Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Ubuntu10.04 crasht na ¨veilig verwijderen ext. disk¨ sinds kernel -33  (gelezen 5378 keer)

Op Ubuntu 10.04.02 lukt sinds de recente kernel-update naar 2.6.32-33 niet meer om een externe harddisk ¨veilig te verwijderen¨.
Voor die tijd (vanaf Ubuntu 8.10 tot 10.04) nooit een probleem mee gehad.
Na dat commando heb ik vervolgens geen enkele reactie meer op muis of toetsenbord-akties. Muis en toesenbord zijn draadloos.
Je moet hierna dus wel een ¨harde¨ reset doen.
Ik vermoed dat er een conflict zit in het USB beheer.
Meer mensen dit probleem?
Suggesties welkom

hier de uitkomst van terminal: lsusb
peter@peter-desktop:~$ sudo lsusb
[sudo] password for peter:
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 002: ID 046d:c517 Logitech, Inc. LX710 Cordless Desktop Laser
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 007: ID 04e8:5f06 Samsung Electronics Co., Ltd
Bus 001 Device 006: ID 0bc7:0006 X10 Wireless Technology, Inc. Wireless Transceiver (ACPI-compliant)
Bus 001 Device 005: ID 148f:2570 Ralink Technology, Corp. 802.11g WiFi
Bus 001 Device 004: ID 0d8c:5200 C-Media Electronics, Inc. Mass Storage Controller(0D8C,5200)
Bus 001 Device 003: ID 05e3:0606 Genesys Logic, Inc. USB 2.0 Hub / D-Link DUB-H4 USB 2.0 Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
peter@peter-desktop:~$
« Laatst bewerkt op: 2011/08/10, 15:19:17 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Citaat
Op Ubuntu 10.04.02 lukt sinds de recente kernel-update naar 2.6.32-32

Ik heb hier met 10.04 al de 2.6.32-33 kernel, jij zit nog op een 2.6.32-32 kernel, is daar een reden/oorzaak voor?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Sorry, hier ook kernel 2.6.32-33. Heb het hierboven inmiddels aangepast
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline koos4401

  • Lid
Idem hier. Zowel met oudere kernels als met 2.6.32-33. ( LL 10.04.2) Omdat het verschijnsel bij mij onvoorspelbaar lijkt, denk ik soms dat ik zelf een foutje maak, maar ik moet dat nog uitzoeken:
Om een externe USB af te koppelen kan ik altijd: "Station veilig verwijderen" en soms ook de optie "uitwerpen" kiezen, ook als er géén CD/DVD in mijn drive (sd0) zit. Dán gaat het mis als ik half-denkend op "uitwerpen" klik. Hebben jullie overeenkomstige ervaringen?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Hier wilde ik zelf eigenlijk eens een topic over starten, maar je bent me voor.

Bij mij exact hetzelfde probleem sinds de kernel update (overigens ook in Linux Mint 9).
Disk unmounten via commandline werkt wel.
Linux Mint 19.3 Mate

hier hetzelfde probleem na de kernelupdate
ubuntu hangt helemaal na het veilig uitwerpen  externe hd

Offline mrGee

  • Lid
Hallo

Het schijnt een bug te zijn;
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/811745
en nog geen oplossingen/workarounds gezien.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Hallo

Het schijnt een bug te zijn;
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/811745
en nog geen oplossingen/workarounds gezien.

