Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] lage downloadsnelheid onder ubuntu/traag Internet  (gelezen 3740 keer)

[opgelost] lage downloadsnelheid onder ubuntu/traag Internet
« Gepost op: 2009/01/05, 22:03:54 »
Sinds ik Ubuntu heb heb ik last van traag draadloos Internet en lage downloadsnelheid (circa 20 kb/s). Deze downloadsnelheid lijkt me heel laag, toch? Ik heb een RT2500 chipset. Hoe kan ik dit probleem oplossen?


« Laatst bewerkt op: 2009/12/26, 15:49:28 door Daan Lensink »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: lage downloadsnelheid onder ubuntu/traag Internet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/05, 22:23:23 »
Als volgt:
http://sites.google.com/site/computertip/ralinkrt2500

Ik heb er zelf ook een. Gaat prima zo.  :-)

Re: lage downloadsnelheid onder ubuntu/traag Internet
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/06, 20:44:22 »
Bedankt voor je reactie. De pagina waarnaar je verwijst had ik al doorgelezen en toegepast. Het internet werd daardoor bij de root-gebruiker wel sneller. Moet je nog wat doen om dit ook bij de andere gebruikers toe te passen?

De downloadsnelheid blijft echter maximaal 20-30 kb/s. Dit is toch niet snel?


Offline Drummies

  • Lid
Re: lage downloadsnelheid onder ubuntu/traag Internet
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/06, 21:10:11 »

De downloadsnelheid blijft echter maximaal 20-30 kb/s. Dit is toch niet snel?


nee,dat is niet al te vlot,aangesloten op een router??je router een spannings reset geven wil weleens helpen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: lage downloadsnelheid onder ubuntu/traag Internet
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/07, 18:22:00 »
Is het per se nodig om de router te resetten? Deze staat namelijk bij de buurman. Is wel mogelijk, maar een beetje lastig.

Is het ook mogelijk het door pjotr genoemde commando bij andere gebruikers toe te passen?


Re: lage downloadsnelheid onder ubuntu/traag Internet
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/07, 18:35:45 »
Is het per se nodig om de router te resetten? Deze staat namelijk bij de buurman. Is wel mogelijk, maar een beetje lastig.

Is het ook mogelijk het door pjotr genoemde commando bij andere gebruikers toe te passen?


Het geldt ook voor alle gebruikers.

Re: lage downloadsnelheid onder ubuntu/traag Internet
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/08, 20:19:50 »
Ok, dat gaat inderdaad toch goed. Ik meende eerst dat het nog steeds niet werkte bij andere gebruikers.

Is er nog wat te doen aan de lage downloadsnelheid?

Offline Drummies

  • Lid
Re: lage downloadsnelheid onder ubuntu/traag Internet
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/08, 21:25:25 »
Is het per se nodig om de router te resetten? Deze staat namelijk bij de buurman. Is wel mogelijk, maar een beetje lastig.


hoeveel pc/gebruikers zijn er aangesloten op het internet verzamelpunt ¨de buurman¨,als iedere gebruiker zwaar aan het downloaden is kan ik me wel voorstellen dat je download snelheid niet optimaal is

Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: lage downloadsnelheid onder ubuntu/traag Internet
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/08, 21:33:12 »
Het is beveiligd, dus alleen hun zelf (ze zitten volgens mij niet veel op Internet) en ik.

Re: lage downloadsnelheid onder ubuntu/traag Internet
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/10, 10:59:46 »
Inmiddels is de router gereset. Toch is de downloadsnelheid onveranderd gebleven, rond de 20 kb/s. Wat nu te doen?

Offline siegi

  • Lid
Re: lage downloadsnelheid onder ubuntu/traag Internet
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/10, 13:58:01 »
Als je het commando iwconfig uitvoert welke bitrate zie je dan nu?

Re: lage downloadsnelheid onder ubuntu/traag Internet
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/12, 20:17:15 »
11mb/s

Offline siegi

  • Lid
Re: lage downloadsnelheid onder ubuntu/traag Internet
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/12, 20:33:00 »
Ik weet niet pressies waarom pjotr in zijn handleiding schrijft dat het voor intrepid, sudo iwconfig wlan0 rate 11M moet zijn maar wat gebeurt er bij sudo iwconfig wlan0 rate 54M .
met 11 Mb/s zou je iets van 5,9 Mb/s in ideale omstandigheden moeten krijgen, wat dan ongeveer 500 KB/s zou moeten geven in ideale omstandigheden.

Het kan ook zijn dat je wireless internet gestoord wordt door een router van een andere buurman. Hierdoor gaat de overdracht snelheid ook heel wat onder. Dan zou je moeten testen of het op dit moment nog in windows wel zo snel is.

Re: lage downloadsnelheid onder ubuntu/traag Internet
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/12, 20:48:06 »
Ik gebruikte al de door jouw genoemde: sudo iwconfig wlan0 rate 54M. Hier geeft de computer dus de lage downloadsnelheid mee. Ik heb voor de zekerheid het net nog even geprobeerd met 11, maar dat maakte het er wat ik zo zag in elk geval niet sneller op. Andere routers zie ik niet in Windows (op een andere computer). Op die computer zag ik zo snel al een downloadsnelheid van richting de 200 kb/s.

Overigens schiet me even iets te binnen, misschien iets volstrekts overbodigs. Wanneer ik met mijn rechtermuisknop klik op de netwerkmonitor in mijn taakbalk en vervolgens op eigenschappen en dan klik op configureren geeft ubuntu een melding na het invoeren van mijn wachtwoord: de interface bestaat niet. Heeft dit er mee te maken?




« Laatst bewerkt op: 2009/01/12, 21:01:54 door Daan Lensink »

Offline Drummies

  • Lid
Re: lage downloadsnelheid onder ubuntu/traag Internet
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/13, 21:25:46 »
interface checken in terminaliwconfig de uitkomst evt posten dmv copy/paste

evt informatie over draadloos in terminallspci -nn | grep Wireless Brand de uitkomst evt posten
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: lage downloadsnelheid onder ubuntu/traag Internet
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/13, 21:45:43 »
Heb net ten einde raad maar een andere (atheros) geinstalleerd. Die doet het nu na installeren van een madwifi.

Bedankt voor de reacties.

Offline yafuhenk

  • Lid
Re: lage downloadsnelheid onder ubuntu/traag Internet
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/18, 20:28:11 »
Daan,

ik heb hetzelfde probleem als jij. De RT2500 kaarten geven helaas geen verbeteringen van de snelheid na het opvolgen van de tips op de site van Pjotr.
Wat wel help is het downloaden van de serial monkey driver voor de RT2500 kaart. Daarnaast werk ik met RutilT.
Voor het installeren van dedriver ga je naar de site van Pjotr en zoek je op Ralink RT73. Je kunt deze handleiding gebruiken. Overal waar RT73 usb staat lees je dan RT2500 pci.

Henk