Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beperkte account aanmaken met dezelfde programma's van hoofdaccount  (gelezen 923 keer)

Offline icehawk

  • Lid
Hoi allen,

Een tijd geleden is mij het verzoek gedaan om 1 hoofdaccount onder Ubuntu te maken waarin alle programma's geïnstalleerd zijn die voor de jongere gebruikers (sub-account met beperkte rechten) te zien en te gebruiken zijn. (voor kinderen) En als het mogelijk is, bij elk programma aparte rechten toe te kennen (read write acces)

Tot nu toe blijf ik het hebben dat als ik een nieuwe account aanmaak en inlog, een kale distro te zien krijg, zonder de programma's en de spellen. Het is een mogelijkheid om in alle sub-accounts apart alle software te installeren. Maar daar gaat teveel tijd in zitten.

Hoe is zoiets op te zetten?

Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Offline icehawk

  • Lid
Re: beperkte account aanmaken met dezelfde programma's van hoofdaccount
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/26, 23:40:56 »
**schop**

Hopelijk is mijn vraagstelling niet onduidelijk? Of heeft niemand van jullie met de voorgestelde situatie geen ervaring mee?
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: beperkte account aanmaken met dezelfde programma's van hoofdaccount
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/27, 00:01:29 »
......... heeft niemand van jullie met de voorgestelde situatie geen ervaring mee?

Het zou natuurlijk ook kunnen dat je 'iets' te vlug antwoord wilt hebben. Een 'schop', nog geen drie uur na het posten van je vraag.......? Zijn ze hier niet blij mee.

Offline icehawk

  • Lid
Re: beperkte account aanmaken met dezelfde programma's van hoofdaccount
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/27, 00:02:49 »
......... heeft niemand van jullie met de voorgestelde situatie geen ervaring mee?

Het zou natuurlijk ook kunnen dat je 'iets' te vlug antwoord wilt hebben. Een 'schop', nog geen drie uur na het posten van je vraag.......? Zijn ze hier niet blij mee.

Of ik ben "verwend" ;) Een tijd terug ook wat gepost en altijd heel snel reactie gehad! Maar ik houd mij wel even koest.....

Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: beperkte account aanmaken met dezelfde programma's van hoofdaccount
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/27, 00:18:10 »
Als je een programma in Ubuntu installeert, is dat in principe voor alle gebruikers.

Tot nu toe blijf ik het hebben dat als ik een nieuwe account aanmaak en inlog, een kale distro te zien krijg, zonder de programma's en de spellen. Het is een mogelijkheid om in alle sub-accounts apart alle software te installeren. Maar daar gaat teveel tijd in zitten.
Bedoel je dat je de programma's niet kan terugvinden in het menu van die nieuwe gebruiker?

Je zou ze handmatig aan het menu kunnen toevoegen, maar dat wil je eigenlijk ook weer niet.
Misschien helpt het als je "update-menus" in een Terminal uitvoert? (Als hoofdgebruiker)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!