Groeten Gerrit
Bedankt Gerrit, ik had hem inmiddels ook gezien; oplossing zal ook wel komen denk/hoop ik.
Voorlopig de vorige kernel (2.6.32-32) dus maar even blijven gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/22, 10:53:01 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline kristof70

  • Lid
Veilig verwijderen usb stick/disc**foutmeldingen**crash**
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/22, 12:17:10 »
Ik bezit 5-tal usb-sticks, 3-tal externe harde schijven. (allemaal verschillende merken door elkaar)
Deze werken allemaal perfect onder ubuntu.
Echter, als ik de manier 'veilige verwijderen' gebruik krijg ik bij sommige sticks foutmeldingen, bij andere sticks verloopt dan alles weer normaal. Idem voor de externe disks.
Ik heb dit onder 10.04 (waar ik nu mee werk), had dit ook onder 10.10, ik heb dit ook op andere computer in huis.
Daardoor heb ik een sterk vermoeden dat het wel degelijk aan de usb-sticks/usb-disks scheelt, en niet aan Ubuntu of de computer.
De ene keer krijg ik al eens een foutmelding (zie bijlage, deze foutmelding krijg ik niet tijdens *veilig verwijderen* maar wel wanneer ik eerst *veilig verwijderde* en daarna de stick uit de usb poort trek), de andere keer zelfs een volledige crash van Linux waarbij muis/toetsenbord niet meer werkt , en waardoor ik enkel door de 'harde manier' mijn pc kan afzetten.

Echter, als ik de usb-dingen afsluit via de terminal, dan gaat alles perfect !!!
Het commando dat ik daarvoor gebruik = sudo umount /dev/sde1     (of sdf1 enz.)

Een bug? Of ligt het toch eerder aan de usb sticks/disks. Ik vind het raar dat ik dit probleem heb met 1 stick en 1 disk, de andere werken perfect via *veilig verwijderen*

« Laatst bewerkt op: 2011/07/22, 12:20:10 door kristof70 »

Hier geen probleem met andere USB sticks.
Die kan ik zonder problemen ¨veilig verwijderen¨
Alleen problemen met mijn externe harddisk (Samsung 1,5 Tb).
Inmiddels zijn er veel mensen met zeer diverse configuraties met zelfde probleem; maar nagenoeg allemaal met externe harddisks en niet met USB sticks.
Zie link die mrGee gaf: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/811745
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline mrGee

  • Lid
Hallo

Ik heb gisteren maar eens de Ubuntu 10.04.3 versie op een test kistje gezet
(standaard draait die nl. vanaf de laatste (foute) kernel) Eenmalig toch met een
usb stick een kernel panic gehad. Ik zal ergens een usb hdd opduikelen en die
er maar eens aanhangen en afkoppelen etc. . Op voorhand heb ik al wel één
kernelversie terug bijgeplaatst en een nieuwere backport kernel om eens wat te
kunnen testen.

Op die 10.04.3 versie had ik expres gewacht, omdat ik die als stabiele en up to date
remastering wil gebruiken voor de Go for Africa iso's. Beetje slordig dan, als er een crappy
kernelbug opduikt en ik daar dan een image van trek, maar goed er is nog tijd.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Myk Dowling laat me weten: ¨I have confirmed that unmounting the filesystems before safely removing
the drive prevents the lock-up.¨
Misschien dat dat alvast helpt.

off topic:
Gerrit, vind het mooi die aktie die je voor Afrika doet.
Als je nog ergens mee geholpen kunt worden, laat het dan even weten.
En misschien moeten we ons dat allemaal eens wat vaker afvragen...
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

heb dit gevonden (nog niet getest )
Kernel panic after "Safely Removing" external hard drive
A workaround that works for me using kernel 2.6.32-33 generic:

You open a xterm and write: mount , in order to see where is mounted my usb hdd, mount command returns /dev/sdb1 on /media/IOMEGA_HDD type fuseblk (rw,nosuid,nodev,allow_other,blksize=512,default_p ermissions)

So, to safely remove the usb hdd, I write in xterm: sudo umount /media/IOMEGA_HDD, introduce the password and enter.

