Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Slechte FM ontvangst in Nederland  (gelezen 2338 keer)

Offline vragen

  • Lid
Slechte FM ontvangst in Nederland
« Gepost op: 2012/06/20, 14:49:23 »
De Nederlands Publieke Omroep dient voor een goede ontvangst te zorgen in Nederland. Toch is niet iedere regionale calamiteiten zender te ontvangen.

Je kunt de ontvangstkaarten van de commerciële omroepen en publieke omroepen vinden op:

http://radio-tv-nederland.nl/zerobase/zerobase.html

Zo zie je bij Omrop Fryslân dat zij onvoldoende ontvangst hebben op Schiermonnikoog. Het Agentschap Telecom geeft aan dat waar de kaarten groen gekleurd zijn er voldoende ontvangst is conform de zerobase planning. Paars voldoet niet aan de normen. Ik heb onderzocht dat in deze gebieden waar het paars gekleurd is, er geen goede stereo ontvangst mogelijk is. Wanneer je ontvanger (indien mogelijk) op mono zet heb je minder ruis. In gebieden waar het wit gekleurd is (wit is eigenlijk geen kleur maar dat terzijde) is er geen of marginale ontvangst mogelijk.

In Augustus 2012 zal de zendmast in Hoogersmilde weer hersteld zijn en de ontvangst in het noorden (provincies Drenthe, Friesland, Groningen, kop van Overijssel en de Noordoost Polder) weer verbeterd zijn.

Ik ben benieuwd waar u slechte ontvangst heeft? En zo ja, wat voor type en merk radio toestel gebruikt u? Welke omroep kan u slecht ontvangen dit terwijl er wel ontvangst zou moeten zijn? Gaarne uw reacties hierop!

Re: Slechte FM ontvangst in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/20, 16:40:12 »
Tja, ontvangst is altijd een probleem. Ook voor mobiele telefoons. Je kunt gewoon nooit alles dekken.

Offline vragen

  • Lid
Re: Slechte FM ontvangst in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/20, 18:10:43 »
Nee dat klopt. In Nederland lossen ze dat doorgaans op met steunzenders. Zenders met een hoog vermogen drukken andere zenders weer weg. Bij vermogens boven de 20 kw is een steunzender doorgaans geoorloofd.

Radio 1 kun je in Irnsum niet optimaal ontvangen doordat Omrop Fryslân ongewild de 91.8MHz wegdrukt. Voor Irnsum is dan ook een extra zender ingezet op de FM 104.3MHz.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Slechte FM ontvangst in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/21, 01:45:57 »
Ik merk het iedere keer met de 4daagse waar ik meestal een radio gebruik. Dan heb je hele gedeeltes geen ontvangst van bepaalde zenders.
Wel opvallend dat net de zenders die alleen maar slechte muziek of alleen maar uren over niets praten. Ook een tegenvaller is, is dat 3FM er ieder jaar staat en juist het slechtste te ontvangen is.
Maar bellen lukt vaak ook niet ondanks dat KPN er flink wat palen bij zet en met name op vrijdag als iedereen tegelijk belt om te melden waar ze zitten.

Re: Slechte FM ontvangst in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/21, 20:48:00 »
Het is niet zo dat de zenders zo slecht zijn geworden, maar de (meeste) moderne ontvangers zijn gewoon minder. Zelf heb ik een paar oudere ontvangers (o.a. een lampenbakbeest van 50 kg), en deze ontvangen gewoon beter.
Bij oudere ontvangers is het ontvangst vaak te verbeteren met een schroevendraaier.
Op de regelbare condensator (dat ding met metalen plaatjes) zitten vaak 4 schroefjes 2 voor MG en 2 voor FM ontvangst. Hiermee kun je vaak de ontvangst voor een bepaald gedeelte van de band versterken.

In het verleden heb ik me bezig gehouden met een paar illegale praktijken (fm/mg/11meter en 60cm) en dan begin je niks zonder antennes.
Nu is een antenne voor de fm-band bouwen een makkie...
De meest simpele en geen dure oplossing is om een (halve golf) dipool te maken.
De lokale doe het zelf winkel heeft de benodigde materiaal. (aluminium buismateriaal en een isolatiekastje en coaxkabel.).
Oke theo, maar wat is een halve golf? Golf = lichtsnelheid delen door frequentie in Khz, en dat dus door de helft.
Voor het midden van de FM band is dat dus 300.000 delen door 98.000 en daar weer de helft van.
Dus een halve golf voor de 98Mhz = 1,53m
Wanneer je een buis hebt van deze lengte dan zaag je deze doormidden.
Tussen deze 2 stukken buis plaats je de isolatiekastje en kun je de plus en min van de coax elk verbinden aan een deel.
Wanneer je deze buiten ergens aan maakt is het natuurlijk nodig om het kastje waterdicht te maken (kit).
Mocht het signaal nog niet goed genoeg zijn kun je nog een aanpassing maken d.m.v. een balun.
Een balun is niks meer dan een stukje coax van een bepaalde lengte en wordt de min (coaxmantel) niet op 1 van de aluminiumdelen aangesloten.
De lengte van deze balun is weer een halve golf keer de verkortingsfactor van het type coax (meestal 0.66).
Zo balun kan dus voor de 98 mhz 1,01 meter zijn.
Je verbind alle mantels aan elkaar (de normale kabel en die van de balun). Bij de plus kant is het iets anders, 1 kant van de balun koppel je aan waar de plus van de normale kabel ook zit aangesloten en de andere kant van de balun sluit je aan waar normaal de 'min' aangesloten zit.

Veel makkelijker kan ik het niet maken.
Geschatte kosten, een paar euro :)

 
Voor de middengolf is het nog simpeler (mits genoeg ruimte aanwezig).
Een kwart golf koperdraad aan de plus kant (minimaal 45 meter, en geïsoleerd opgehangen) en aan de minkant sluit je een koperdraad aan, aan een aardepen (koperbuisje in de grond).

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Slechte FM ontvangst in Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/21, 22:01:51 »
Ik heb een oud bakbeest gehad en dat ding werkte altijd goed alleen ga ik zo iets niet mee sjouwen met de 4daagse en ook is dan de stroom een probleem.
Merk wel verschil met radio. ik heb verschillende portable dingen gehad en de ene deed het beter dan de ander.