Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DHCP server op server editie  (gelezen 2430 keer)

Offline postbus24

  • Lid
DHCP server op server editie
« Gepost op: 2008/03/24, 10:03:50 »
Hoi iedereen,

Wat is de gebruikelijke gang van zaken om op een server editie van ubuntu een DHCP server en mail scanner  te installeren en beheren ?

via ssh en door het aanpassen van de nodige config fileslukt me dat uiteindelijk , maar tegenwoordig moet dat toch ook wat 'gebruiksvriendelijker' gaan, niet ?  

alvast bedankt voor de tips,
pb24

Offline SWAT

  • Administrator
DHCP server op server editie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/24, 10:48:32 »
Dat soort zaken installeer/configureer je altijd via command line, gebruikersvriendelijk genoeg :) (het is immers een server) Er zijn voldoende howto's etc. aanwezig om het tot een goed einde te brengen (zie ook de wiki van ubuntu.com)

Offline postbus24

  • Lid
DHCP server op server editie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/24, 11:33:17 »
Ja OK, maar ik zoek eeerder en totaal pakket om alles remote te beheren, iets webadmin achtig om de boel te kunnen beheren (door dummies ;) )

ondertussen vond ik ook reeds ebox, is dat iets bekend ?

Offline Menno_

  • Lid
DHCP server op server editie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/24, 19:20:17 »
Je zou webmin kunnen installeren. Dat gaat het simpelste als je die aan je sources.list toevoegt. Dat kan op de volgende manier:
sudo nano /etc/apt/sources.listvoeg vervolgens toe aan het einde van dat bestand: deb http://download.webmin.com/download/repository sarge contribNadat je dit hebt opgeslagen geef je op de commandline in:sudo apt-get updateen vervlgens installeer je webmin met:sudo apt-get install webminHierna kun je met je browser door: https://localhost:10000 (of ipv localhost het serveradres gebruiken)je server beheren. De gebruiker is dezelfde als de gebruiker die webmin heeft geïnstalleerd. Let wel op want webmin komt met veel meer modules dan dat jij programma's hebt geïnstalleerd. In sommige gevallen biedt webmin je aan om het bijbehorende programma voor je te installeren en in andere gevallen moet je het zelf regelen.

succes, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline postbus24

  • Lid
DHCP server op server editie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/25, 12:55:19 »
mooi ! :) Dat komt al heel erg in de buurt van wat ik zocht.

ictboy

  • Gast
DHCP server op server editie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/26, 11:39:35 »
toen ik de comando Code:
sudo apt-get install webmin
invoerde heb ik 2 keer Yes gedaan. Is maar hij wil webmin niet weergeven. Hoe of wat kan ik doen.

DHCP server op server editie
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/26, 11:53:59 »
Dat kan gebeuren, klopt.

Op deze manier werkt het zeker:

Open je internet browser en ga naar:
http://www.webmin.com/download.html

Klik dan op "webmin_1.xxx_all.deb"

[size=9](Debian package suitable for Debian, Ubuntu or other derived Linux)[/size]

Je wordt dan doorgelinkt naar de site van "sourceforge.net", klik daar op downloaden.
Nu open er een download venstertje met 2 opties
 - Openen met: gdebi-gtk
 - opslaan op schijf

Kies dan voo Openen met: gdebi-gtk

Vervolgens krijg je een venster "pakketinstallatie-webmin"
Klik op de knop "Pakket installeren"
Dan krijg je hoogst waarschijnlijk de melding "administratieve rechten toekennen"
klik op de knop "toekennen"
Geef nu het root wachtwoord in als daar om gevraagd wordt.

Nu gaat hij installeren, als hij klaar is klik je op sluiten.
Sluit nu het venster "pakketinstallatie-webmin"

Open nu je internet browser en ga naar https://localhost:10000
Login als "root" met het root wachtwoord.
[size=9](in plaats van localhost kan je ook het IP adres gebruiken van de computer waarop Webmin draait)[/size]

Oke, nu ben je ingelogd of je kan nog niet in loggen.
Als je niet kan inloggen komt dat doordat je root account nog geen root wachtwoord heeft.