The command works and the usb harddrive is removed from the system ( no crashes or freezes ), then I can turn off the hdd.

dus gewoon manueel unmounten , als ik het goed voorheb

Offline mrGee

  • Lid
Hallo

Volgens nicolaasjan, die dit ook in zijn mint zag, heb je inderdaad via de commandline
geen probleem. Maar dat beschouw ik niet als een workaround, van de machines die
wij bijvoorbeeld daarmee uit willen rusten, wordt nu eenmaal verwacht dat men
usb drives en usb flash drives op een normale manier, vanaf een desktop kan unmounten.
(Sterker nog; tijdens de trainingen aldaar, wordt daar flink op gehamerd ;))

offtopic; @Peterbeter, op het moment bezig met de software/remastering, controle/assemblage
hardware; dat gaat wel lukken(er hebben zich wat mensen gemeld die daar (Boekel) in de buurt wonen).
Eerst maar afwachten of de beloofde machines komen en hoe( en of) ze deze keer naar Afrika
kunnen (geld is een issue, subsidie kraan is ook grotendeels dicht.) Andere projecten die ik
begeleid, zitten meer te wachten op mobieler spul zoals laptops. Dus, zie je zoiets met een klein
defect (accu rot, toetsjes weg, harddisk rot, voedings entree gesneuveld?) dan houden we ons aanbevolen.
Soms kan ik er van 3 weer één hele maken en haal een accu via ebay.
In ieder geval bedankt voor het aanbod  8-)

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

dus gewoon manueel unmounten , als ik het goed voorheb
Wat in mijn ervaring ook werkt, is in het zijpaneel van Nautilus eerst op het ejectknopje van de partitie(s) klikken en daarna in datzelfde paneel voor veilig verwijderen kiezen. Dat is overigens met kernel 2.6.39-3 onder Linux Mint Debian Edition.

Offline Gamer

  • Lid
Ik krijg ook wel eens dezelfde fout melding als @kristof70

Ik heb er nooit veel aandacht aan geschonken om dat het af en toe gebeurt en de computer niet vast komt te zitten.
Kan dus gewoon door werken en daarna normaal afsluiten.

Ik weet niet of het jullie verder kan helpen maar bij mij heb ik het alleen geconstateerd met fat 32 geformateerde schijven.
Heb namelijk ook een Ext. schijf ext3 geformateerd en daar dit probleem nooit geconstateerd. (kan ook toeval zijn)
En met usb stick's heb ik nog nooit problemen gehad.

Werk ook met ubuntu 10.04 en kernel 2.6.32-33. Maar ik kan niet vertellen bij welke kernel update dit begonnen is

Status op Launchpad is nu aangepast met ¨importance-aanduiding: high¨
Veel mensen hebben er last van; (vrijwel) uitsluitend externe harddisks die NTFS geformatteerd zijn (ivm uitwisselbaarheid met Windows)
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/811745

off topic:
@mrGee: Gerrit als ik iets heb of weet voor je, stuur ik je een pm.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/01, 22:13:42 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Tom

  • Lid
Daarom heb ik er geen last van ,heb namelijk verschillende externe harddisk maar die zijn allemaal ext4 geformatteerd.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Kreeg vandaag dit bericht:
This bug was fixed in the package linux - 2.6.32-33.72
Er is dus een aangepaste kernel in aantocht voor dit probleem
Zodra die er is maak ik dit topic ¨opgelost¨
Voor meer info:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/811745
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Zet 'm maar op "opgelost": de nieuwe kernel zit vandaag in de updates en verwijst in zijn wijzingslogboek naar deze fout.  =D

OK --------OPGELOST
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

thnx voor het melden
blij  dat het opgelost is
zal ff de foute kernel uit grub verwijderen
bedankt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
zal ff de foute kernel uit grub verwijderen

Dat hoeft niet. De foute kernel wordt in dit geval automatisch integraal vervangen (blijft dus niet op je schijf).  :)


[/quote]

Dat hoeft niet. De foute kernel wordt in dit geval automatisch integraal vervangen (blijft dus niet op je schijf).  :)
[/quote]

oke bedankt  Pjotr

Hier werkt alles weer PRIMA!!
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood