Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mono geïnstalleerd, wat nu?  (gelezen 1285 keer)

Offline tISL

  • Lid
Mono geïnstalleerd, wat nu?
« Gepost op: 2011/11/23, 09:58:14 »
Hoi allen,

Een paar dagen geleden mijn Netbook weer aan de praat gekregen d.m.v. Ubuntu Netbook Remix erop te plaatsen.

Als hobby houd ik mijzelf zo bezig met programmeren, maar omdat ik nieuw ben met Linux/Ubuntu heb ik even een vraag.
Gisteren heb ik Mono gedownload met de volgende handeling:
sudo apt-get install mono-devel2.0
(Kan wellicht een beetje afwijken dan het daadwerkelijke wat ik heb ingetypt, maar jullie begrijpen het)

Hij ging nu alles binnenhalen, ongeveer 60mb, en ging alles netjes unpacken. Nu staat alles in een aangemaakte Mono map, maar hoe start ik nu dit programma?

Is het alleen een compiler zodat Ubuntu nu C# kan lezen en moet ik dus een IDE ernaast nemen, zoals bijvoorbeeld Notepad++ op Windows?

Als ik een Editor/IDE hiernaast nodig heb, wat raden jullie aan om te gebruiken op Ubuntu?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Mono geïnstalleerd, wat nu?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/23, 12:44:35 »
Monodevelop is de aangewezen IDE voor Mono.
Als je C# wilt ontwikkelen ben je met de laatste link van femke98 niets.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline tISL

  • Lid
Re: Mono geïnstalleerd, wat nu?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/23, 13:31:03 »
Ik zal de links eens doornemen, wellicht word ik iets wijzer.

Zoals ik zelf al aangaf ben ik nieuw met Linux en zie ik gewoon iets over het heeft betreft het installeren en opstarten van applications.
Zo heb ik bijvoorbeeld in Ubuntu haar, laten we zeggen, app-store Skype gedownload en hij ging iets doen, maar gaf daarna geen notificatie van 'Installed' o.i.d. Ik kan het programma nu ook nergens vinden op mijn schijf en hij geeft het ook niet meer aan in de app-store.

Dat over Skype is iets anders, maar zo kan ik even mijn kennis met Ubuntu vertalen.  :rolleyes:


Zou het kunnen zijn dat ik alleen codecs heb gedownload en niet de IDE? Maar ja, codecs van 60mb om C# te runnen op Linux laat me beetje veel, dus ik zal toch wel de IDE ook hebben geïnstalleerd?
« Laatst bewerkt op: 2011/11/23, 13:34:34 door tISL »

Offline Nardon

  • Lid
Re: Mono geïnstalleerd, wat nu?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/23, 14:00:14 »
Zo zou je het kunnen zeggen ja. Door mono te installeren heb je, om het naar Windows te vertalen, zeg maar het .NET runtime geïnstalleerd. Nu moet je natuurlijk nog wel een tool hebben om in te ontwikkelen. In Windows download en installeer je Visual Studio, in Ubuntu zoek je in het software centrum naar MonoDevelop, wat de C# IDE is.

Een .NET of Mono programma uitvoeren doe je door met de rechtermuisknop op het .exe bestandje te klikke, en dan de optie met "Mono runtime" te kiezen, of doe "mono ./bestand.exe" in de terminal, in de map waar je je project hebt opgeslagen.

Re: Mono geïnstalleerd, wat nu?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/23, 21:18:43 »
Hoi allen,

Een paar dagen geleden mijn Netbook weer aan de praat gekregen d.m.v. Ubuntu Netbook Remix erop te plaatsen.

Als hobby houd ik mijzelf zo bezig met programmeren, maar omdat ik nieuw ben met Linux/Ubuntu heb ik even een vraag.
Gisteren heb ik Mono gedownload met de volgende handeling:
sudo apt-get install mono-devel2.0
(Kan wellicht een beetje afwijken dan het daadwerkelijke wat ik heb ingetypt, maar jullie begrijpen het)

Hij ging nu alles binnenhalen, ongeveer 60mb, en ging alles netjes unpacken. Nu staat alles in een aangemaakte Mono map, maar hoe start ik nu dit programma?

Is het alleen een compiler zodat Ubuntu nu C# kan lezen en moet ik dus een IDE ernaast nemen, zoals bijvoorbeeld Notepad++ op Windows?

Als ik een Editor/IDE hiernaast nodig heb, wat raden jullie aan om te gebruiken op Ubuntu?

Hallo en welkom,

De Ubuntu Netbook Remix is een verouderde versie en word niet meer ondersteund, en u krijgt geen updates meer. Download de nieuwste versie op Ubuntu.com
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu