Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-NL: de toekomst  (gelezen 27099 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #125 Gepost op: 2011/05/25, 10:16:06 »
Goed en doortastend begin. @serverploeg: hou de vaart erin, mensen!  :)

Offline vds

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #126 Gepost op: 2011/05/25, 10:19:52 »
Men is goed op dreef, houden zo!! :)
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Offline palm

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #127 Gepost op: 2011/05/25, 11:05:10 »
Citaat van: Thomas de Graaff
Nu, de HCC wil Ubuntu-NL met alle liefde hosten
Een prachtig mooi aanbod natuurlijk,maar heb ook een kritische kanttekening.
Het ¨kloppend¨ hart van Ubuntu-NL onder brengen bij de HCC,verliezen we daardoor niet onze onafhankelijke status en schept dit geen ¨verplichtingen¨ t.o.v de HCC
De enige verplichting waar de HCC over heeft gesproken is dat ze graag net als de huidige sponsoren vermeld willen worden als hosting sponsor. Verder ben je natuurlijk altijd afhankelijk wanneer je diensten van een ander afneemt. Maar ook diensten in eigen beheer schept afhankelijkheid van degenen die deze diensten leveren.

Misschien beter om het dan direct bij BIT te regelen, zodat de HCC er niet tussen zit?

BIT heeft aangegeven welwillend te staan over donatie van bandbreedte en een plekje in een serverrack, maar BIT levert geen hardware. De HCC virtualiseert, wat betekend dat Ubuntu-NL gewoon een virtuele server krijgt. We hoeven dan dus zelf geen hardware aan te schaffen en te beheren, wat mij een groot voordeel lijkt. Zelf hardware in beheer hebben betekent namelijk ook dat er iemand naar Ede moet zodra er een harde schijf crashed om deze te vervangen etc. Als de HCC host, dan regelt het beheer team van de HCC dit soort zaken. Ideaal volgens mij.
Ben je zeker dat het een opensource server is waarop gehost zal worden?Domainwhitepages zegt mij toch iets van: Server: Microsoft-IIS/6.0.Worden de VPS op die MS server gemaakt?Het zou tegenstrijdig zijn een opensource project te hosten op een closed source server.

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #128 Gepost op: 2011/05/25, 11:22:16 »
De HCC draait VMware als virtualisatieplatform, op een Microsoft besturingssysteem, dat zou me niks verbazen. Maar het zou me niks verbazen als de HCC in de toekomst de voordelen van open source op hun servers ook ziet. Op de Desktop timmert Linux de laatste jaren binnen de HCC al flink aan de weg. :)

Ik heb persoonlijk niet zoveel moeite met mixed environments. De server die we nu gebruiken is tenslotte ook niet open source (hardware). ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/25, 11:24:27 door Thomas de Graaff »

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #129 Gepost op: 2011/05/25, 11:24:22 »
En we zijn toch niet fanatiek hoop ik. :o
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline atex

  • Lid
    • Stichting SoftwareConsulent.nl
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #130 Gepost op: 2011/05/25, 11:38:45 »
Ik wil Atex bij deze toch graag nog even bedanken voor zijn aanbod.  :)

Dank je wel en graag gedaan!

groet,

Alex
Ubuntu 12.04, Linux Mint en W7 Twitter: alextexel of softwaretexel

Offline palm

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #131 Gepost op: 2011/05/25, 11:41:45 »
De HCC draait VMware als virtualisatieplatform, op een Microsoft besturingssysteem, dat zou me niks verbazen. Maar het zou me niks verbazen als de HCC in de toekomst de voordelen van open source op hun servers ook ziet. Op de Desktop timmert Linux de laatste jaren binnen de HCC al flink aan de weg. :)

Ik heb persoonlijk niet zoveel moeite met mixed environments. De server die we nu gebruiken is tenslotte ook niet open source (hardware). ;)
Ok, maar is er al eens aan bv. Leaseweb, die kant en klare dedicated servers,met ubuntu 10.04 levert,gevraagd om sponsoring?
Pas op, ik heb niets te zien met dit bedrijf, maar vragen kost niets en een nee heb je al.
Ik heb ooit eens een server moeten aanvragen bij leaseweb voor een klant, en dat was op één dag in orde.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #132 Gepost op: 2011/05/25, 11:55:56 »
Kunnen we over door blijven gaan natuurlijk maar als je het log of de notulen leest van de IRC vergadering dan is het duidelijk dat de keuze is gemaakt. Had je het eerder voorgesteld dan had het in de vergadering megenomen kunnen worden. Het is nu een beetje mosterd na de maaltijd imho.

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #133 Gepost op: 2011/05/25, 12:09:06 »
Ok, maar is er al eens aan bv. Leaseweb, die kant en klare dedicated servers,met ubuntu 10.04 levert,gevraagd om sponsoring?
Pas op, ik heb niets te zien met dit bedrijf, maar vragen kost niets en een nee heb je al.
Ik heb ooit eens een server moeten aanvragen bij leaseweb voor een klant, en dat was op één dag in orde.
Nee, Ubuntu-NL heeft zowieso geen bedrijven benaderd. Toen het probleem met de hosting bekend was boden bekende, en betrouwbare partners van Ubuntu-NL vrij vlot een aantal oplossingen voor hosting aan, waar we erg blij mee zijn. :)

We hebben uiteindelijk gekozen voor de HCC omdat het net als Ubuntu-NL een community is, wat meerwaarde kan hebben boven een sponsorovereenkomst met een bedrijf of stichting. Meerwaarde zowel wat betreft continuiteit (wat wel is gebleken bij het verlopen van het huidige hostingcontract zoals Dennis, de contracteigenaar, aangaf tijdens de meeting) als wel samenwerking op andere vlakken zoals bijvoorbeeld releaseparties, Linux Themadagen e.d.

