140224)
Recommends: unity-control-center | gnome-control-center | ubuntu-system-settings | pavucontrol, accountsservice
Suggests: unity-greeter-session-broadcast
Conffiles:
 /etc/xdg/autostart/indicator-sound.desktop e103a3278cb9b9fafcbb64d91f71d949
 /etc/apport/crashdb.conf.d/indicator-sound-crashdb.conf 45f6d9a0143450b595f27cd84dfbbaae
Description: System sound indicator.
 System sound indicator which provides easy control of the PulseAudio sound
 daemon.
Homepage: https://launchpad.net/indicator-sound
Original-Maintainer: Conor Curran <conor.curran@canonical.com>

Ik krijg dit dus niet opgelost, zou iemand mij kunnen helpen?
Om de invloed van andere te weerstaan, is kennis over jezelf heel erg belangrijk |=| De toekomst is vastgesteld door de persoon die hem vorm geeft.

Re: dpkg geeft error 2 terug en mist gegevens uit status file
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/29, 15:28:26 »
Dat komt omdat Ubuntu 12.10 niet meer ondersteund wordt. Installeer 14.04 is het advies in deze en dan kun je ook dat thema correct installeren middels de PPA van Noobslab :)

Re: dpkg geeft error 2 terug en mist gegevens uit status file
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/29, 16:34:32 »
Hallo Vistaus,

Er ontstaat een klein misverstand denk ik, daar ben ik dan wel helaas zelf schuldig aan maar het volgende is aan de hand

user@computer:/var/lib/dpkg$ lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 14.04.2 LTS
Release: 14.04
Codename: trusty
user@computer:/var/lib/dpkg$

14.04 is reeds vers geinstalleerd, dus ik kan je advies helaas niet opvolgen. Maar in ieder geval bedankt voor het mee denken, ik hoop dat je me nog verder kan helpen.
Om de invloed van andere te weerstaan, is kennis over jezelf heel erg belangrijk |=| De toekomst is vastgesteld door de persoon die hem vorm geeft.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: dpkg geeft error 2 terug en mist gegevens uit status file
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/29, 16:42:30 »
Citaat
No LSB modules are available
Geweldig zulke foutmeldingen, zie: .  lsb-core ontbreekt en kan je installeren
sudo apt-get install lsb-core

Re: dpkg geeft error 2 terug en mist gegevens uit status file
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/29, 17:11:16 »
Hoi EZ-man,

Dat werkt helaas niet. Hij haalt de pakketten wel op maar kan ze niet installeren door dpkg fout :-(
Om de invloed van andere te weerstaan, is kennis over jezelf heel erg belangrijk |=| De toekomst is vastgesteld door de persoon die hem vorm geeft.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: dpkg geeft error 2 terug en mist gegevens uit status file
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/29, 17:24:49 »
Alle foutmeldingen bekijken en er van leren (niet alles is direct toepasbaar of relevant).

Dus deze foutmelding :
Citaat
parsing /var/lib/dpkg/available libtiff4

Leidt tot :
https://help.ubuntu.com/search.html?cof=FORID%3A9&cx=003883529982892832976%3Ae2vwumte3fq&ie=UTF-8&q=parsing+%2Fvar%2Flib%2Fdpkg%2Favailable+libtiff4&sa=Search

Waarvan ik dan deze relevant vind:   
   http://askubuntu.com/questions/55099/dpkg-error-parsing-file-var-lib-dpkg-available-near-line-0

En zo ben je zelf in staat de foutmeldingen na te vlooien.

Re: dpkg geeft error 2 terug en mist gegevens uit status file
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/29, 17:43:54 »
Hier leer ik zeker wel van. De eerste link lijkt niet te werken. Hij blijft zoeken naar resultaten die hij uiteindelijk niet presenteert???

De tweede link werkt wel en die heb ik uit geprobeerd. Het lijkt er op dat het opgelost  is maar ik had ondertussen ook al het een en ander verwijderd. Dus ik denk dat we nooit zullen weten wat nu de oorzaak is geweest. Ik heb nog wel gezocht naar libtiff4 op mijn systeem maar die heb ik nooit gevonden dus zal het niet geinstalleerd geweest zijn.

Ik denk dat ik ook wel weet waar het fout is gegaan. In eerdere zoek resultaten ben ik het bestand "status" tegen gekomen die in hetzelfde mapje zit als "available". Ik heb "status" min of meer overgenomen en nooit meer naar available gekeken. Daar kwam ik pas achter toen ik je antwoord las.

In ieder geval bedankt EZ-man, altijd goed een extra paar ogen te hebben ;-)
Om de invloed van andere te weerstaan, is kennis over jezelf heel erg belangrijk |=| De toekomst is vastgesteld door de persoon die hem vorm geeft.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: dpkg geeft error 2 terug en mist gegevens uit status file
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/29, 17:48:29 »
De eerste link lijkt niet te werken. Hij blijft zoeken naar resultaten die hij uiteindelijk niet presenteert???

De tweede link werkt wel en die heb ik uit geprobeerd.

De eerste link werkt niet ?  =D
Dat is juist de kern waar het om draait !

Dat is de officiele Ubuntu Wiki:     https://help.ubuntu.com/community/CommunityHelpWiki
met een zoekvenster - rechtsboven - zie plaatje hieronder.