Root wachtwoord aanpassen:

Open je terminal venster en log met de opdracht "sudo -s" in als root en geef het wachtwoord in als daar om gevraagd wordt.
[size=9](Dit is het wachtwoord die je gebruikt bij het aanmelden van je systeem)[/size]

Geef nu de opdracht "passwd root"
Bij de melding "Enter new UNIX password:" typ je het root wachtwoord wat je wil gebruiken.
En bij "Retype new UNIX password:" typ je het zelfde wachtwoord ter controle.

Open nu je internet browser en ga naar https://localhost:10000
Login als "root" met het root wachtwoord.

Indien je nog niets ziet vervang dan het woordje "localhost" door het ipadres van die pc.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline postbus24

  • Lid
DHCP server op server editie
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/26, 11:57:22 »
Citaat van: ictboy
toen ik de comando Code:
sudo apt-get install webmin
invoerde heb ik 2 keer Yes gedaan. Is maar hij wil webmin niet weergeven. Hoe of wat kan ik doen.
http://httpS://localhost:10000

intypen in firefox. zonder die 's' werkt het niet en het is tienduizend wat je er achter moet zetten, een nul meer of minder maakt veel verschil

Offline woteb

  • Lid
DHCP server op server editie
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/26, 12:31:18 »
Klopt! En met Webmin kun je een server prima beheren. Overigens kun je de poort binnen Webmin ook veranderen als je dat veiliger wil hebben, dus bij 34512 i.p.v. 10000
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

ictboy

  • Gast
DHCP server op server editie
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/26, 12:46:21 »
ik heb geen grafisch scerm :S hoe moet ik het dan doen. Het is mijn verder wel geulukt en zo maar hij doet niet. mijn host is "ubuntu" Het iz binnen een klein net werk.  En hij hoeft alleen maar in een netwerk te hosten verder nergens. Voor school projecten en website.

Ik heb ook gedownload op mijn server en ik heb ook Code:
sudo apt-get install webmin" maar verder lukt het niet echt. Ik heb zelf wel http://ubuntu:10000 ingevoerd in I-Explorer maar hij zecht dat hij De webpagina kan niet worden weergegeven.

Offline postbus24

  • Lid
DHCP server op server editie
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/26, 14:41:45 »
ipv 'ubuntu' moet je het ip-adress van je server invullen als je wil aanloggen vanaf een andere pc.
Dat adres van je server kan je dat te weten komen als je daarop  'ifconfig' intypt.


Het werkt uiteraard net zo goed in explorer ;)
en je moet ook HTTPS://(ipadres):10000 ingeven,
DIE 'S' NIET VERGETEN !!!!!!

DHCP server op server editie
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/26, 16:31:52 »
Nogmaals ter verduidelijking.
Je kan Webmin (op je server) benaderen via een andere pc op jouw netwerkje met de browser.


BTW Webmin heeft tegenwoordig ook 2 modules die het je heel makkelijk maken om een paar website's te hosten.

Poort nummer veranderen hoeft niet echt, ze scannen toch alles af, dus welke poort je pakt maakt toch niet uit...
Indien je niet van plan bent om vanuit spanje je webmin te behren via het internet moet je gewoon de poort die je gebruikt in Webmin niet open zetten in je Modem/Router

Je hebt wel een werkende server staan ??
Dus waar Apache ed al op staat ??

Indien nodig herstart Apache dan eens ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

mickvdv

  • Gast
DHCP server op server editie
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/26, 18:32:47 »
weet je zeker dat webmin goed geinstalleerd is. Je kan trouwens je ip achterhalen met ifconfig.

Kan je wel gewoon op je webserver?

Mickvdv

Offline Menno_

  • Lid
DHCP server op server editie
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/26, 20:46:04 »
Het kan gebeuren dat webmin niet automatisch opstart. Start webmin dan even op met sudo /etc/init.d/webmin restart
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425