Maar als de druk niet op de ketel had gestaan (1 juni juli gaan de stekkers eruit) dan hadden we waarschijnlijk wat meer tijd gestoken in het uitpluizen van alle mogelijke opties. Waarschijnlijk zijn er tientallen aanbieders van hosting die we hadden kunnen benaderen, en vergelijken op kwaliteit, wat ze ervoor terug willen, betrouwbaarheid, mogelijkheden van contracten, sponsorovereenkomsten etc. Helemaal mee eens. :) Daar hadden we heel wat weekjes zoet mee kunnen zijn. ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/25, 12:51:44 door Thomas de Graaff »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #134 Gepost op: 2011/05/25, 12:10:01 »
Ik wil Atex bij deze toch graag nog even bedanken voor zijn aanbod.  :)

Sluit ik mij helemaal bij aan.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #135 Gepost op: 2011/05/25, 12:15:32 »
Ok, maar is er al eens aan bv. Leaseweb, die kant en klare dedicated servers,met ubuntu 10.04 levert,gevraagd om sponsoring?
Pas op, ik heb niets te zien met dit bedrijf, maar vragen kost niets en een nee heb je al.
Ik heb ooit eens een server moeten aanvragen bij leaseweb voor een klant, en dat was op één dag in orde.
Nee, Ubuntu-NL heeft zowieso geen bedrijven benaderd. Toen het probleem met de hosting bekend was boden bekende, en betrouwbare partners van Ubuntu-NL vrij vlot een aantal oplossingen voor hosting aan, waar we erg blij mee zijn. :)

We hebben uiteindelijk gekozen voor de HCC omdat het net als Ubuntu-NL een community is, wat meerwaarde kan hebben boven een sponsorovereenkomst met een bedrijf of stichting. Meerwaarde zowel wat betreft continuiteit (wat wel is gebleken bij het verlopen van het huidige hostingcontract zoals Dennis, de contracteigenaar, aangaf tijdens de meeting) als wel samenwerking op andere vlakken zoals bijvoorbeeld releaseparties, Linux Themadagen e.d.

Maar als de druk niet op de ketel had gestaan (1 juni gaan de stekkers eruit) dan hadden we waarschijnlijk wat meer tijd gestoken in het uitpluizen van alle mogelijke opties. Waarschijnlijk zijn er tientallen aanbieders van hosting die we hadden kunnen benaderen, en vergelijken op kwaliteit, wat ze ervoor terug willen, betrouwbaarheid, mogelijkheden van contracten, sponsorovereenkomsten etc. Helemaal mee eens. :) Daar hadden we heel wat weekjes zoet mee kunnen zijn.

Zo is het. Dit is de uitkomst na veel overleg, en er zat druk op. Vergeet dat niet. Ik ben zeer blij met het functioneren en de besluitkracht van ons nieuwe bestuursmodel. Het was een testcase van formaat. Het serverteam is nu aanzet wat mij betreft. Voorwaarts.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #136 Gepost op: 2011/05/25, 12:45:55 »
1 Juli femke, 1 Juli.

Het zal wel een fyptout zijn geweest.

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #137 Gepost op: 2011/05/25, 12:51:15 »
Idd. typefout :) Excuus als ik paniek heb gezaaid. :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #138 Gepost op: 2011/05/25, 12:56:05 »
Toen het probleem met de hosting bekend was boden bekende, en betrouwbare partners van Ubuntu-NL vrij vlot een aantal oplossingen voor hosting aan, waar we erg blij mee zijn. :)
Dat is iets waar we dankbaar voor mogen zijn.
Op de lange termijn kunnen we altijd nog "andere" manieren zoeken, voorlopig kunnen we blij zijn :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #139 Gepost op: 2011/05/25, 13:35:08 »
Zo is het. Dit is de uitkomst na veel overleg, en er zat druk op. Vergeet dat niet. Ik ben zeer blij met het functioneren en de besluitkracht van ons nieuwe bestuursmodel. Het was een testcase van formaat. Het serverteam is nu aanzet wat mij betreft. Voorwaarts.

Mee eens. Hier is snel gereageerd op het signaal. Grote waardering voor BIT, Atex en HCC om snel met mogelijke oplossingen te komen en voor onze kersverse bestuurders  ^-^

jesse2314

  • Gast
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #140 Gepost op: 2011/05/31, 20:50:35 »
Is er al bekend welke host xs4all gaat vervangen ???

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #141 Gepost op: 2011/05/31, 21:00:37 »
We zijn in gesprek met de HCC en BIT, en als alles volgens plan verloopt zullen zij de hosting doen.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #142 Gepost op: 2011/06/01, 10:45:50 »
Dit topic ging vooral over "Hosting stopt, wat nu!?".
Voor updates/voortgang over de nieuwe server ik heb een nieuw topic aangemaakt: http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/nieuwe-server-ubuntu-nl/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #143 Gepost op: 2011/06/01, 12:38:47 »
FYI: Op de vergadering van de raad 24 mei jl is besloten in te gaan op het bod van de HCC.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!