Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] gcc commandline uitleg  (gelezen 412 keer)

Offline boeng

  • Lid
[opgelost] gcc commandline uitleg
« Gepost op: 2012/05/30, 23:01:36 »
ubuntu 12.04 lts 64 bits desktop

Als nieuweling met ubuntu en linux moet ik nog erg wennen aan het gebruik van de terminal.
Zo is bijvoorbeeld het compileren met gcc de commandline "gcc inputfile -o outputfile" 
 
ik heb in mijn persoonlijkemap ( /home/peter ) een sourcefile mytest1.c staan
 
ik wil die compileren met gcc en ook de ouput (mytest1) in diezelfde map.

Wat wordt dan de commandline?

Of kan ik in de terminal de directory zetten op /home/peter en dan gcc mytest1 -o mytest1  opgeven?

Dus steeds zorgen dat je op de directory van de inputfile "staat" en dan de compiler gcc starten zoals de regel hiervoor?
« Laatst bewerkt op: 2012/05/31, 23:31:16 door boeng »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: gcc commandline uitleg
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/30, 23:05:02 »
Ik zou het iets georganiseerder aanpakken.
Maak een mapje aan "mijn projecten" of iets dergelijks. Maak daarin voor ieder project of test een nieuw mapje aan waarin je de source zet.
Vervolgens kan je in de terminal daarheen gaan:
cd "mijn projecten"
cd "project x"
Daarna kan je gewoon met gcc het bestand compileren, waarbij de outputfile in dezelfde map terechtkomt.

Op de wiki staat ook wel een aardige introductie op de terminal: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: gcc commandline uitleg
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/30, 23:28:29 »
In aansluiting op bovenstaande; onderaan de wiki-pagina staan een paar links voor nog meer info mocht je dat willen.
Met name deze: http://linuxcommand.org/ wordt bv. op IRC vaak gehanteerd. Er staat ook een downloadlink naar 'The Linux command line' van William Shotts, 522 pagina's (maar dan heb je ook wat) en prima uitgelegd.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline boeng

  • Lid
Re: gcc commandline uitleg
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/31, 00:11:13 »
Harstikke bedankt voor de links naar linux informatie en tips voor het organiseren van mijn C-programma's.

Ik ben windows 7 gewend en dus een GUI gewend, maar als je in een linux omgeving werkt is de terminal een "must" .
Dus wil ik me helemaal storten op linux programmeren en dus ga ik de linux informatie doorspitten. (wel iets anders dan C# van windows)